Stifter af ny erhvervsplatform: “Branchekendskab er alfa og omega”

Pernille Andersen er førstegangs-iværksætter. Men hun har arbejdet med alt fra turisme i Japan, over eksport af lamper til at gå i luften med en social platform for B2B-virksomheder. Trendsonline har taget en snak med iværksætteren om at være karrierekvinde i Japan, at få et barn kort efter lancering og om fordelene ved at få IT helt ind under huden.

Pernille Andersen har altid ønsket sig en karriere inden for handel. Den interesse startede tidligt, da hun som barn rejste rundt i verden til forskellige modemesser, sammen med sin mor, som var selvstændig skrædder. Hun kom da også hurtigt i gang med at hjælpe moderen med forretningen og fik hurtigt blod på tanden.

“Jeg havde jo hurtigt en masse ideer til alt muligt. Det var dog ikke altid min mor lyttede, men sådan er det vel altid,” fortæller hun grinende.

Onklen var også iværksætter fra en ung alder og bød ind med en masse inspiration. Selvom det på det tidspunkt ikke var iværksætteriet, der trak, men snarere handel, forretningslivet og ikke mindst udlandet.

“Jeg ville faktisk slet ikke være iværksætter, da jeg var i den alder,” fortæller Pernille Andersen og fortsætter, “Når jeg så på min mor, så syntes jeg, at der var alt for meget arbejde.”

Hellere shipping end studier

Imod alle velmenende råd tog Pernille Andersen en HHX på Handelsskolen, fordi hun gerne ville ind i shipping. Men til forskellige samtaler i forbindelse med jagten på en elevplads, blev hun altid mødt med det samme spørgsmål: Hvorfor vil du ikke læse videre?

“Jeg havde gode karakterer fra Handelsskolen, men jeg havde faktisk aldrig tænkt på at læse videre. Jeg kommer jo fra en håndværksfamilie, min mor er skrædder og min far er håndværker, så jeg havde aldrig tænkt på mig selv som akademiker,” siger hun.

Men det satte alligevel nogle tanker i gang og kort efter startede hun på Copenhagen Business School, CBS. Hendes onkel arbejdede med eksport til blandt andet Japan, og det var et marked, der interesserede Pernille Andersen. Så hun kastede sig ud i en bachelor-uddannelse med fokus på økonomi og Japan.

Ambitioner i Japan

Efter endt bachelor var det en naturlig ting for Pernille Andersen at vende blikket mod Japan. Hun var også heldig at få et stipendium til tre måneders intens sprogskole, så hun kunne forbedre sit japanske, og derefter landede hun en praktikplads på den danske ambassade i et halvt år. Nå ja, hun fandt da også tid til at tage en såkaldt JMEC Mini MBA, for unge internationale forretningstalenter.

Efter praktikforløbet blev hun faktisk tilbudt en diplomatstilling, kun 22 år gammel. Men det tilbud afviste hun til fordel for et job i en analyse-enhed i Skandinavisk Turistråd i Japan.

“Udover analyseenheden, så blev jeg også kastet ud i markedsføringsdelen som koordinator for marketingsafdelingen. Det var her, jeg blev rigtig interesseret i internettet og de muligheder, det præsenterede,” fortæller hun.

I Japan var de nemlig syvmileskridt foran Danmark. Det var i 2002, fortæller Pernille Andersen, og da var det allerede helt normalt at kunne gå på nettet, besvare emails, tage billeder og alt muligt andet med sin telefon. Det var mens vi herhjemme var ved at dåne ved tanken om farvedisplay, vel at mærke.

I Japan bruger man gerne flere timer om dagen på transport frem og tilbage på arbejde, så man blev nødt til at have adgang til nettet, så man kunne ordne forskellige ting, mens man pendlede frem og tilbage. Ellers havde man simpelthen ikke tid nok.

70 timers arbejdsuge og koneklub

Netop tiden var faktisk årsagen til at Pernille Andersen rejste hjem efter tre år i Japan. Der var det nemlig helt normalt, at en arbejdsuge var på omkring 70 timer. Og med kun to ugers ferie om året, syntes hun ikke rigtig, at det var det værd længere. Og så var det heller ikke helt nemt at være karrierekvinde i Japan. For selvom hun arbejdede i en dansk virksomhed, så var indstillingen dengang, at det mest kun var mænd, der kunne gøre karriere i Japan.

De ansatte blev ofte fordelt i en mandeklub og en kvindeklub, når der skulle socialiseres. Da de kun var to kvinder i virksomheden, blev de sat samme med de andres hustruer.

“Så sad vi der. To karrierekvinder sammen med husmødrene, men mændende networkede og snakkede forretninger inde ved siden af. Men klubberne er heldigvis blevet nedlagt nu og holdningen ændret,” fortæller hun.

Børn og/eller karriere?

I det hele taget har Pernille Andersen ofte oplevet en forskel i, hvordan de forskellige køn bliver opfattet. Og hvilke forventninger, der er i spil. Hun mener, at det ofte kan være sværere for kvinder at slå sig fast i forretningsverdenen. At det ofte er mere simpelt som mand. Eksempelvis bliver kvinder ofte evalueret på deres fysiske fremtoning, deres tøj og det generelle førstehåndsindtryk, før de bliver vurderet på deres evner og præstationer, siger hun.

“Da jeg kom hjem fra Japan og var ude til samtaler rundt omkring, blev jeg flere gange spurgt om mine planer for børn i fremtiden. Også selvom det faktisk er ulovligt,” siger hun og fortsætter: “Det har bare ingen betydning for det job, jeg udfører, om jeg skal have børn eller ej; mine præstationer er de samme.”

Børnefokus kan blokere for karriere

Pernille Andersen mener faktisk, at det er med til at blokere karrieren for en masse kvinder, at der altid bliver fokuseret på deres planer for børn. Og så forstår hun heller ikke barselsreglerne.

“Jeg benyttede mig ikke af min barsel, så hvorfor kunne min mand ikke få lov at tage den i stedet? Hvorfor har han ikke ret til samme barsel, som mig?” spørger hun.

Lige muligheder for barsel for mænd og kvinder kunne være med til at fjerne noget af børnefokusset fra forretningskvinderne, mener Pernille Andersen. Det er lige så meget for mændenes skyld, påpeger hun. De vil ofte gerne have mere barsel, men kan enten ikke få det eller risikerer at blive set skævt til fra kollegerne.

Pernille Andersen blev sin egen programmør

Efter lampevirksomheden, hvor hun arbejdede med eksport og marketing til hele verden, gik ned, kastede Pernille Andersen sig over undervisning. Ikke som efterstudier, men ved selv at undervise i digital marketing. Det var, da de sociale medier lige var begyndt at batte som marketingsværktøj.

Det fik for alvor hendes øjne op for mulighederne inden for digital marketing i B2B, og det blev startskuddet for platformen Feedsfloor.

Læs også: Feedsfloor: En social platform for virksomheder helt uden fnidder

Læs også

Top