Kunstig intelligens skal forudsige dit behov for hjælp

Automatic Answers

Machine learning gør sit indtog i tech-verdenen, og danske Zendesk har nu udvidet sin kundeserviceplatform med kunstig intelligens. Det skal gøre kundeservice mere effektiv, lettere at skalere og kunne forudsige problemer for at frigøre tid blandt medarbejderne.

Når en kunde ringer ind og har brug for hjælp, kan et hurtigt og klart svar ofte hjælpe dem hurtigt videre. Men det hurtige, klare svar behøver ikke komme fra en person i kundeservice. Det kan også komme fra machine learning, kunstig intelligens, der med forudsigende egenskaber giver kunderne den hjælp de har brug for.

Læs også: Trendsales får bedre kunderelationer med Zendesk

Det mener i hvert fald Zendesk, som har udvidet deres kundeserviceplatform med kunstig intelligens i den nye funktion Automatic Answers. Zendesk er dermed en af de første kundeserviceplatforme til at bruge machine learning på denne måde.

”Vi fortsætter med at innovere inden for machine learning, så vi kan hjælpe virksomheder med at skabe ubesværet kundeengagement. Automatic Answers’ forudsigende egenskaber giver kunderne den hjælp, de har brug for, så de selv kan løse deres problem hurtigt,” siger Jesper Hvirring Henriksen, direktør i Zendesk Aps i en pressemeddelelse.

Automatic Answers kan hjælpe med hurtig skalering af kundeservice

Automatic Answers skal dermed frigøre ressourcer i kundeservice, så medarbejderne kan fokusere på de mere kringlende henvendelser, der kræver menneskelig kontakt. Og det er godt nyt, siger Jesper Hvirring Henriksen, specielt for virksomheder, der ønsker at skalere op og ved, at kundeservice er blevet lidt af et konkurrenceparameter.

”Specielt virksomheder, der tilbyder selvbetjeningsløsninger til deres kunder, vil kunne drage stor nytte af den nye funktion, da de kan skalere deres forretning uden at løbe inde i kapacitetsproblemer i kundeserviceafdelingen med utilfredse kunder som resultat,” siger han.

Machine learning er fremtiden

Machine learing bliver en mere og mere fremtrædende teknologi, og virksomheder som Google, Facebook og Apple poster store summer i kunstig intelligens og VR. Jesper Hvirring Henriksen ser da også machine learning som en del af fremtiden, og har gennem kunder som Groupon og Shopify set, hvor vigtigt det er at kunne skalere sin forretning hurtigt.

”Der er ingen tvivl om, at platforme, man kan vokse på, koblet med den viden om kunderne, som man får via machine learning, bliver en afgørende faktor for mange startup-virksomheder. Og nogle af dem kommer til at feje benene totalt væk under de etablerede spillere,” siger han til Trendsonline.dk.

Sådan fungerer Automatic Answers:

Når kundeservice får en henvendelse, sørger Automatic Answer for at kunden modtager tre forslag til artikler, der kan hjælpe dem videre. Som navnet siger, dechifrerer teknologien, det sprog og ord, der er brugt i henvendelsen, og auto-svarer dermed med relevant indhold.

Kunden markerer så, at de enten har fået den hjælp, de skulle bruge, eller stadig har brug for hjælp. Har de ikkek brug for mere hjælp, bliver forespørgslen lukket uden menneskelig indblanding. Har de brug for mere hjælp, bliver en kundeservicemedarbejder koblet på sagen.

Skrevet af

Læs også

Top