Rainmaking Summit viser vejen til venskab mellem startup og corporate

Rainmaking Summit

Dette efterår ser en helt ny konference dagens lys i Danmark. Her vil der blive sat fokus på samarbejdet mellem corporates og startups i stedet for fortællingen om splid og konkurrence.

Corporates er grådige, topstyrede virksomheder, der hader konkurrencen fra de mindre, disruptive startups, der æder sig ind på deres markeder. Eller sådan lyder fortællingen tit i medierne. Men faktisk er samarbejde mellem de to på det seneste blevet lidt af en kendt forretningshemmelighed. Det vil Rainmaking sætte fokus på med Rainmaking Summit, en helt ny konference i det danske erhvervsliv.

Rainmaking Summit samler talere fra både det danske startupmiljø og det danske erhvervsliv i Operaen på Holmen den 20. september. Rainmaking Loft har selv erfaring med at arbejde sammen med det etablerede erhvervsliv, så det gav mening at lave en begivenhed, hvor der er fokus på, hvad der må siges at være en tendens, der kun vokser sig stærkere.

”Med denne konference viser vi eksempler på, hvordan man skal samarbejde, og hvordan man ikke skal. Vi åbner op for diskussionen om, hvordan partnerskaber mellem corporates og startups kan se ud i fremtiden. Der er ikke tale om en ’one size fits all’ her, der er mange måder at gøre det på i alle niveauer af en virksomhed,” fortæller Johan Vardrup, Head of Communications, Rainmaking Loft.

En diskurs vi skal ud over

Men diskursen i medierne og i miljøet er gerne, at corporates og startups er to uforlignelige størrelser. For startups er de etablerede virksomheder en kilde til penge eller til at få distribueret deres produkt. For virksomhederne er startups enten en irriterende konkurrent eller en mulighed for noget hurtig PR. Men den diskurs skal vi ud over, mener Johan Vardrup.

”Hvis virksomhederne arbejder sammen med iværksættere, så kan det faktisk også gøre noget for ens produkt og ens bundlinje. Vi vil give begge sider nogle konkrete eksempler og nogle værktøjer til at se fordelene i innovationsprojekter ved at se ud over spliden,” siger han.

Det er da også både virksomheder som Tryg, Leo Pharma og Danske Bank, der er på talerstolen sammen med iværksættere som Heini Zachariassen fra Vivino og Mathias Dalsgaard fra Gomore. Dermed er der åbnet op for at tale om de kulturelle forskelle, som der findes i virksomheder og startups, fortæller summit-koordinator, Andrei Anghel.

“Vi ser på udfordringerne, og hvordan vi kan løse dem. Vores program afspejler den diversitet, vi ser i miljøet, og som vi også ser blandt publikum. Alle får til konferencen muligheden for at komme med deres input. Ikke kun talerne,” fortæller han.

Her vil nemlig også være workshops, hvor de ideer, der kommer ud af arbejdet, bliver præsenteret på scenen, så alle får en aktiv rolle i at nedbryde tabuerne og få et indblik i fremtidens partnerskaber.

”Vi ser mere frem mod, at man udarbejder modeller for, hvordan man som virksomhed kan arbejde med startups og komme ud af den traditionelle tankegang. Startups kan være en kilde til inspiration, og virksomhederne en kilde til erfaring, og forholdet mellem de to kan være meget mere balanceret end at forretningsmodellerne støder sammen,” siger Andrei Anghel.

Virksomheder er godt i gang med innovationsprojekter

De to fremhæver eksempelvis Leo Pharma, der med sin forgrening Leo Innovation Lab investerer venture capital i medtech-startups. En halv milliard danske kroner har virksomheden afsat til innovationsprojektet uden at forvente profit.

En andet eksempel er Danske Bank, der med sin platform TheHub.dk og MobilePay agerer som sin egen disrupter, men hele tiden med tæt knyttede bånd til den etablerede, blå virksomhed.

På den anden side står så stifterne af nogle af Danmarks nok mest kendte startups for at give deres besyv med. Hvornår man skal indgå partnerskaber. Og hvornår man ikke skal.

Det er vores ambition, at man kommer her og netværker med andre passionerede entreprenører og får justeret ens forestilling om, hvad der er corporate, og hvad der startup. Der er et stærkt grundlag for at bygge bro mellem de to verdener. Hvad end du er etableret CEO eller iværksætter, har du jo en brændende interesse for hele tiden at udvikle dit produkt,” siger Johan Vardrup.

Konferencen er en af de mere specifikke af sin art, og ligger i forlængelse af søsterkonferencen TechBBQ, der holdes samme dag samme sted. Og det er med god grund. Hvor Rainmaking Summit sætter fokus på én udfordring, giver TechBBQ et overordnet blik på økosystemet, og samlet får man på én dag rigtig meget inspiration, værktøjer, mulighed for indflydelse og netværk i et stadig stærkere iværksætterland.

Skrevet af

Læs også

Top