Arkiver

Nyheder

En halv million på fem dage: Dansk cykel-startup hitter globalt

Crowdfunding

Det danske startup Mate Bike har udviklet en kombination mellem foldecyklen og den elektriske cykel.  Det kan forbrugerne godt lide, så startuppet nåede faktisk deres fundingmål allerede på femtedagen for deres fundingkampagne på Indiegogo.

Den ligner en blanding mellem en bmx’er og en bycykel. Det er en robust lille sag på 19 kilo, men til gengæld kan den foldes sammen, så den ikke fylder synderligt i enten elevatoren eller bagagerummet.

Og det har vakt interesse fra kunder verden over. Allerede fem dage inde i deres funding-kampagne havde startuppet nået deres mål på 80.000 dollars, svarende til lidt over en halv million, fortæller en af stifterne, Julie Kronstrøm. Og kunderne kommer fra hele verden, fra Australien over Korea og så godt som alle de europæiske lande. Det er dog det amerikanske og det danske marked, der står for størstedelen af kunderne.

I modsætning til mange andre elcykel-startups fra den vide verden, kommer Mate Bike da også i to versioner, en til det amerikanske marked og en til det europæiske marked. Reglerne er nemlig ikke ens. I EU-lande må cyklen højst køre 25 kilometer i timen, hvor den må køre noget hurtigere efter amerikanske standarder. Og så har udgaven til det amerikanske marked en throttle på styret, så man dybest set bare kan sætte sig op og lade sig transportere afsted ved hjælp af elmotoren.

Både til hygge og til motion

På en Mate kan man selv vælge, om man vil transporteres ved fuld kraft, eller om man vil have motionen med og selv cykle den. Det gør man via de seks indstillinger på cyklens computer. Så er det op til en selv om man leger turist eller Tour de France.

Det er et af hovedmålene bag cyklen, forklarer Julie Kronstrøm. Mate Bike skal være en cykel for alle, den skal være alsidig, og så skal den ikke koste en formue. Derfor koster Mate Bike heller ikke alverden i kampagneprisen, omtrent det samme som en standardcykel i enhver cykelbutik. Det gør den væsentligt billigere end mange andre tilbud derude, fortæller Julie Kronstrøm.

“Selvfølgelig kan man altid finde det billigere, hvis man er villig til at gå på kompromis med kvaliteten. Men vi stiler efter at kunne tilbyde en god E-cykel til en overkommelig pris,” siger hun.

Smart og sikker

Og den er altså ret smart; man kan have den med rundt til det hurtige møde inde i byen, frokostaftalen inde ved Nyhavn eller det smut i Illum efter gaven til på lørdag. Med topfarten på 25 kilometer i timen, betyder det også, at man kommer hurtigt frem og uden at være prustende svedig ved fremkomst.

Men er den også sikker? Asfalten kan slå ret hårdt med den topfart, og det er nogle ganske små hjul, der er på.

Ifølge Mate Bike selv, så er det som sagt en robust cykel. Derudover er hjulene all-terrain og både for- og baggaffel er stødabsorberende. Cyklen skulle altså både give en behagelig tur og stå sikkert på vejene. Og de små hjul er faktisk med til at give cyklen en ekstra fordel. Små hjul giver nemlig bedre acceleration, så man hurtigt kan køre fra de andre i lyskrydsene.

Samtidig kan man lade sin telefon op via usb-porten i cykelcomputeren. Ret smart til de lange sommerdage på farten.

Mate Bike gør op med den klodsede elcykel

Idéen til Mate Bike kom fra søskendeparret Julie Kronstrøm og Christian Michael. Julie Kronstrøm har altid elsket at cykle og foretrækker stadig at tage cyklen frem for bilen. Hendes bror har det lige omvendt – han har altid elsket alt med en motor.

Derfor blev de enige om Mate Bike, for den inkorporerer begge deres passioner, nemlig cyklen og motoren. Begge søskende var enige om at konceptet med elcykler var smart, men syntes til gengæld, at de eksisterende tilbud var for klodsede, både i vægt og design. Derfor er Mate Bike udformet i et mere håndterbart design, som kan klappes sammen, så man uden de større tetris-evner, kan få to, måske tre, Mate Bikes til at passe i bilens bagagerum.

Det er også en fordel i forhold til cyklens sikkerhed, forklarer Julie Kronstrøm. De fleste cykelejere, med enten elcykler eller ladcykler kender det nemlig godt. Man efterlader ikke cyklen ude på gaden i længere tid, hvis ikke den er boltet fast til væggen med kæder og låse. Men som Julie Kronstrøm påpeger, kan deres cykel nemt tages med op på kontoret eller i lejligheden.

Men døm selv, det kunne være en Mate Bike fristede.

https://www.youtube.com/watch?v=uJHbQjGcMaQ

3 kommentarer

Skriv et svar