Startup hitter med sælgernes svar på Endomondo

Plecto har udviklet en app, der hjælper sælgere med at skabe sig et overblik over præstationer, delmål, budgetter, eller hvad man indstiller appen til. Og den er populær.

Alle har brug for motivation. Også sælgere. Men i en travl hverdag kan det være svært i en virksomhed at huske på at give kollegaen det velfortjente klap på skulderen eller den anerkendende kommentar, der kan gøre dagen så meget bedre.

Inspireret af fitness-appen Endomondo, har Plecto udviklet en app, der kører på samme principper. Den måler ens egne og ens teams præstationer og giver motivation i form af notifikationer ved succes og muligheden for at opstille kollegiale konkurrencer.

Fra Excel-ark og papir til én platform

Appen er udviklet af Kristian Øllegaard, som selv har en fortid i salg. Her benyttede både han og hans kolleger sig af Excel-ark og papirlapper, for at holde overblikket og dermed motivationen i hævd. Men da nogle af kollegerne foreslog ham at udvikle et værktøj til at samle det hele under én paraply, udviklede han grundsoftwaren til Plecto.

Det var et hit i teamet, og Kristian Øllegaard sagde derfor sit salgsjob op og startede virksomheden Plecto.

”Plecto handler om synlighed, motivation og vækst,” fortæller han og fortsætter: ”Vi skaber en umiddelbar begejstring blandt sælgerne på samme måde, som et ’like’ kan gøre det på Facebook eller et digitalt skulderklap på Endomondo.”

Just Eat-bagmand med om bord

I 2014 kom Jesper Buch, den kendte investor og manden bag Just Eat, med den første investering på et par millioner, og siden da er det digitale værktøj begyndt at hitte hos de store virksomheder.

Indtil videre kan kundeporteføljen tælle erhvervskanoner såsom Codan, G4S, Verisure og Berlingske Media, fortæller Plecto i en pressemeddelelse. Virksomhederne bruger værktøjet i den daglige håndtering af salgsdata til at motivere sælgerteam og oplever dermed en øget vækst, lyder det fra startuppet.

Det bakkes op af Pia Ransby Nielsen, der er save team manager hos Codan.

”At man kan tilføje billeder og videoer, der popper op, når der skabes resultater, gør Plecto både sjovt og levende. Som leder er det også nemmere at rose gode resultater og adfærd med det samme frem for at skulle nærstudere data først,” siger hun.

Plecto selv oplever en god vind i sejlene og ser på nuværende tidspukt en vækst på omkring 100 procent om måneden.

Derfor planlægger startuppet også en forøgelse af medarbejderstaben og barsler med internationale drømme for Plecto i det kommende år.

Læs også

Top