Tre gode råd til en upcoming iværksætter

Billede til Blossom artikel (1)

Artiklen er bragt i samarbejde med S360

I takt med at Finanskrisen efterhånden er overstået, er iværksætteri igen blevet et populært og udbredt begreb. Vi har samlet tre gode råd til enhver nystartet iværksætter, som er glimrende at have med i baghovedet, så du kan reagere i stedet for at agere, når du begynder din egen virksomhed.

Iværksætteri er populært som nærmest aldrig før. Ikke siden finanskrisen stak sit grimme fjæs frem for første gang, er der blevet søgt så mange gange på ’iværksætteri’ på Google. Og det er ikke kun et tegn på, at emnet har vundet større interesse, det er også et symptom på, at økonomiens helbred er i bedring, og et stigende antal danskere derfor går med overvejelser om at åbne deres egen virksomhed – eller allerede har startet deres foretagende op.

Start noget, der giver mening for lige netop dig

Det første råd er, at du skal starte noget, der giver mening for lige netop dig. Det kan lyde selvindlysende, men det er det faktisk ikke. Du skal fokusere på, hvorfor du starter noget op – hvad brænder du for, og hvad er din motivation bag? Penge og rigdom er en fin sidegevinst, men det er sjældent en specielt god motivationsfaktor, hvis den står alene. Selve arbejdet skal betyde så meget i sig selv, at det ikke kun føles som arbejde, men også som fritid og som en integreret del af din identitet. Det kan lyde af meget, men når du den første håndfuld år ofte skal investere op mod 100 timer om ugen – og som konsekvens deraf brænder mange aftaler og interesser i fritiden af – så kommer dit projekt ikke til at fungere, hvis du kun ser det som et 8-16-job.

Husk at brug penge af egen lomme først

Andet råd hænger sammen med det første. En række succesfulde iværksættere betoner, hvor vigtigt det var for deres motivation, at en del af investeringen i projektet kom fra deres egen lomme. Det gav dem dels en følelse af, at de havde optjent retten til at føre projektet ud i livet, dels gjorde det dem mere bevidste om, hvad de brugte pengene på, og hvor de kunne finde smarte og fælles løsninger.

Vær præsentabel, og bliv god til at netværke

Netop smarte og fælles løsninger fører videre til det tredje og sidste råd, der går på, at du skal være præsentabel og en god til at aktivere dit netværk. I begyndelsen har de færreste iværksættere en masse penge, de kan kaste omkring sig. Derfor lærer de fleste at blive gode til at netværke – dels fordi de holder af det, dels fordi det er en god investering. Iværksætterne deler en fælles drøm og en fælles indstilling, så sammen kan de hjælpe hinanden med tjenester og med at skabe forbindelser på tværs af hinanden. Som en vigtig del af at være succesfuld til at netværke hører, at du skal optræde og fremstå præsentabelt og kunne være på – både menneskeligt og når det kommer til påklædningen. Det ved de meget om hos Blossom, hvor de er vant til at klæde succesfulde kvindelige iværksættere på.

Skrevet af

Læs også

Top