Arkiver

EventsIværksætterlivNyheder

Fundingbasar på Scion DTU: Her var det fonde, der pitchede, ikke startups

Adgangen til kapital og funding er alfa og omega for ethvert startup. Men det kan godt være en frustrerende opgave at danne sig det gyldne overblik over mulighederne. Hvem skal man kontakte, hvad for en type funding er bedst i forhold til, hvor ens startup er i sin proces, og hvilken fond passer man egentligt bedst sammen med? Alt dette kunne man få svar på fredag til fundingbasaren på Scion DTU i Lyngby.

Kantinen hos Scion DTU i Lyngby var fint dækket op til en form for uformel speed-dating mellem startups, rådgivere og kapitalfonde. Men hvor det plejer at være fondsrepræsentanterne, der kan gå rundt mellem bordene og udse sig spændende startups, så var det i dag iværksætterne, der var på shoppingtur.

Fredag var det nemlig fondene og rådgiverne, der skulle præsentere et pitch, der kort kunne fortælle, hvad de kan tilbyde, hvem de kan hjælpe, og hvordan de kan hjælpe. Og så var det iværksætterne, der kom rundt til bordene efterfølgende.

“Det er interessant, at det er vendt på hovedet”

Sådan lød det fra Rosamai Lilieth fra Zincktwice.com, som fredag var i Lyngby for at snuse til fundingmuligheder for et startupprodukt sammen med sin chef, Brian Zinck.

Og det var hun ikke ene om at mere. Søren Andersen og Kenneth Jakobsen fra startuppet Climaid syntes, at det omvendte koncept var rart til en afveksling.

“Der er mindre pres på for et startup på den her måde, normalt er man altid den, der skal sælge sig selv og præstere,” sagde Kenneth Jakobsen, mens Søren Andersen samtykkende kommenterede, at det føles mere afslappet på den her måde.

Fremtid, netværk og alt hvad der dertil hører

Og stemningen var da også afslappet, men samtidig ladet med spænding. Mens basaren var på sit højeste, var lydniveauet nærmest imponerende. Ved alle borde stod iværksættere og repræsentanter fordybet i samtaler om muligheder og udfordringer.

Luften summede af iværksætteri og fremtidsdrømme fra de mange forskellige deltagere.

Der var fonde såsom SEED Capital, Innovationsfonden, Vækstfonden, Markedsmodningsfonden og mange andre. I alt otte fonde var repræsenteret til basaren, som også kunne præsentere syv rådgivningsvirksomheder, heriblandt Keystones, 1st Mile, Hippocorn med flere. Og rigtig mange iværksættere, så mange, at der det første stykke tid var småt med albuepladsen i rummet.

Bedre vilkår for iværksættere

“Der er et godt udvalg af både soft funding og hard funding. Nu er jeg selv med i Danish Tech Challenge, og alle de her tiltag er med til at forbedre vilkårene for startups,” lød det fra Nicklas Jarnel fra startuppet Global Lighting Standard.

Det støttede Helle Jensen fra My Perfect Match, der deltog i basaren sammen med sin rådgiver Anette Echwald.

“Det er et godt arrangement, det giver et overblik over de forskellige fondes kernekompetencer og øger muligheden for matchmaking. Det er jo med til at spare tid for begge parter,” lød det fra de to iværksættere.

Lotte Bonfils Andersen fra Scion DTU byder velkommen.
Lotte Bonfils Andersen fra Scion DTU byder velkommen.

Det er netop en af fordelene ved basaren ifølge Lisa Jørgensen fra rådgivningsvirksomheden 1st Mile.

“Fundingmulighederne er komplekse at finde rundt i. Mange iværksættere sidder jo med en god idé, men de mangler overblik og ved simpelthen ikke, hvem de skal kontakte. Der kan vi hjælpe dem. Vi laver ikke andet end at holde overblik,” sagde hun med et smil.

Alle borde fuldt belagt

Hele arrangementet var i det hele taget godt besøgt. Scion DTU’s egen Jakob Svagin kiggede naturligvis også forbi og havde kun gode ting at sige om basaren.

“Der er en super stemning, bare se vi slutter om lidt, og der er stadig omkring 100 og 150 mennesker, der snakker rundt om ved bordene,” påpegede han.

Endvidere fortalte han, at flere af de deltagere han har snakket med i løbet af formiddagen har rost basaren, fordi det har været med til at sætte ansigter på fondene og klarhed over deres hovedfokus og målgrupper.

Også Hanne Harmsen fra Innovationsfonden er positiv over basaren.

“Jeg synes, at det er et forfriskende format. Det er helt rigtigt af Scion DTU at stimulere innovationsmiljøet, det er det, vi har brug for. Og så er der en god repræsentation af både private og offentlige midler. Der er noget for alle,” kommenterede hun glad, inden hun vendte tilbage til kødranden af interesserede iværksættere rundt om bordet.

Det var svært at skabe sig et overblik over besøgstallet i Lyngby fredag, men flere af bordene var oppe på mellem 15 og 30 samtaler af varierende længde per repræsentant. Så der er nok nogle hoveder, der spinner og nogle ører, der endnu summer. Men så er det godt, at det er weekend.

Skriv et svar