UserTribe fylder år: Deler ud af fem års erfaringer

UserTribe

Fra at være det danskklingende Brugertests.nu til at opkøbe sit moderselskab og opnå over 550 kunder, kan webtjenesten UserTribe i september fejre fem års fødselsdag.

Virksomheden startede som en spæd idé, der voksede sig større, skiftede navn fra Brugertest.nu til det internationale UserTribe, opkøbte moderselskabet bare tre år efter lancering, og fik kunder ind som tæller blandt andre DR, Home, Codan, Alka og Jobindex. I denne måned fejrer UserTribe fem års fødselsdag med at se tilbage på, hvad virksomheden har læst undervejs.

Let at stirre sig blind på egen fejl

Når man har kigget tilpas mange gange på sin opgave, kan det være næsten umuligt at se det åbenlyse. Man er blevet blind på egne fejl. For en håndfuld år siden, opfangede de fire stiftere af UserTribe, at der var et behov i markedet for uvildige tests af hjemmesider navigationsarkitektur.

Ingen inddrog brugerne, og virksomhederne kunne årtier efter internettets fødsel stadig overraskes af, at platformen bød på andre muligheder end de traditionelle printmedier. Der var kort sagt brug for nye agile udviklingsprocesser, mente de.

Læs også: Brugertests.nu går ud over grænserne med UserTribe.com

I 2011 blev grundstenen til UserTribe lagt. Dengang hed de Brugertests.nu, og virksomhedens fokus lå på at teste websites og apps. Resultaterne blev leveret til kunderne forholdsvis ubearbejdede – en gør-det-selv-løsning, kalder UserTribe det i dag.

UserTribe er en webtjeneste, der kan give dig indsigt i, hvordan dine kunder oplever samarbejdet med dig og dine konkurrenter og dermed hjælpe dig til løbende at optimere webshops, -sites, apps, design og kampagner.

Fra at være brugertests til at være en allround-service

Virksomhederne fandt UserTribes resultaters brugbare, men havde sjældent forudsætningerne for at udnytte potentialet i dem. Der manglede en tredjepersons indblik i an forankre resultaterne. Brugertests.nu blev til UserTribe og virksomheden udvidede sin horisont og skærpede sit fokus.

Det nye UserTribe var mere en allround-service, der lavede mere end brugertests. De begyndte også at levere dybdegående analyser på baggrund af kundeadfærd og UserTribe blev virksomhedernes unikke partner til at skabe kundecentrisk forretningsudvikling.

Opkøbte moderselskab og blev mere fokuseret på UX

I 2014 opkøbte UserTribe sit moderselskab SnitkerGroup efter bare tre år som selvstændig virksomhed. Det styrkede deres position på markedet og lod dem udvikle deres produkt yderligere.

Læs også: UserTribe opkøber moderselskab kun 3 år efter opstart

I december 2015 blev et nyt koncept født; Customer Empowered Business.

Specialisterne følger og guider virksomheder hele vejen fra afdækning af virksomhedens udfordringer over kundeinddragelse og levering af indsigter og analyser til hvor de er klar til at forankre indsigterne strategisk på tværs af virksomheden.

I dag er værktøjet blevet en del af fundamentet i mange virksomheders strategi og forretningsudvikling.

Fremtiden er international

UserTribe har arbejdet sammen med over 550 virksomheder og kan i dag udføre kundeadfærdsundersøgelser i 150 lande. Og fremtiden bliver blot endnu mere international.

Ifølge medatifter og CEO, Jonas Alexandersson så vil UserTribe om fem år være et globalt serivepparat, internationalt anerkendt for at hjælpe virksomheder verden over med netop customer empowered business.

Skrevet af

Læs også

Top