Hvordan er det at have sin hverdag og forretning i Silicon Valley?

Til Founders House Open House den første september, var der fint besøg fra Staterne. Torsten Kolind fra YouNoodle var på banen sammen med Chiara Portner og Marek Adamo fra advokatfirmaet Paradigm Counsel for at fortælle om muligheder og udfordringer ved at drive startup-virksomhed i Silicon Valley.

Silicon Valley er unik på mange måder. Det store område i det sydlige San Francisco blev oprindeligt kendt som Silicon Valley på grund af de mange silicum chipudviklere og fabrikanter, men konceptet greb om sig og blev efterhånden en dækkende betegnelse for hele området og dets højteknologiske virksomheder.

Nu har området efterhånden opnået stjernestatus inden for tech-miljøet og tiltrækker virksomheder fra hele verden. Marek Adamo fortalte, at kun halvdelen af Silicon Valleys unicorns er amerikanske.

Præsentationen af de tre forretningsfolk var afslappet og åben. De tre blev kort introduceret, og så var der ellers frit slag i forhold til spørgsmål. Alle deltagende kunne spørge løs og få svar på overvejelser, bekymringer eller bare generel nysgerrighed.

Silicon Valley tiltrækker mange nordiske startups

Podio, Zendesk og Unity Technologies er nogle af de startups, der har rykket virksomheden til Silicon Valley og fået succes.

Torsten Kolind kunne fortælle, at Silicon Valley efterhånden er hjem for mange danske og skandinaviske startups, men også at der drives virksomhed på en anden måde end tidligere. Før i tiden rykkede virksomhederne fuldt ud til dalen, men nu er der flere og flere, der har kontorer både i Silicon Valley og hjemme i Danmark, Sverige, eller hvor man nu har sine rødder.

Han påpegede også, at vi skal være meget bedre til at tænke større. Vi skal tænke skalerbarhed, vi skal tænke globalt. Det er dét, der skaber succesfulde startups, sagde han.

Glade ansatte er mere effektive

Det er nemmere at flytte sin virksomhed til USA, end mange tror, fortalte Chiara Portner. Selvfølgelig er Silicon Valley som enhver anden storby i forhold til arbejdslivet, kunne Marek Adamo tilføje. Folk arbejder hårdt og har nogle lange dage og uger, men han ser også en tendens til, at de unge fokuserer mere og mere på at skabe en balance imellem arbejdsliv og privatliv.

Der er i det hele taget sket en udvikling ifølge Marek Adamo. Hvor der før i tiden var fuldt fokus på vækst, så er der nu et større fokus på at skabe glade og tilfredse ansatte. For det er dem, der ofte producerer mere og bedre, sagde han.

I den henseende mente Marek Adamo, at San Francisco som helhed er mere lig Europa, end resten af USA er. Og dette skyldes nok også mængden af udenlandske virksomheder, der gør at hele Silicon Valley er meget international.

Opbyg dit netværk gennem tjenester

Der er en forskel i forhold til, hvordan man opbygger et netværk, fortæller de tre talere. Hjemme i Norden opbygger man gerne sit netværk via kontakt og smalltalk. I Silicon Valley bygger man netværk ved at gøre tjenester for hinanden. Det kører efter en slags pay-it-forward-princip.

Hvis man skal have succes og et godt netværk, skal man ud og finde ud af, hvordan man kan hjælpe potentielle samarbejdspartnere i fremtiden, hvordan man kan opbygge noget goodwill. På den måde har man optjent en masse tjenester, man kan trække på og en masse kontakter, der kan hjælpe en i fremtiden.

Som John F. Kennedy engang sagde: “Spørg ikke, hvad dit land kan gøre for dig, men hvad du kan gøre for dit land.”

Samme princip, her snakker vi bare netværk og ikke lande.

Norden vækster hurtigt

De tre talere var enige om, at det nordiske startupmiljø er vokset betragteligt i de seneste 10 år. Derfor manede de til tålmodighed og påpegede, at Silicon Valleys udvikling har taget meget længere tid, og at systemet i eksempelvist Danmark er bedre gearet til vækst, end det amerikanske er.

Men hvis man alligevel vælger at kaste sig ud i Silicon Valley eventyret, så anbefalede de, at ens virksomhed er godt etableret og har fået bevist et product-market-fit. På den måde vil det være nemmere at opnå succes i tech-dalen.

Læs også

Top