I medierne for første gang: Jeg ville ønske, jeg kunne spå om effekten

Medierne

Det kan være grænseoverskridende at skulle i medierne for første gang. Men det kan være en god måde at få historien om sit startup ud på. Stifterne af Lix og PL & Partners har begge været gennem møllen. På godt og ondt. 

Medierne og virksomheder har et gensidigt forhold. Medierne vil gerne have gode historier, og virksomhederne vil gerne have eksponering. Men der nogle ting, man skal holde sig for øje. Camilla Hessellund Lastein fra Lix (foto) og Mads Paaskesen fra PL & Partners har begge ret pludseligt fået medvind i deres forretninger, godt hjulpet på vej af medieeksponering på det rette tidspunkt.

Læs også: Sådan kommer du i medierne med dit startup

For Lix åbnede det døren til en investering på 18 millioner kroner, og PL & Partnes oplevede en eksplosion i antallet af kunder og henvendelser efter deres historie spredtes i de danske medier.

Hvornår optrådte du i medierne første gang?
Mads: Det var i april måned i Børsen. Det var en artikel, hvor jeg havde en snak med en journalist i omkring 40 minutter. Jeg lavede en aftale med ham om, at få lov til at læse det igennem inden det blev publiceret, så jeg kunne sikre mig, at jeg ikke blev citeret misvisende. Jeg havde ikke så store nerver på. Det var jo telefonisk og til en skriftlig artikel.

Camilla: Første gang i medierne for mig en tur hos TV 2 News. Det var vildt spændende og klart en oplevelse. Jeg er ikke så meget til al opmærksomheden, men jeg vidste, det var det rigtige for Lix. Det var også en måde at få fat i de studerende og mulige forretningspartnere på. Nu var jeg så “heldig”, at jeg havde en rigtig god historie ved at fortælle om mit liv de sidste tre år, hvor jeg droppede ud af min uddannelse, flyttede hjem til min mor, og rykkede ind på min venindes sofa, hvor jeg boede i 1,5 år – alt sammen fordi jeg gik all in på, hvad jeg troede på, og så med kontrast til hvordan det går i dag, hvor vi er 15 ansatte.

Var du nervøs?
Camilla: Selvfølgelig var jeg nervøs for at sige noget forkert, men jeg er ret fattet, og tager generelt tingene, som de kommer. Jeg forbereder mig inden på, hvilken type medie, jeg har med at gøre, og så gør jeg det, så godt som jeg kan. Jeg er ikke så bange for at tabe ansigt, og at folk har en holdning til mig. Det handler om at gøre opmærksom på Lix.

Mads: Man kan let falde hen og tænke på, hvad der ville ske, hvis nu man fik sagt noget forkert, men det er der ingen grund til. I stedet er det federe at fokusere på de ting, man håber at sige rigtigt, og så øve sig lidt på dem. Selvfølgelig er der allerbagerst i baghovedet en mørk stemme, der siger: “Hvad nu hvis du får sagt noget forkert, som gør, at alle dine kunder forlader dig?” Men det er ikke realistisk, og derfor har stemmen været nem at ignorere. 

Begik du nogle fejltrin, du gerne ville lave om eller forbedre?
Mads: Jeg føler ikke, jeg som sådan lavede nogle fejltrin. Overordnet set er jeg glad for den presse, vi indtil nu har fået lavet, så det er ikke fordi, jeg føler at A, B eller C hverken var gået galt, eller kunne have gået meget anderledes. Nu håber jeg ikke, det får mig til at fremstå selvglad!

Camilla: Jeg har fundet ud af, at jeg siger meget øh og holder nogle lange kunstpauser, men snakker utrolig hurtigt. Det prøver jeg at forbedre. Og så er det en rigtig god idé at tale med journalisten inden. Da jeg skulle i TV 2 News spurgte journalisten om noget helt forkert, som vi kunne have fået afklaret inden, hvis der havde været tid.

Hvad ville du ønske, du vidste i forvejen, inden du første gang skulle rigtigt ud med din historie?
Mads
Jeg ville ønske, at jeg havde kunne spå om effekten: Vi blev væltet bagover! Jeg fik ikke en chance for at nå at svare på mails eller opkald. Jeg ville ønske, at jeg havde haft en medarbejder til at hjælpe med det. Så kan det være, jeg havde nået at vende retur til alle. 

Camilla:  Noget af det allervigtigste er at være troværdig og ærlig. Hvis jeg bare er mig selv, er jeg meget mere afslappet og interviewene går meget bedre. Så jeg søger for at have begge fødder solidt plantet i jorden. Når det kommer til PR skal man nemlig ikke fokusere for meget på det. PR og opmærksomhed er ikke lig med succes, så fokusér på, hvad der er vigtigst for din forretning, og lad dig ikke fortabe i en illusion.

Var det en svær tanke at vænne sig til at gå i medierne professionelt?
Mads: Jeg har faktisk drømt om at komme i medierne fra dag et, da vi startede denne virksomhed. Jeg var sikker på, at det ville hjælpe os med at få en kant i markedet. Så jeg har hele tiden forestillet mig, hvordan det skulle være, og var dermed indstillet på det. Det tog mig ikke lang tid at vænne mig til tanken. Mit arbejde lå bare i at bygge den historie, som senere hen skulle blive spændende at skrive om. 

Camilla: Jeg er ikke så glad for at se de ting, jeg selv er med i. What’s done is done! Men jeg sørger for at få feedback af min PR-agent. Jeg er ret jordnær, så jeg tænkte ikke så meget over det. Skal jeg i medierne på grund af Lix, så gør jeg det glædeligt. Det forbedrer resultaterne, men det er helt klart en anderledes oplevelse.

Skrevet af

Læs også

Top