Reportage: Next Step Challenge Award 2016

billede

Årets Next Step Challenge Award Ceremony løb i går af stablen. Arrangementet bød på 13 inspirerende pitches indenfor elektricitet, digital og lyd. Trendsonline var med hele vejen.

På en grå onsdag var en større forsamling stimlet sammen i Esbjerg Musikhus. Her bød arrangørerne bag Next Step Challenge indenfor til kulminationen på otte måneders intenst acceleratorprogram. Projektet drives af Accelerace, der i samarbejde med Syd Energi har stablet programmet på benene – Trendsonline var med på sidelinjen.

13 nøje udvalgte virksomheder fra hele verden havde gennemgået et intenst forløb på otte måneder. Fælles for virksomhederne var, at de beskæftiger sig indenfor ét af tre segmenter; elektricitet, digital og lyd. Gennem forløbet fik deltagerne blandt mulighed for, at modtage sparring fra NSC’s partnervirksomheder herunder Bang & Olufsen, Syd Energi og Accelerace.

”Vi har med Next Step Challenge bevist, at Danmark er et attraktivt økosystem for internationale startups, når vi kan tiltrække virksomheder fra både Australien, Kina, Indien og endda Silicon Valley til Esbjerg. Vi tror på, at dette økosystem kun bliver stærkere af at få tilført udenlandske iværksættertalenter, som dem vi ser i Next Step Challenge,” siger Peter Torstensen, CEO i Accelerace.

Tid til pitches

Efter en kort tale fra Creandum’s Bjarke Staun-Olsen begyndte selve konkurrencedelen. Dommerne blev præsenteret – en erfaren gruppe af investorer, der foruden Bjarke Staun-Olsen blandt andet talte repræsentanter fra Northcap og SE. Sammen skulle de finde frem til den mest investerbare virksomhed, som kom til at løbe afsted med 25.000 danske kroner og et par lækre højtalere fra Bang og Olufsen.

Herefter var det videre til hovedattraktionen – pitch-delen. Her havde hver virksomhed fire skarpe minutter til, efter bedste evne, at pitche sin virksomhed for dommerne og de tilhørende. Efter hver præsentation havde dommerne så to minutter til at stille kritiske spørgsmål, som skulle besvares på stedet – noget som alle virksomhederne slap godt fra.

Programmet var delt op, så de fem elektroniske startups kom først, efterfulgt af fem fra lyd-branchen og til sidst tre fra den digitale verden.

Og vinderen er…

Da alle virksomhederne var kommet flot igennem deres præsentationer, trak dommerne sig tilbage for at votere. Et kvarter senere var de klar med vinderne:

Investors Choice
Prisen som den mest investerbare virksomhed gik til Cogni, en fintech virksomhed, der løser bankbehovet for micro-virksomheder, iværksættere og SME’s ved at tilbyde en nem, fleksibel og real time bankoplevelse til sine kunder.

Next Step Challenge 2016
Aftenens hovedpris var der dog ikke meget tvivl om. Hovedprisen på 250.000 euro og titlen som vinder af Next Step Challenge 2016 blev virksomheden Instamic, som er mikrofonens svar på GoPro kameraet. Virksomheden har udviklet et imponerede produkt, som lover at disrupte markedet for lyd optagelse. Produktet, der ikke er større end en zippo-lighter, er både vandtæt, trådløst og har en høj lydkvalitet, features, som sikrede Instamic’s Indiegogo-kampagne over 400.000 dollars i funding, svarende til over 500 procent af virksomhedens oprindelige mål.

Tanken bag Next Step Challenge

Bag Next Step Challenge står et hav af partnere, som både bidrager økonomisk og med deres respektive viden og faciliteter. Fælles er, at de alle opererer i Region Syd Danmark og ønsker at bidrage til den regionale vækst.

”Projektet er med til at skabe opmærksomhed og vækst i området – noget som vi selvfølgelig er interesseret i at bidrage til. Det er fantastisk at vi med et projekt som dette, kan tiltrække internationalt talent til området,” siger Lisbeth Valther.

Og det virker. Størstedelen af de deltagende virksomheder ønsker at forblive i Danmark og have sit europæiske hovedsæde i landet. Det gælder eksempelvis årets vinder, Instamic.

De etablerede lærer også

Det er dog heller ikke ren velgørenhed for partner-virksomhederne. De lokale danske virksomheder lærer nemlig en masser af at de deltagende startups.

”Som virksomhed får vi en masse inspiration, forbindelser og relationer. I dag skaber man jo ikke nødvendigvis innovation in-house. Så vi ser også samarbejdet som en mulighed for at skabe innovation gennem networking,” siger Christian Iversen, VP HR og Corporate Services hos Bang og Olufsen.

Der er altså tale om en win-win situation, som hjælper lovende startups, skaber vækst i regionen og hjælper danske virksomheder med at innovere.

Skrevet af

Læs også

Top