Danmarks nye vækstmotor overhaler traditionel e-handel

Elektronisk samhandel

Elektronisk samhandel mellem virksomheder ser ud som om at det bliver det nye store hit. Deloitte spår, den tit oversete, branche til at blive den helt store drivkraft i dansk vækst i fremtiden.

E-handel er mange ting. Det er ikke kun webshops for private eller virksomheder, det er også samhandel mellem virksomheder. Og ifølge Deloittes vurdering, så er der et stort overset potentiale i den elektroniske samhandel. Det melder Finans.

Elektronisk samhandel kan groft koges ned til at dækker over en række fælles it-standarder, der gør det muligt at kommunikere via it-systemer alene. Det gør det muligt for virksomhederne at digitalisere alt fra ordreafgivelser og fakturaer til følgesedler og varekataloger, og derved spare en masse tid og ressourcer.

“Der er ingen tvivl om, at der er mange penge at spare ved at digitalisere sine salgskanaler og dermed overflødiggøre en lang række manuelle arbejdsgange. Det gælder ikke bare på det danske marked. Virksomheder over hele verden benytter EDI-standarderne. Det er i mange tilfælde den direkte adgang til det internationale marked,” forklarer Christian Sanderhage, som er ehandels-ekspert i Deloitte.

Elektronisk samhandel overhaler traditionel ehandel

Tal fra Danmarks Statistik viser, at den elektroniske samhandel faktisk udgjorde over dobbelt så mange procenter af virksomhedernes samlede omsætning, end den almindelige e-handel gjorde. For at sætte nogle tal på, så stod e-handel for syv procent, mens den elektroniske samhandel kunne bryste sig af 16 procent.

Det betyder en samlet andel på 23 procent af virksomhedernes samlede omsætning, der er fremskaffet via nettet.

Det er især industrien og handels- og transportbranchen, der nyder godt af de store tal i forhold til elektronisk samhandel.

Læs også

Top