Ny rapport: Den danske e-handel vækster massivt

Den danske e-handel er vækstet tyve procent på bare et år, fortæller tallene fra Dansk E-handel 2016 rapporten. Det betyder at den dansk e-handel næsten har indhentet vores nordiske storebrødre, Norge og Sverige.

E-handel vinder mere og mere ind på de danske forbrugere. De kan godt lide at få tingene bragt til døren, samtidig med at det giver en uendelig række muligheder. Man er ikke længere bundet af at skulle kunne nå fysisk frem til butikken, man kan bare bestille det.

Læs også: Danmarks nye vækstmotor overhaler traditionel e-handel

Og det har gjort sig gældende for væksten i dette års danske e-handel. Hvor den danske e-handel de foregående år er vækstet omkring otte procent om året, så viser de nye tal altså en overvældende vækst på tyve procent. Det bringer omsætningen op på omkring 70 milliarder kroner, hvor Norge omsætter for omkring 72 milliarder kroner årligt.

Danmark vokser mest i Norden

“I de 10 år vi har taget temperaturen på e-handlen i de nordiske lande, har vi ikke set noget lignende. Med 20 procents vækst på ét år er Danmark uden sammenligning dét land i Norden, der vokser mest. Det er en monumental udvikling, der overgår alle forventninger og sætter en tyk streg under, hvorfor e-handel er en seriøs udfordrer til den fysiske detailhandel,” udtaler Henriette Høyer, Head of Sales i DIBS Payment Services i en pressemeddelelse.

DIBS er førende inden for online betaling og en del af Nets, der står bag analysen, som baserer sig på svar fra i alt 5.000 respondenter interviewet af YouGov.

Vi er altid online

Henriette Høyer fra DIBS vurderer, at en stor del af væksten skyldes komforten i e-handel. Det er både blevet nemmere og mere sikkert at handle over nettet, og så er de fleste forburgere efterhånden forbundet med nettet døgnet rundt.

“Flere og flere danskere vælger at handle over nettet i takt med, at teknologien udvikler sig og brugervenlighed og sikkerhed forbedres. De sidste tre år er der sket mere i form af vækst og teknologisk udvikling end i de forgange 15,” fortæller Henriette Høyer.

Læs også: E-handel: I København shopper man dagligvarer, mens Nordjyderne tager på apoteket

Alle har efterhånden en iPad, en tablet, en laptop eller i særdeleshed en smartphone, og forbrugerne ved godt, hvordan de skal bruge dem.

“Vores kæreste eje, mobilen, bærer vi i dag overalt. Vi kigger på mobilen et utal af gange i løbet af dagen, og derfor er det naturligvis ikke mærkeligt, at e-handlen fra de mobile enheder vokser eksplosivt. Faktum er, at det om blot nogle år vil blive endnu lettere at betale via din mobil, eftersom næsten al udvikling inden for betalingsløsninger på nettet har fokus på netop denne kanal, og dét øger forbruget. Det kommer aldrig til at gå langsommere end i dag,” vurderer hun.

Øget sikkerhed skal sikre tilliden

Derudover melder både de danske og de europæiske interesseorganisationer om et øget fokus på større og mere stabil sikkerhed på webshops. Fornylig udkom den europæiske pendant til det danske e-mærke. Et mærke, der skal vise forbrugerne, at webshoppen er troværdig og lever op til de nationale krav.

Får en webshop fingrene i sådan et mærke, kan de så også få det europæiske. Det giver en øget sikkerhed og tillid mellem forbrugerne og e-butikkerne.

Læs også: Nyt europæisk tillidsmærke vil gøre ehandel mere trygt for forbrugeren

Læs også

Top