Startup-stafet #2: For et web-startup er det alfa og omega, at man kan findes online

Debito

Vi har sendt en startup-stafet af sted til nogle danske iværksættere, fordi vi gerne vil vide, hvad der ligger bag deres virksomheders navne. Det rigtige navn er nemlig en vigtig del af et startup, men det er ikke altid lige nemt at hitte på eller at finde det rigtige.

Den anden stafet blev givet videre fra Dennis Drejer fra Rito.dk til Christoffer Baadsgaard fra Debito.dk.

Hvorfor jeres firma hedder, hvad det hedder?

Vores virksomhed hedder Debito, fordi navnet lyder godt og fordi en skyldner på ”jurasprog” hedder en debitor. Vores kunder køber hjælp til at kræve penge ind for deres hårde arbejde, så Debito fortæller hvad vi laver – Debito – ”få styr på dine debitorer”.
 
Christoffer Baadsgaard
Ordet skyldner har for mange personer negative associationer og bliver hermed mere neutraliseret, da en debitor er en teknisk term, og alle virksomheder har debitorer. Man er debitor, når man modtager en faktura uanset om man betaler eller ej. Så i stedet for eksempelvis at kalde virksomheden ”Skyldnero” eller andet med negativ konnotation, valgte vi Debito, som vi mener klinger godt og desuden læner sig op ad en neutral teknisk term.

Hvordan fandt I på navnet?

Brainstorm! Vi skrev en masse begreber ned fra vores branche og prøvede at kombinere dem. En masse navne var i spil, men ”Debito” ramte tre stavelser, seks bogstaver og ledigt domænenavn. Tanken er, at jo færre stavelser, jo nemmere er navnet at udtale. Navnet på seks bogstaver er heller ikke for langt, når det skal tastes ind som URL. 
Selve processen med at finde et navn var en brainstorm over flere dage. Vi skrev en masse begreber ned fra vores branche og prøvede at kombinere dem. Der var en masse navne i spil, men i sådan en proces handler det om at have den rigtige følelse og den havde vi ikke. Pludselig blev der sagt ”Debito” og vi vidste begge to, at vi havde fundet navnet!

Hvad I mener, udgør et godt navn?

Et godt navn til en virksomhed skal man kunne huske og det skal være ”catchy”, altså ligge godt i munden. Kan det kobles til virksomhedens aktiviteter, er det også rigtig fint. Vores virksomhed blev f.eks. bragt i Børsen og vi har oplevet at mange kunder ringer fordi de kunne huske navnet. Vi kunne også se en stigende trafik fra søgninger i Google direkte på vores navn.

Hvad I har lært, at man skal holde sig for øje, når man navngiver sit startup?

 Der skal være et ledigt domænenavn! Navnet skal være simpelt, unikt, det skal være genkendeligt og må gerne hentyde til virksomhedens aktiviteter.
For et web startup er det alfa og omega, at man kan findes online. Derfor er domænenavnet selvfølgelig meget vigtigt. Mange er startet ud med domænenavne, som kombinerer virksomhedens/produktets navn med andre ord. For eksempel havde Dropbox i de første år adressen www.getdropbox.com. Det er en okay løsning, men det vil altid være et kompromis og en løsning på, at man ikke fandt det oprindelige navn, så jeg vil så vidt som muligt gå efter det korrekte navn uden andre ord.

Stafetten går videre til Nikolaj Astrup fra Refuga.

Læs også: Startup-stafet: Hvor kommer dit navn fra?

Skrevet af

Læs også

Top