Startup fik modningsboost: Det var et nåleøje, men vi var det rigtige match

Markedsmodningsfonden

Når et startup har alt klappet og klart, men mangler det sidste skud kapital til at løfte virksomheden ud på markedet – eller åbne op for nye – kan støtte som Markedsmodningsfonden være vejen. Conferize valgte den sti og det har betalt sig.

De manglede lige det sidste skub for virkelig at komme ud over rampen. Conferize havde allerede sikret sig en del opmærksomhed. De var ikke bare en god idé. De var allerede en platform i deres åbne beta fase med en strategi. Men de ville gerne bredere ud. Helst internationalt. Tilfældigvis mødte stifterne Markedsmodningsfonden til WebSummit, og det blev et af de såkaldte vendepunkter i Conferizes historie fra early startup til iværksættervirksomhed på vej på børsen.

Fond og startup skal passe sammen

Conferize ville med deres sociale platform for eventplanlæggere og – deltagere ud i Skandinavien, Storbritannien og USA. De så et marked, men de havde brug for medfinansiering til at komme hurtigere på markedet.

”Man skal hånden på hjertet vide, om man er den rigtige case. Det er et nåleøje at komme igennem hos Markedsmodningsfonden. Så vi brugte meget lang tid på forberedelserne, talte med dem og sendte til sidst en ansøgning af sted,” fortæller stifter og CEO i Conferize, Martin Ferro-Thomsen.

Men ansøgningen fik de afslag på.

”Heldigvis var de i Markedsmodningsfonden meget lydhøre for ændringer, og vi fik lov til at søge igen. Det er en krævende øvelse at lave den klassiske businessplan, skrive en ansøgning og beskrive sit projekt. Men det gav pote,” siger Martin Ferro-Thomsen.

Fremtiden er uforudsigelig, men du skal være forberedt på den

Fonden gik med til at støtte Conferizes projekt med næsten fire millioner kroner, hvor målet var at test og tilpasse løsningen i samarbejde med en række udvalgte eventarrangører. Conferize valgte på baggrund af projektet at skabe 75 arbejdspladser samt en omsætning på 90 millioner kroner. Det er ikke en overdrivelse, når Martin Ferro-Thomsen siger, at man skal være specifik og kende sin case, når man søger støtte hos Markedsmodningsfonden.

”Det er vigtigt at forstå, at støtten er til modning, ikke produktudvikling. Pengene går til noget, som allerede virker, men som har brug for et boost til at komme hurtigere på markedet,” siger han og tilføjer:

”Men fonden er lydhøre over for, at fremtiden er uforudsigelig. Har du fire spor, er de fleksible med, at der kan forekomme en ændring i rækkefølgen eller at et spor udvikler sig hurtigere eller langsommere end beregnet.”

Læs også: Københavnsk platform vil børsnoteres

I dag og mange millioner senere er Conferize det største sociale netværk for professionelle events og konferencer, de er partner med verdens største eventbrand, TEDx, og af Forbes er de blevet kaldt ”den bedste networking-app for professionelle”. Conferize er desuden på vej til en børsintroduktion, og det er her, de helt store penge skal hentes, fortæller Martin Ferro-Thomsen.

Støtten var en blåstempling

Men dengang, da Conferize opnåede støtte, var de endnu ikke helt så store. Og med støtten vidste de, at de nu var sikret at få dækket 45 procent af udviklingsomkostningerne til markedsmodning.

”Det gør, at man som startup kan strække kapitalen meget længere, og da det er et nåleøje, man skal igennem, giver det også en form for validering. Vi har kunnet mærke, at de store partnere, vi siden har fået, har nikket genkendende til fonden. Det giver klart en blåstempling,” siger Martin Ferro-Thomsen.

Læs også: Markedsmodningsfonden har snart deadline for ansøgninger. Men du kan stadig nå det.

Martin pointerer, at ansøgningen var arbejdet værd. Dog understreger han for andre, som vil søge støtten, at de virkelig skal lave en grundig due dilligence og definere et godt projekt, som giver mening i forhold til fonden.

“Men når man taler med dem, får man et ret godt indblik i, om man passer sammen. Det er et fremragende program, og jeg kender ikke til noget lignende i udlandet. Det er ret usædvanligt, at der findes direkte virksomhedsstøtte til startups på vej ud i markedet,” fortæller Martin Ferro-Thomsen.

Markedsmodningsfonden har i øjeblikket åbent for ansøgninger. Book en præscreening hurtigst muligt og læs mere om ansøgningsprocessen på markedsmodningsfonden.dk.

Skrevet af

Læs også

Top