Startupstiftere: Vores successer ville aldrig været sket i en corporate

Sucesser

Fire superentreprenører gik tirsdag på scenen til Rainmaking Summit og diskuterede, hvad corporates kan lære af startups – og om de ville have kunne bygge deres succeser i en stor virksomhed.

”Ville I kunne gøre, hvad I har gjort, skabe jeres forretninger, hvis I arbejdede i en stor virksomhed?” Spørgsmålet blev stillet af Alex Farcet, stifter af Startupbootcamp til et panel bestående af iværksætter og investor Tommy Ahlers, stifter af Vivino Heini Zachariassen, Mathias Møl Dalsgaard CEO i GoMore og Ulrik Bo Larsen stifter af Falcon.io.

De sad i lyset fra Takkelloftets projektører foran 200 par spændt lyttende ører. Rainmaking Summit var netop gået i gang i Operaen. Den første event af sin slags, som satte fokus på samarbejdet mellem corporates og startups – og ikke konkurrencen mellem dem.

En fuldstændig sindssyge idé

Der var dog alligevel lidt konkurrence at spore. Eller betænkeligheder. I hvert fald var panelet enige om, at nej, deres succeser var aldrig blevet skabt inden i en stor virksomhed.

”Jeg er entreprenør. Jeg ville ikke være i en stor virksomhed til at starte med. Og der var heller ikke noget lignende, da jeg startede Vivino,” fortalte Heini Zachariassen.

Da han besluttede at lave en database over al vin i hele verden, tilgængelig for alle via en app, var det en fuldstændig sindssyg idé set med den eksisterende branches briller. Men han kendte ikke til de begrænsninger, som branchen så. At man jo skulle dele op i vintyper, lande og så videre. Han tænkte stort – og var nok en smule naiv, klukkede han.

Nogle gange er der brug for store partnere

GoMore blev skabt uden hjælp fra store virksomheder, men hurtigt blev de afhængige af at have samarbejdspartnere i corporate miljøet. GoMore har groft sagt tre ben, og for at oprette leasing-benet, måtte de have partnerskaber med firmaer, der lejer biler ud. For at sikre sig med forsikringer, måtte de samarbejde med forsikringsselskaber.

Derfor har de længe bygget bro mellem de to verdener. De havde brug for store partnere. Men stort er ikke lig med bedst. Det har GoMore lært gennem deres samarbejder med så forskellige firmaer som Allianz og Protector. I starten er det en fed tanke at stable noget på benene med de største. Men det er ikke altid det bedste for ens brand. Og det var ikke altid lige nemt, fortalte Mathias Møl Dalgsaard, for selvom der ingen risiko var for partnerne, var de meget forsigtige.

I store virksomheder er nemlig ikke plads til at være vild, sagde Tommy Ahlers. Man får ikke lov til at tænke alt for anderledes i en corporate verden. De har ikke tålmodigheden, som det kræves, og uden tålmodighed dør innovationen, sagde han.

”Men ingen af os bad om lov. Det behøvede vi ikke. Vi hoppede bare ud i det. Man kan ikke starte noget nyt op fra bunden i en stor virksomhed,” sagde Tommy Ahlers. Bygge videre på noget kan man godt, men reglerne i corporates går ud på at beskytte det eksisterende. I et startup handler det om at skabe noget ny teknologi og nye markeder, fortalte han.

Tag en chance

Som da Falcon.io blev født. Ingen troede på sociale medier i den udstrækning, som Ulrik Bo Larsen og hans partnere gjorde. De går imod silotænkningen, som ellers er udbredt i corporates. De er agile og gør det nemt for både kunder, salg og marketing. Og det vandt de på.

Men fælles for panelet var, at nok er de startups, og nok har de været små, men siden er de vokset til succesfulde virksomheder med mange ansatte, store markeder og mange kunder. Mentaliteten holder de dog fast i. Som Heini Zachariassen sagde, så er det stadig okay at fejle. Han vil hellere have, at folk tør tænke selvstændigt og tage nogle diskussioner frem for blindt at følge ledelsen.

”Tag en chance. Vi har et godt sikkerhedsnet i vores velfærdsstat. Fejler man i USA kan det betyde, at ens børn ikke kan komme til lægen,” slog Heini Zachariassen, som til daglig bor fast i Silicon Valley med sin kone og tre børn, fast.

Og til det sluttede Tommy Ahlers:

”Vi kommer fra et meget homogent land. Det er en succes at være en del af fællesskabet. At være med i gruppen. Så mange tør ikke tænke uden for normalen.”

Skrevet af

Læs også

Top