Startup-stafet #4: Hele idéen er, at vores navn skal vække fantasien

Hufsy
Vi har sendt en startup-stafet af sted til nogle danske iværksættere, fordi vi gerne vil vide, hvad der ligger bag deres virksomheders navne. Det rigtige navn er nemlig en vigtig del af et startup, men det er ikke altid lige nemt at hitte på eller at finde det rigtige. Denne uge er stafetten endt hos Hufsy.
Hufsy er en digital platform, der vil gøre det nemmere for mindre virksomheder at holde styr på økonomien. Vi har talt med medstifter Maria Flyvbjerg Bo om, hvad der ligger bag navnet.
Maria Flyvbjerg Bo

Maria Flyvbjerg Bo

Hvad ligger bag jeres firmas navn?

Vores produkt er en forenkling af bankverdenen, og det vil vi gerne have vores navn reflekterer. Vi tager noget som er kompliceret og teknisk, og gør det menneskeligt og forståeligt. Hufsy er et seriøst bud på en ny måde at tænke bankvirksomhed og forståelse af virksomhedens finanser, og det, synes vi, vores navn afspejler. Altså et enkelt navn, der lyder venligt og ukompliceret.

Har det noget direkte med produktet at gøre, eller hvad peger det ind i?

Hufsy er ikke et term inden for eller uden for bankverdenen, og det betyder faktisk ikke noget. Hele idéen er, at vores navn skal vække fantasien og associeres med noget venligt uden at blive for useriøst. Hufsy minder lidt om et kælenavn, og det, synes vi, passer meget godt med vores ønske om at være et venligt og nytænkende alternativ til netbanken.

Hvordan I fandt på navnet?

Vi satte os ned og brainstormede på navne. Alt vi tænkte på i flere dage var sammensætninger af ord og bogstaver, som kunne give et godt navn. Så snart vi fandt et navn, vi kunne lide, skrev vi det ned. Hver dag slog vi hovederne sammen og opsummerede de navne, vi havde fundet. Vi stregede dem ud, der var “no gos” og tjekkede om ‘.com’ og trademark var ledigt på dem, der var tilbage. Her røg stort set alle navnene fra, men en dag, var der et navn, som skilte sig ud. ‘.com’-domæneendelsen var ledig, og når vi googlede “Hufsy”, kunne vi ikke finde andet end en irsk slægt, der migrerede til USA i 1800-tallet, så det var en klar vinder.

Hvad I mener, udgør et godt navn?

Vi gik efter et navn, der var simpelt, forholdsvis kort, nemt at stave til, og noget man kan sige på forskellige sprog. Derudover var det vigtigt for os at få et navn, hvor vi godt kunne lave en pivot af vores startup uden at skulle ændre navnet. Vi forsøgte også at navigere uden om forskellige navnetrends såsom at det ender på -ly eller lignende, så vores navn var tidløst.

Det er også godt, hvis det er et navn, som folk husker.

Hvad har I lært, at man skal holde sig for øje, når man navngiver sit startup?

Først og fremmest er det vigtigt, at det navn, man finder på, ikke allerede er registreret som trademark eller bruges af en anden virksomhed i branchen. Tag en hurtig googling og slå op i trademark-registret. Derudover var det meget vigtigt for os, at vi kunne få domænenavnet, og vi ville gerne have ‘.com’-navnet.
Når det er sagt, så mener vi også, at det er vigtigt, at gøre sig nogle tanker omkring, hvad ens virksomhed handler om. Skal navnet lyde professionelt, eller må det godt være kreativt? Hold det så simpelt som muligt, og find et navn, som afspejler og indkapsler jeres ånd samt de værdier, I bygger virksomheden op om.
Stafetten går videre til Intempus
Skrevet af

Læs også

Top