6 teknologier, der vil ændre logistikbranchen i fremtiden

Marcus Kückelhaus fra DHL præsenterede på Nordic Delivery Conference i juni hans bud på seks teknologitrends, der kommer til at spille en rolle for den fremtidige logistikbranche. Big data, sensorteknologi, augmented reality, 3D print, robotter og droner er de trends, han ser som gældende i fremtiden.

Noget tyder på, at logistikbranchen har indset, at det kræver meget andet end blot at køre ting rundt, være punktlig og effektiv for at overleve. Det har ikke været her, den nyeste teknologi er udsprunget, men branchen er ved at ændre sig.

Det mener Marcus Kückelhaus i hvert fald. Derfor præsenterede han i sommer, de trends, han ser som potentielt dominerende i fremtidens transport og logistik.

“Logistik plejede at være en kedelig branche med et meget lavt niveau af innovation. Men nu ser vi masser af nystartede virksomheder, som forsøger at effektivisere forskellige dele af logistik. Det er med til at gøre branchen meget mere interessant end tidligere,” siger Markus Kückelhaus i starten af sit oplæg på Nordic Delivery Conference 2016. Det fortæller fagmagasinet Universe of Delivery.

Forsker i trends og deler gerne ud af resultater

Markus Kückelhaus er Vice President Innovation & Trend Research ved DHL’s innovationscenter i Bonn. Her sidder en række forskere og undersøger trends i forhold til logistikbranchen, hvordan de kan benyttes og eventuelt videreudvikles mere effektivt.

“Vi tror på, at man som virksomhed skal være med til at drive forandringer inden for sin branche for ikke at halte bagud. Derfor undersøger vi kontinuerligt trends, som vi tror, vil påvirke fremtidens logistikbranche. Sammen med eksterne forskere og teknologivirksomheder udvikler og tester vi disse trends i DHL’s innovationscentre i Bonn og Singapore,” siger han.

Og DHL er ikke bange for at dele ud af deres forskningsresultater. Snarere tværtimod. De udgiver årligt en rapport over deres trendforskning- og udvikling til fri afbenyttelse for branchen. Heri var der seks trends, som vil præge branchen fremover:

Big Data til risikostyring

Eksempelvis er Big data en af de ting, der kommer til at præge morgendagen. Man kan bruge data fra sine forsendelser til at påvise, hvilken leveringsform der er den mest anvendte. DHL har for eksempel testet Big data i forbindelse med risikostyring, hvor de nu har opsamlet en database over rapporter fra mislykkede forsendelser og risici inden for logistik. Det gør dem i stand til at handle mere snarrådigt og fokuseret, når noget går galt i en forsendelse. Dataene er også brugbare i forhold til risikorådgivning.

Sensorer skal kigge dybt på hylderne

Sensorer er en anden ting, som DHL gerne vil indføre i logistikbranchen. For eksempel til at fortælle hvor meget ledig plads der er på en palle, lastbil eller et lager.

Augmented reality på lageret

Augmented reality briller på lagermedarbejdere, når de plukker varer, er også en ting, som DHL kigger nærmere på. Brillerne kan scanne stregkoder og vise plukkeren sin plukkeliste, hvor varerne er på hylden, samt hvor varerne skal placeres på plukkevognen. Derved har plukkerne hele tiden hænderne fri, da de hverken skal bruge en fysisk plukkeliste eller håndscanner. DHL er i gang med at teste brillerne på lagre rundt om i verden.

Print varerne hjemmefra

Nu – og mere i fremtiden – vinder 3D-print frem. DHL har undersøgt 3D-prints effekt på logistik- og transportbranchen i forhold til en potentielle fremtidig trussel. For hvis alt kan 3D-printes hjemme i stuerne, hvad er der så tilbage at transportere rundt på? Tallene viser, at op til 80 procent af de gængse varer, der transporteres, ikke er stærke nok i 3D-print endnu, men det er en tendens, som branchen bør holde øje med.

Robotter og droner

Og så er der selvfølgelig robotterne og dronerne. Robotterne, der optimerer og effektiviserer lagrene og dronerne, der i fremtiden kan benyttes i forbindelse med udbringning af varer. DHL tester i øjeblikket en automatiseret plukkevogn, der selv følger med plukkeren rundt på lageret. Den kan endda selv finde tilbage til pakkestationen, når den er fuld.

Læs også

Top