Founders gav deres bedste growth hacks videre

Hack
Credit:

Til det sjette Nordic Growth Hackers event fik de knap 100 deltagere masser af gode tricks, blandt andet ’the hire hack’, da der onsdag aften var fuldt hus i Founders House. 

Skrevet af: Tine Moe

Onsdag aften den 28. september var der fuldt hus i Founders House, da en række stiftere af startups delte ud af deres erfaringer med growth hacking.

Huset var præget af en god og afslappet stemning, og de inviterede talere fik skiftevis publikum til at grine og lytte intenst.

Den første af de fire talere på scenen var CMO i Airtame, Steffen Hedebrandt, som introducerede til ’the review economy’, hvor brugernes online anbefalinger har en direkte effekt på salget. Steffen forklarede, hvordan de hos Airtame bruger en blanding af ’hyggemails’ og automatiserede mails, både når der skal følges op på kundeoplevelserne, og når kunderne skal lokkes til at skrive en anmeldelse, hvor især anmeldelser på Amazon har stor, direkte effekt på salget.

Profit is king, execution is queen

Steffen blev efterfulgt af Bo Møller fra Easypractice og HTML24. Han havde et meget klart budskab – profit is king, execution is queen. Bo Møller gav en række eksempler på, hvordan budskabet er filosofien bag mange af Easypratices strategiske beslutninger. Easypractice bruger eksempelvis Google Translate, når et nyt marked skal testes. Flere af Bo Møller eksempler blev leveret med en stor portion selvironi og humor – den fyldte sal kvitterede med høj latter.

Paneldebatterne var blevet hacket

I løbet af aftenen var der mulighed for at stille spørgsmål til de fire talere i forbindelse med to paneldebatter. I forhold til tidligere, havde man valgt at hacke det gamle format og kun have to paneldeltagere i hver debat. Et lille hack som umiddelbart skabte mere dynamik.

Aftenens deltagere var ivrige spørgere, og flere diskussioner blev sat i gang, herunder hvorvidt lønniveau og aktier kan linkes direkte til medarbejderes motivation, og vigtigheden af at komme ud af starthullerne kombineret med at vente til tidspunktet er det rigtige.

Trend is your friend

Efter pausen, hvor der var rig mulighed for at netværke og dele erfaringer deltagerne i blandt, indtog den erfarne iværksætter, forfatter og investor, Michael Moesgaard Andersen, scenen. Udover at rose Morten Elk for at have taget initiativ til Nordic Growth Hackers, delte Michael ud af sine erfaringer fra CBB Mobil og Configit.

Oplæggets vigtigste takeaway var ’trend is your friend’, som handler om at opdage og følge de tendenser, der er hos forbrugerne og i den teknologiske udvikling. Et takeaway som Thor Angelo, manden bag OrderYoyo, bakkede op om.

Where there is a will, there’s a hack

Udover at pointere vigtigheden af timing, havde Thor tre konkrete hacks med fra OrderYoyo – the hire hack, the startup hack og the growth hack. Særligt the hire hack gav anledning til uddybende spørgsmål i den efterfølgende paneldebat.

Ifølge Thor er the hire hack opstået i forbindelse med OrderYoyos massive vækst de seneste 12 måneder, hvor virksomheden er gået fra to ansatte til 70. Thor oplevede, at flere af de ansatte ikke havde tid til at udføre deres opgaver, og udfordringen var akut.

I dag hyrer OrderYoyo praktikanter i lange baner, og ansættelsesprocessen fylder et minimum. Thor gav følgende eksempel:

En ansat har brug for ekstra hænder nu og her. Thor laver et opslag på Facebook samme aften om, at OrderYOYO mangler en praktikant, og at der var samtaler den efterfølgende dag – fire samtaler af 20 minutter. Samtalerne bliver booket efter først til mølle-princippet.

Af de fire ansøgere er der typisk en, som har potentiale, og vedkommende bliver ansat med start den følgende dag. Hvis den nye intern klarer sig godt, bliver han forfremmet efter få uger.

Stor diskussion om the hire hack

Flere af deltagerne var skeptiske over for ’the hire hack’, for hvordan sikrer man sig, at man ansætter den rigtige på 20 minutter? Ifølge Thor er det vigtigste hos hans ansatte, at de har det rette drive, og indtil videre har the hire hack ikke slået fejl.

Nordic Growth Hackers fylder to år

Det første Nordic Growth Hackers-arrangement løb af stablen i 2014, og siden da er opbakningen og interessen for Nordic Growth Hackers steget. Manden bag initiativet er serieiværksætter Morten Elk, founder og CEO i SimpleSite, som tidligere har været involveret i flere startups.

Formålet med Nordic Growth Hackers er at tilbyde founders, CEOs, CMOs og andre ildsjæle, en mulighed for at dele erfaringer med forskellige growth hacking-teknikker. Arrangementerne har særligt fokus på online marketing og begreber som customer acquisition cost (CAC) og customer lifetime value (LTV).

Skrevet af

Læs også

Top