Refuga klar med nye koncepter for 2017

Refuga

Over de sidste fjorten dage har Refuga haft over 50 iværksættere, fra hele verden på eventyr i Spanien og Tanzania – helt på toppen af Kilimanjaro. Den 4. oktober bliver de nye koncepter for 2017 offentliggjort. Refuga tegner et billede af årets sidste ture.

Skrevet af: Sisse Melsen

Det er nu anden gang Refuga er nået til helt til tops på bjerget Kilimanjaro sammen med en gruppe iværksættere fra hele verden, og tolvte gang turen er gået til Barcelona, hvor det hele startede tilbage i 2012.

Konceptet hidtil har været at samle en gruppe ambitiøse iværksættere i smukke og rolige omgivelser, hvor de kan arbejde, opleve og vidensdele med ligesindede. Sådan har det kørt siden 2012, hvor Nikolaj Astrup Madsen inviterede 20 danske iværksættere med på tur i Barcelona for senere at bygge en forretning på netop dette koncept. Meget er sket siden, og den 4. oktober offentliggør Refuga de helt nye koncepter for 2017, hvor der er noget større armbevægelser. Vi ser tilbage på ugerne der gik i Barcelona og Tanzania.

Nye projekter og stærke relationer

De to ture til Barcelona har bestået af en dansk tur og en international tur. På den danske tur var der flere gengangere med, en af dem var Kristian Scharlig fra somera.dk, som deltager for femte gang.

“Den helt store forskel på min første og femte gang er, at jeg er langt længere med min forretning. Hvor jeg i starten arbejdede med at finde ud af, hvilken forretning, jeg ønskede at opbygge, arbejdede jeg denne gang i langt højere grad med, hvordan vi når derhen, hvor jeg gerne vil hen med Somera. I ugen der er gået, har jeg fået en spandfuld energi, masser af motivation og et helt klart blik for, hvilken vej vi skal bevæge os hen,” siger Kristian Scharling.

20160913_114158

sunriseFor første gang i Refugas historie, blev der på turen fejret et helt særligt jubilæum – det var nemlig tiende gang Dennis Drejer fra Rito.dk, har været med gruppen af iværksættere på tur.

“Jeg har været med helt fra starten, og jeg kommer med igen og igen på grund af de stærke relationer og venskaber man får med hjem. På denne her tur har jeg arbejdet på et nyt projekt, og nåede samme uge at få en prototype klar, som jeg kunne vise de andre deltagere,” fortæller Dennis Drejer.

10 nationaliteter mødtes i Barcelona

På den internationale tur blev der i år samlet mere end 10 forskellige nationaliteter. Heriblandt Chris og Laurens fra Holland, som arbejder med social media marketing.

“Vi har enormt travlt i vores hverdag på kontoret, der er medarbejdere, der skal ledes, og kunder der skal varetages. Vi er taget afsted for at fordybe os i vores strategi, for det er der slet ikke tid til derhjemme. Vi skal finde ud af, hvad vores next big move er og så hjem og præsentere det for resten af teamet. Indtil videre er vi kommet ret langt, så vi får måske også tid til at kigge nærmere på vores navn,” siger Chris og Laurens Socialmediamen.nl.

bara

r6

På vej til toppen

Alt i mens 40 iværksættere gæstede huset i Barcelona, var et andet hold af iværksættere ved at nå toppen af Kilimanjaro i Tanzania. I Tanzania tog stifteren af Refuga, Nikolaj Astrup imod 14 iværksættere fra 6 forskellige lande med på turen, der i alt varer 10 dage inklusiv safari, og derefter en uge på Afrikas højeste bjerg.

Det er anden gang Refuga laver en tur til Kilimanjaro, men i fremtiden vil der være to af denne tur om året. Erfaringen er, at denne slags eventyr tiltrækker meget forskellige mennesker, og fælles for deltagerne er deres mindset, som er med til at gøre turen til en unik oplevelse. På turene er der samtidig et stort ønske fra Refuga om, at de penge, der bruges i de lande, der laves ture til, også bidrager til det lokale samfund, og her er det nemmere at gøre en forskel i Tanzania end for eksempel i Thailand (Refuga har haft to ture der til, men vil ikke have flere i fremtiden).

En oplevelse for livet

Efter en hård uge på bjerget stod hele gruppen samlet på toppen af Afrika klokken 7.40 fredag den 16. september. Selvom det meste af ugen gik relativt nemt for de fleste deltagere, så blev den sidste dag, hvor man går mod toppen, en stor udfordring for hele gruppen. En dag, hvor der blev brugt samlet set 14 timer i vandrestøvlerne, og hvor de fleste fik skubbet deres grænser.

 

kili1

“Jeg valgte bevidst at tage på en international tur, hvor det mere handlede om oplevelsen og det at møde nye spændende mennesker fra andre lande, kontra en workcamp, da jeg i forvejen arbejder rigeligt. Jeg har et behov for at udfordre mig selv igennem hele livet, og Kilimanjaro er bestemt en af de oplevelser, som jeg vil huske resten af mit liv. Jeg har før rejst med Refuga til Spanien på en salgs workcamp. På turen opbyggede jeg et fantastisk netværk, fik super gode input, og jeg fik ikke mindst arbejdet rigtig meget med min forretning. For mig var der stor forskel på de to ture, og hvad jeg fik med hjem i bagagen,” fortæller Birgit Lind Nielsen fra Icompany og tilføjer:

“I Spanien udviklede jeg min forretning ved hjælp af nye inputs fra de andre deltagere, i Afrika på Kilimanjaro, udviklede jeg mig som menneske ved at flytte grænser og opleve et fantastisk land som Afrika. Begge ture får de største anbefalinger fra mig og jeg kommer bestemt til at rejse med Refuga igen.”

Efter disse tre ture kom folkene bag Refuga tilbage bag skærmene, hvor de arbejdede intensivt på at få et helt nyt program for 2017 klar til lancering. Det nye program bliver offentliggjort den 4. oktober.

Læs også

Top