Vækst og store ambitioner: Danske virksomheder har travlt

s360

Denne artikel er skrevet i samarbejde med s360.

Lego, Hay og Boxit er alle tre gode eksempler på danske virksomheder, der oplever både vækst udvikling. Ikke kun på det danske marked, men også i udlandet.

Vi lever på mange måder stadig i skyggen af finanskrisen, der i 2008 på meget kort tid udviskede de økonomiske fremskridt, som den globale økonomi havde brugt årevis på at opbygge. Milliarder og atter af milliarder forsvandt som dug for solen, og selv i år 2016 er efterdønningerne fra dette økonomiske kollaps stadig mærkbare.

Det lyder som indledningen til endnu en kedelig fortælling om ruinerne efter krisetiden, men dette er ikke tilfældet. Økonomien er nemlig så småt ved at vende, og det kan mærkes rundt omkring i Danmark, hvor virksomhederne mærker en øget efterspørgsel efter deres løsninger. Den vækst betyder større omsætning, flere arbejdspladser og en sundere økonomi.

I denne artikel kigger vi nærmere på 3 danske virksomheder, der er ekspanderer og bidrager positivt til en stærk dansk samfundsøkonomi.

Vi har fået øjnene op for depotrum

Den første virksomhed, der i den grad har kronede dage i disse år, er danske Boxit, som specialiserer sig i at tilbyde depotrum til både private og erhverv. Virksomheden tilbyder fleksible og billige løsninger, der selvfølgelig er sikret mod tyveri og hærværk, men også vind og fejr – eller snarere fugt.

I slutningen af 2015 kunne Boxit offentliggøre planer om et nyt kontorhotel og lager i Aalborg på hele 18.800 kvadratmetre. Senest har man ligeledes åbnet afdelinger i Århus, Odense, Esbjerg og Hjørring for blot at nævne et lille udsnit. Opmagasinering hos Boxit lader altså til at være særdeles populært blandt både almindelige, private danskere, som benytter depotrummene til opbevaring af alt fra gammelt legetøj til værdifulde ejendele, men også hos andre virksomheder, der kan opbevare materiel eller andre pladskrævende ting og sager.

Dansk design går som varmt brød

Er der noget, vi danskere virkelig sætter pris på, så er det et moderne og nytænkende design. Vi er meget kræsne, når det kommer til indretning af vores hjem, men kigger man på de imponerende væksttal i designervirksomheden Hay, lader de til at have ramt en sand guldåre.

Omsætningen steg fra 2014 til 2015 med hele 30 %, og man kunne både notere sig tocifrede vækstrater på det danske og europæiske marked. Denne imponerende statistik kommer efter flere år med årlige vækstrater på 40-50 % i omsætningen, og det lader således til, at salgssuccesen Hay går en guldrandet og storslået fremtid i møde.

LEGO buldrer videre

Det er ikke kun i Danmark, at det populære legetøjsmærke, Lego, er fast inventar under juletræet og på børneværelserne. Nej, udlandet er på alle måder den primære vækstmotor bag det imponerende turn-around, vi har været vidne til de sidste 10 år.

Et skrantende salg og en lav vækst er i stedet skiftet ud med den ene succes efter den anden, godt hjulpet på vej af store investeringer i både film og spil. Lego udvider på nuværende tidspunkt særligt i udlandet med nye fabrikker, og der er intet, der tyder på, at udviklingen er ved at vende. På trods af internettet, computerspil og konsoller formår den danske legetøjsgigant at genopfinde det kreative og innovative legetøj igen og igen.

Læs også

Top