Hivebeat: Det lovende startup, der aldrig fandt sin plads

Hvad der i starten så lovende ud, endte i en fuser, og fra første oktober valgte startuppet Hivebeat at lukke og slukke for altid. En af stifterne har givet sit bud på, hvorfor det gik som det gjorde. 

Det er knap to år siden, at Emil Hagbarth og Jonas Bøgh Larsen fik idéen til en social eventplatform. Det blev starten på Hivebeat, en rejse med op- og nedture i jagten på succes.

Idéen var simpel. Hivebeat ville gøre det nemmere at finde de rigtige events på campus baseret på interesse. Det lykkedes virksomheden at blive optaget på den amerikanske startup accelerator 500 Startups. Med optagelsen fulgte også en investering på 125.000 dollar og et fire måneder langt ophold i Mountain View, Californien. Det skriver Jonas Bøgh Larsen i Finans.dk.

Kursændring

Under det lærerige ophold i Silicon Valley blev Hivebeats koncept ændret totalt. I stedet gik startuppet hårdt ind på at lave et betalingsværktøj for klubber, foreninger og organisationer.

Men Hivebeat fik aldrig rigtig hul igennem med sit produkt. Derfor har virksomheden valgt at dreje nøglen om efter to års arbejde. Et af sit livs sværeste beslutninger, siger Jonas Bøgh Larsen til Finans.dk.

”Selvom det er en af de sværeste beslutninger, jeg har truffet i mit liv, er jeg ikke i tvivl om, at det er den rigtige. Vi har prøvet alle de ting, vi gerne ville prøve, og vi har en klar fornemmelse af, hvad der gik galt,” skriver Jonas Bøgh Larsen i Finans.dk.

Han har dog en klar fornemmelse af, hvad der gik galt, og til Finans.dk giver han i samme ombæring en opsummering af de fire største fejl, som virksomheden tog.

Lektien til det næste startup

  1. Vi ramte aldrig rigtigt product/market fit. Vi byggede et alt for generelt produkt til en meget nichepræget branche.
  1. Vores produkt var godt, men det var aldrig et “10x produkt”. Vores design var flottere end konkurrenternes, men vi havde svært ved at følge med på antallet af features for hver niche (sportsklubber, skoler, erhvervsnetværk osv.)
  1. Vi prøvede at gøre alt for mange ting på samme tid. Både produktmæssigt, men også vores salg- og marketing var alt for ustruktureret
  1. Vores forretningsmodel var udelukkende baseret på transaktionsgebyrer. Det gjorde, at nogle måneder var svære at komme igennem rent omsætningsmæssigt. Det gjorde også, at vores vækstkurve lignede en rutsjebane det meste af tiden.

Jonas Bøgh Larsen er at finde i panelet, når Trendsonline den 13. oktober afholder Tech Hotdog i Aarhus, som denne gang diskuterer, hvordan du får succes med dit startup. Læs mere om arrangementet her.

Skrevet af

Læs også

Top