Startup-stafet #5: Det bedste navn, jeg har fundet på, var til min hvide varevogn

Intempus
Vi har sendt en startup-stafet af sted til nogle danske iværksættere, fordi vi gerne vil vide, hvad der ligger bag deres virksomheders navne. Det rigtige navn er nemlig en vigtig del af et startup, men det er ikke altid lige nemt at hitte på eller at finde det rigtige. Denne uge er stafetten endt hos Intempus.
Intempus laver digital timeregistrering, kørselsregistrering, vare- og tillægsregistrering, så du slipper for papirarbejdet. Vi har talt med stifter Peter Haahr Rasmussen om baggrunden for virksomhedens navn.
picture1

th. Christophe Zafiryadis, Founder, Product Owner. tv. Peter Haahr Rasmussen – Cofounder og Salg- og marketingchef

Hvorfor hedder jeres firma Intempus?

Intempus, det betyder at være til, på eller i tiden – In Tempus. Det passer godt til en virksomhed, som lever af at disrupte papir og ugesedler ved at lave simpel mobil tidsregistrering. Vi overvejede også “TimeTjek” men alle navne føltes hurtigt banale og forsimplede, så vi endte med at vælge Intempus. Vi synes selv, det er et super fedt navn, og det er ganske unikt. Det var ikke svært at få DK-domænet, men navnet har sidenhen vist sig at give nogle andre uforudsete udfordringer.

Hvordan fandt I på navnet?

Christophe, Product & Business Development Manager, foreslog, at vi gik i gang med at brainstorme hver for sig. Jeg har ham mistænkt for allerede da, at have haft Intempus i tankerne og blot spillet taktisk.

Jeg brugte facebook og mit netværk til at ping ponge idéer, men jeg har aldrig været en haj til at finde på originale navne. Det bedste navn, jeg har fundet på, var John, som jeg døbte min gamle hvide varevogn.

Og resultatet af mine soloforsøg blev, TimeTjek, TimeBalance, MobilTid. En aften ringede jeg til Christophe for at drøfte navnet, og han foreslog Intempus. Han forklarede begrebet og det latinske spil med at være på/i/til tiden. At det var et navn, som var internationalt og neutralt. Noget særegent. Jeg måtte give ham ret. Den var ikke længere. Han er god til at finde på og være original, hvilket også præger vores produkt i Intempus. Så han fik lov at bestemme. 

Hvad I mener, udgør et godt navn?

Det er rigtig vigtigt at tænke på modtageren, når man skal finde på et navn. Selvfølgelig er “catchyness” en vigtig faktor. For eksempel som navnet Samlino. Det kunne jeg huske lige nu, men jeg kan ikke helt huske præcis, hvad de laver. Mon ikke de sammenligner noget? Et navn må altså godt hænge sammen med det, man laver. Her har vi sammenhængen med Intempus. Vores problem er, at vi skal forklare vores navn og faktisk også hjælpe med at stave det og udtale det. Der er ikke altid let, det der med trykfordelingen. Så det kan blive til Intépus, Íntepus, Impentus, imtembus. Vi koblede hurtigt timeregistrering efter vores navn, for at få god SEO og skabe et link, til det vi laver. Folk læser åbenbart ikke deres latin længere.

Hvad I har lært, at man skal holde sig for øje, når man navngiver sit startup?

Navnet skal konnotere, altså sætte folks tanker i forbindelse med det, du laver, når de læser det. Folk skal forstå det, og de skal ikke være bange for at udtale det forkert. Er din målgruppe ikke bogligt stærke, så vælg et meget dansk navn. Et godt eksempel er Ordrestyring.dk. Det er sgu da lige ud af landevejen! Dejligt simpelt, og der er ingen tvivl om, hvad de laver, og de rammer deres målgruppe lige på. Skarpt navn. Dem har jeg misundt et par gange.

Alligevel elsker vi Intempus, og vi identificerer os med navnet i virksomheden. I takt med at virksomheden vokser, behovet for simpel mobil timeregistrering stiger, og vi får flere og flere kunder spredt bredt i flere segmenter, så bider navnet sig fast derude.

For et navn er nu engang bare et navn. Det kræver hårdt arbejde at etablere et navn og en virksomhed. Så tro ikke at det er en “silver bullet”, som får din virksomhed til at stryge til tops. Du kan altid ændre navn til noget bedre – eksempelvis Circle K.

Næste stafet går til Gaest.com.

Læs også: Startup-stafet #3: Et navn må godt være svært at udtale, hvis der er mening i det

Læs også: Startup-stafet #2: For et web-startup er det alfa og omega, at man kan findes online

Læs også: Startup-stafet: Hvor kommer dit navn fra?

Skrevet af

Læs også

Top