Subway Surfers er på himmelflugt 

Det danske giganthit Subway Surfers er på vej mod endnu et år som verdens mest downloadede mobilspil. Succesen er samtidig med til at sætte fokus på den danske spilbranche, som har stort potentiale i fremtiden.

Du løber ned af jernbaneskinnerne, navigerer mellem modkørende tog, over forhindringer og forsøger at samle så mange guldmønter som muligt på vejen. Bag dig jages du af kontrolløren og hans hund, som slår kløerne i dig, hvis de ellers kan fange dig. Lyder det ikke bekendt, så har du vist aldrig prøvet mobilspillet Subway Surfers.

Spillet, som sidste år var verdens mest downloadede, er udviklet og bragt på markedet af de to danske virksomheder SYBO og Kiloo, og er resultatet af et spilkoncept, som aldrig står stille – heller ikke i udviklingen.

Dansk megasucces

Spil er ikke længere forbeholdt nørder, der sidder i deres kælder og allergiske over for sollys. Gaming er gået mainstream og særligt på smartphonen fungerer spil som alletiders tidsfordriv, når man eksempelvis er på farten.

Blandt verdens største spilsucceser blander det danskudviklede Subway Surfers sig med de allerstørste. Spillet, der findes på godt hver fjerde telefon i verden, har over 100 millioner månedlige brugere og en halv million daglige downloads.

”Subway Surfer fortsætter ufortrødent, og vi regner faktisk også med, at blive det mest downloadede spil igen i år. Vi har omkring en halv million downloads om dagen, og det er der ingen andre spil på markedet, som kan matche,” siger Mathias Gredal Nørvig, Managing Director hos SYBO.

Uendelig meget data

Med over en milliard downloads er der store mængder data, som skal håndteres korrekt. Det er et stort ansvar, som brugerne i stigende grad bliver opmærksomme på. Og en udfordring som holder SYBO og Kiloo oppe på dupperne.

”Det er vigtigt for både os og Kiloo at sikre os, at vi lever op til datalovgivningen, og hvad der ellers betegnes som best practise,” siger Mathias Gredal Nørvig.

Universet skal brede sig ud over mobilen

En grund til Subway Surfers succes er, at spillet aldrig stopper med at udvikle sig. Hver måned tilføjes der nye baner, som tager udgangspunkt i byer verden over. På den måde skabes der hele tiden nyt indhold for brugerne, som vender tilbage måned efter måned.

SYBO kigger også løbende på mulighederne for at udvide spiluniverset, så det kommer til at strække sig udenfor den mobile platform.

”Vi har kæmpe ambitioner med hele universet. Siden det blev udviklet i 2007, har det været ambitionen at lave både fysiske og digitale produkter. Vi kigger blandt andet på Disney og Warner Bros. for at se om man kan lave noget på tv- eller film siden,” siger Mathias Gredal Nørvig.

Hos SYBO er man dog utrolig perfektionistiske og værner om Subway Surfer universet. Derfor kommer Subway Surfers navn heller ikke på noget, som ikke er perfekt.

Dansk spilbranche i udvikling

Hos SYBO ser man stort potentiale i den danske spilbranche. Virksomheden arbejder gennem producentforeningen aktivt på at få sat den danske spilbranche på den politiske dagsorden.

Virksomheden havde i sidste uge erhvervs- og vækstministeren på besøg. Her var der fokus på at forklare, hvor vigtigt det er, at have en branche som spilbranchen, hvor der genereres stor omsætning per ansatte, men som ikke forurener.

”Vi slår på tromme for at hjælpe iværksættende spiludviklere lidt mere. Vi kan se, at mange dygtige spiludviklere står klar, som bare har brug for lidt hjælp til at tænke kommercielt og globalt. Men der er ikke nogen mangel på kreativt talent,” siger Mathias Gredal Nørvig.

Skrevet af

Læs også

Top