Startup-stafet #7: Navnet skulle virke troværdigt, da det er kernen i vores produkt

Deemly, Ivækstprisen

Vi har sendt en startup-stafet af sted til nogle danske iværksættere, fordi vi gerne vil vide, hvad der ligger bag deres virksomheders navne. Det rigtige navn er nemlig en vigtig del af et startup, men det er ikke altid lige nemt at hitte på eller at finde det rigtige. Denne uge er stafetten endt hos deemly.

deemly gør det muligt for brugerne af deleøkonomiske sites at være mere gennemsigtige ved at samle deres personlige anbefalinger og vurderinger ét sted. Men hvordan fandt de på deres firmanavn? Det har vi talt med Pernille Spang Lyndegaard, Chief Marketing Officer hos Deemly, om.

Hvad er historien bag jeres firmanavn, og hvorfor valgte I netop det?

Vi ville gerne have noget, som var kort og let at huske. Det skulle også være sjovt at sige, altså et ord, der ligger godt i munden. Derudover skulle navnet virke troværdigt, da vores produkt skaber troværdighed. deemly opfylder alle de kriterier.

Har det noget direkte med produktet at gøre, eller hvad peger det ind i?

Ja, det har det faktisk. Det lyder lidt som et fantasi-ord, hvilket det delvist også er. På engelsk kan man bruge “to deem” om at vurdere, bedømme, mene og synes. Hvilket jo er helt perfekt til vores produkt, da deemly-scoren lige præcis bygger på, hvordan andre mennesker har vurderet dig i de interaktioner, I har haft på fx Airbnb, GoMore, og lignenden. Vi har tilføjet “ly” for at gøre det til vores eget.

Hvordan I fandt på navnet?

Der var virkelig mange ord og navne oppe at vende. Vi brugte også en del tid på brainstorming sessions, og så snakkede vi med venner, kærester og familie om, hvilke ord de kom til at tænke på, når vi talte om produktet. På den måde kom vi tættere på, hvad vi gerne ville.

Hvad mener I, udgør et godt navn?

Der er mange forskellige måder at få et navn til at virke. Jeg synes, det er vigtigt, at det er noget, folk kan huske. Vi tænkte meget i, at vores navn skulle være produktrelateret, men jeg læste den tidligere artikel med Hufsy, hvor navnet ikke er produktrelateret, og det synes, jeg fungerer! Det handler jo om at nå til et niveau, hvor kunder og brugere forbinder ens produkt med den service, man yder – så er det jo nærmest underordnet, hvad navnet er.

Hvad har I lært, at man skal holde sig for øje, når man navngiver sit startup?

Det er virkelig vigtigt, at man får tjekket op på, om de relevante domæner og profilnavne er ledige, før man bliver alt for vild med et navn. Vi måtte købe .com-domænet, da det allerede var i brug, men vi gjorde det tidligt i processen, og det var heldigvis ikke en alt for dyr affære. Men det er nogle sure penge at skulle bruge.

En af udfordringerne ved vores navn er, at folk nogle gange har svært ved at høre, hvad der bliver sagt, fx når vi præsenterer. Derfor skal det ofte gentages, men jeg ved ikke, om man kan komme uden om det. Jeg forestiller mig, at det vil være lettere med et dansk navn i starten, hvis ens fokus er det danske marked, men hvis man har et mål om at gå internationalt, så vil det sikkert også blive en ulempe på sigt.

Har I nogle gode råd til at finde på et nyt, holdbart navn?

Vi havde stor succes med at tale med folk om det. Det fungerede godt at få andres øjne på, hvilke ord og ting de associerede med den service, vi ville udvikle. Man kan godt gå lidt i stå eller blive fastlåst i de samme ord, når man selv sidder med det. Det tager lang tid at finde på et navn, men på et eller andet tidspunkt skal man også fastlægge sig på noget.

Næste stafet går til Joli CPH

Læs også: Startup-stafet #6: Vi ville fokusere på relationen

Læs også: Startup-stafet #5: Det bedste navn, jeg har fundet på, var til min hvide varevogn

Læs også: Startup-stafet #4: Hele idéen er, at vores navn skal vække fantasien

Læs også: Startup-stafet #3: Et navn må godt være svært at udtale, hvis der er mening i det

Læs også: Startup-stafet #2: For et web-startup er det alfa og omega, at man kan findes online

Læs også: Startup-stafet: Hvor kommer dit navn fra?

 

Skrevet af

Læs også

Top