Du skal pleje dit partnerskab som et parforhold

partnerskab

Sommerfugle i maven og usikker jalousi. Et partnerskab mellem to virksomheder er som et parforhold, mener app-tilbuddet Intempus, der har erkendt at godt samarbejde tager tid. Lang tid.

“Først bliver man forblændet af de nye muligheder, som forholdet giver. Man er forelsket og glemmer, at man også må give lidt, for at forholdet kan fungere. Og måske bliver man endda lidt jaloux, når ens partner laver aftaler med andre. At lave et partnerskab med en anden virksomhed er lidt ligesom at blive kærester,” siger Peter Haahr Rasmussen, der er co-founder, salg og marketing chef hos Intempus, en timeregistrerings-app, hvor du kan registrere alt fra kørselsregistrering til vare- og tillægsregistrering på farten.

Intempus’ forhold er med lønservicebureauet ProLøn, og det er omkring et halvt år gammelt. ProLøns mission er at gøre det nemt at administrere løn for en virksomhed, og her tilbyder Intempus en app-løsning, så lønregistrering kan foregå digitalt.

Ingen knaster i forholdet

De to virksomheder deler værdier i forhold til, hvad god service er og har en fælles ambition om at effektivisere kundens administration. Partnerskabet blev officielt for et par måneder siden, og heldigvis er der ingen knaster i forholdet, mener Peter Haahr Rasmussen:

“Der er virkelig åbenhed og ærlighed mellem os, sådan som der skal være i et godt parforhold. Vi får begge leveret vores aftaler til tiden, og vi ved begge godt, at det kræver noget, at få det her samarbejde i gang. ProLøn er ikke er nogle store mastodonter, og vi kan derfor have et ligevægtigt forhold,” siger han.

partnerskab

1. september blev partnerskabet mellem ProLøn og Intempus lanceret og fejret med kage så fin, den kunne være et bryllup værdigt.

Et godt forhold tager tid at skabe

Men:

“Kære alle iværksættere: Godt samarbejde går super langsomt.”

Sådan lyder den ærlige erfaring samtidig også fra Peter Haahr Rasmussen. For det tager tid at få et godt partnerskab og blive integreret som plug-in virksomhed i større, eksisterende virksomhed som ProLøn.

“Der er én i toppen af ProLøn, der har fået idéen til at samarbejde med os. Samarbejdet går derfor top-down, men sådan skal det ikke være i praksis. Nogle folk har arbejdet i ProLøn hele deres liv. Derfor kan vi i Intempus ikke bare forvente, at de lige pludselig synes, at vores app er det smarteste at sælge videre til deres kunder,” siger han.

Derfor har Peter Haahr Rasmussen fokus på at møde medarbejderne og ikke bare klæde dem på til at sælge Intempus app-løsning til ProLøns-kunder. Han har også fokus på at dele Intempus’ værdier.

“Jeg skal ud og have fat i alle dem, der arbejder i ProLøn, så de ved, hvem jeg er og hvilke værdier, jeg har, for det er den relation, de sælger videre, når de sælger os til ProLøns kunder. Og i sidste ende skal de gøres til mini-eksperter i, hvem vi er,” siger han.

Vanefolket skal sælges tryghed med digitaliseringen

En ting er, at medarbejderne skal lære om Intempus, men noget andet – og endnu sværere – er, at kunderne også skal lære Intempus at kende. ProLøn er nemlig en virksomhed, der er har eksisteret i mere end 30 år, og deres kunder er langt fra vant til nye smarte digitale løsninger. Det mærker Peter Haahr Rasmussen tydeligt:

“Når vi besøger ProLøn, står der en fax – og for det ikke skal være løgn, så står der også en backup fax! Og det er simpelthen fordi, der er nogle af kunderne, der er mest trygge ved at faxe deres medarbejders ugesedler ind til ProLøn. Nogle ringer endda også ind til ProLøn og fortæller, hvor mange timer deres medarbejder har haft. Det er jo død besværligt,” siger Peter Haahr Rasmussen opgivende.

Derfor er ProLøns største udfordring også at ændre folks vaner.

“Folk er utrygge ved nye ting. Bjarne med malerfirmaet synes eksempelvis, det er utrygt at skulle til at bruge en app. Han er ligesom så mange andre mennesker fastforankret i gamle vaner og styret af frygt for noget, han ikke ved, hvad er. Derfor er der brug for god kundeservice og et stærkt brand, og det får vi med ProLøn. De præsenterer deres kunder for Intempus og sender dem stille og roligt videre til os. Herefter snakker vi typisk med kunden mellem fire og otte gange, før de giver slip og tør stole på os. Men det er jo klart, for kunden har en stolthed, og de har ikke lyst til at fremstå uvidende over for ny teknologi,” siger Peter Haahr Rasmussen.

Skrevet af

Læs også

Top