Arkiver

NyhederPlatform

Dansk startup vil digitalisere staudebede og krydderurter

Floragora er en online markedsplads og bytteportal for haveejere og andre planteentusiaster. Her kan man gratis bytte planter med andre flora-interesserede eller vælge at sælge ud af sin plantebeholdning. Det er deleøkonomi for havemennesker.

Hvis man er en af de heldige mennesker med grønne fingre og have, så oplever man tit, at man er ved at drukne i en særlig plante eller blomst. Man laver så om på bedene, og tit ender planterne med at gå til. Det gør ondt i ethvert flora-hjerte, men det er også begrænset, hvor mange planter man kan give væk eller bytte over hækken.

Det oplevede Thomas Pedersen, da han købte sommerhus i 2014 og kort tid efter stiftede han Floragora.dk, en platform hvor haveentusiaster kan bytte, købe og sælge planter og blomster. Platformen lancerede i juni i år.

Den digitale nabohæk

Thomas Pedersen kunne nemlig ikke finde noget forum på nettet, hvor han kunne afsætte planterne, og det undrede ham, fortæller han i en pressemeddelelse. Så måtte han jo lave en platform selv.

“Blomsterbedet burde have været det sted, hvor frøene i den digitale deleøkonomi spirede først. Det er noget, folk har gjort længe offline, folk ved, hvad de vil have – og mange haveejere har helt naturligt et overskud af planter at dele ud af efter nogle år, fordi planter jo vokser til og breder sig,” fortæller han.

Et positivt miljø

Så da en af hans arbejdsrelationer fra tidligere projekter kontaktede ham og spurgte, om han ikke havde nogle idéer til et nyt projekt, kom han op med idéen til Floragora.

“Jeg har tidligere været projektleder på en del webprojekter og kunne også trække min erfaring som webredaktør, så jeg følte mig ret sikker på, at vi ville kunne lykkes med det her,” forklarer han.

Og det har han ikke fortrudt. Allerede nu har de et levende og positivt miljø på platformen, og hans egne oplevelser fra Floragora bekræfter det.

“Folk er så søde og rare og inviterer også gerne ind og viser rundt i deres haver. Jeg har selv brugt platformen flere gange og ender ofte med at få en masse mere med, end jeg egentlig havde købt. Folk kan godt lide at give og glæder sig over at planterne kan gøre nytte andre steder,” siger han.

“Planter er ideelle til deleøkonomi”

Thomas Pedersen mener, at planter er ideelle til den her form for deleøkonomi. Som han påpeger, ved de fleste, hvad de har stående i haverne, eller hvad de mangler. Hvis man for eksempel ønsker sig nogle lyserøde roser, så behøver man ikke kende hele plantens historie eller latinske navn, for man kan se i opslagene, om planten opfylder ens ønsker. Omvendt kan andre brugere se, om man selv ligger inde med noget interessant, og så er grunden lagt for en byttehandel.

“Det gør planter ideelle til en peer-to-peer-platform, fordi det er klart, hvad aftalen indeholder. Begge parter vinder på det, man kan spare lidt penge, og endelig kan man også møde andre mennesker med samme interesse som én selv,” uddyber han.

Nytænker haveforeningen

Thomas Pedersen kunne ikke finde en platform, som Floragora, da han havde behov for den. Måske er en online markedsplads for planter heller ikke lige det første, man tænker på, når man vil starte forretning. Men Thomas Pedersen sammenligner med lignende tiltag, som Gomore eller AirBnB, som man heller ikke havde forestillet sig kunne være en blomstrende forretning.

“Hvis man siger, at der nu også er gået disruption i staudebedet, vil de fleste nok tro, at man har haft næsen lidt for langt nede i gødningsbeholderen. Men hvis man for 10 år siden sagde, at der var massevis af mennesker, der ville have lyst til at leje sin lejlighed ud for nogle hundrede kroner pr. nat eller lade deres bil leje ud en dags tid for cirka samme beløb, så ville jeg være skeptisk. Men det er der ikke nogen tvivl om i dag,” siger han.

Ambitionerne stopper da heller ikke herhjemme. Inden lanceringen af Floragora, havde Thomas Pedersen allerede orienteret sig på det engelsksprogede marked og mulighederne for at skalere til udlandet.

“Hvis det nu viser sig, at Floragora er en varig succes herhjemme, så er næste logiske skridt at lancere konceptet i for eksempel New zealand og Australien, der har sommer, når vi har vinter. Men det vigtigste er først og fremmest at skabe værdi for de danske haveejere,” siger stifteren.

Skriv et svar