Startup inspireret af Tinder: Altid et sats at bygge forretning på en trend

stride

Brugervenlighed er i fokus hos mange digitale virksomheder. Startuppet Stride har i deres app ladet sig inspirere af Tinder for at gøre det nemt – og intuitivt – at købe og sælge sneakers. 

Folk er blevet forvænte med services, der er hurtige og enkle at bruge og gider ikke bruge en app, som tager for lang tid eller som man skal lære at kende først. Det skal være nemt, og det skal være brugervenligt.

Det har det danske startup Stride taget til sig. De har bygget en bruger-til-bruger salgs-app, hvor man kan videresælge sine sneakers. Det er i sig selv ikke spektakulært, der er mange af den slags apps på banen, men de har til gengæld nytænkt det ved at inkorporere nogle af Tinders populære funktioner.

Læs også: Forbrugsekspert: Virksomheder burde lade sig inspirere af Tinder

En af funktionerne er swipe-funktionen. Man swiper til venstre for at se det næste salgsopslag og til højre, hvis man ser noget, man godt kan lide. Når man har fundet det rigtige par sneakers og swipet til højre, kan man enten give et bud på auktionen eller købe med det samme til en fastlagt pris.

Derfra kan man benytte sig af appens samarbejde med Coolrunner til levering, eller mødes i chatten og aftale en privat afhentning, hvis afstanden taler for det i stedet. Stride har lænet sig op ad Tinders koncept med at lade billedmaterialet tale for sig selv og ikke så meget skriftlig information.

Enkelhed er nøglen

Fokus for Stride har nemlig været, at oplevelsen skal være enkel. Simon Popik, som står for startuppets maketing, fortæller, at de i idéudviklingen har stort fokus på markedets trends og undersøgelser af forbrugernes vaner på nettet. Flere undersøgelser har nemlig vist, at forbrugerne ofte siger pas til den traditionelle malstrøm af information og billeder.

De fire stiftere af stride. Fra venstre, Tobias Juul Brøgger-Jensen, Simon D. Popik, Neema Rad og Christian Bøggild Otte.

De fire stiftere af stride. Fra venstre, Tobias Juul Brøgger-Jensen, Simon D. Popik, Neema Rad og Christian Bøggild Otte.

Undersøgelserne peger på, at folk har en tendens til at blive længere på sitet og bruge mere tid på annoncerne, hvis det er enkelt opbygget. Det var også en af bevæggrundene for implementeringen af swipefunktionen.

“Vi vil gerne have at folk skal have så meget fokus på skoene som muligt. Vi er nicheorienterede, så vores brugere er engagerede og skal ikke druknes i information, der ikke er umiddelbart relevant,” forklarer Simon Popik.

Forbrugsekspert ser muligheder i tidens trends

Tidligere på efteråret gæstede Jamie Brighton, forbrugsekspert fra Adobe, København. Her fremhævede han netop Tinder som en forbrugersucces. Appens opbygning er nem og intuitiv at bruge, og så skaber appen en helhed mellem det virtuelle og det fysiske, idet at den kombinerer kontakt via appen og det fysiske møde.

Det er den helhedsoplevelse, som Tinder tilbyder, der ligger til grund for den popularitet, mener Jamie Brighton. Tinder har gjort enkelheden til rorpin,d og det er tydeligvis noget, brugerne kan lide.

Derfor håber Stride også at kunne tilbyde en tilfredsstillende brugeroplevelse, netop fordi brugerne kan hoppe til og fra.

“Vores tanke er, at Stride skal være en app, man kan browse på, når man lige har et par minutter. Derfor skal appen også være enkel og ikke kræve for meget fra brugeren,” siger Simon Popik.

Trends: Sund fornuft eller faldgrube?

Teamet bag Stride ser et voksende fokus på forbrugernes oplevelser, når det kommer til e-handel. Derfor mener de også, at den trend vil blive fremherskende i salgsapps. De er ikke nervøse for fremtiden eller appens tilpasning til markedet. Selvom Simon Popik da ikke vil afvise, at man altid satser lidt, når man bygger forretning på en trend.

“Det kan da være, at vi opdager om et år, at vi har aflæst markedet helt forkert og konceptet udvandes. Det er altid en mulighed, når man prøver at være firstmover på en tendens. Men vi føler os ret sikre i vores vurdering. Det er en tendens, som vi har set komme gennem et længere stykke tid, og vi mener, at den er kommet for at blive,” siger han.

Læs også

Top