Ungt bureau motiverer medarbejdere

nichlas-trendsonline

Kvalificerede og motiverede medarbejdere er nøglen til succes. De fleste virksomheder vil nok kunne nikke genkendende til denne påstand. Hos AdWords bureauet, Spinnaker Nordic, arbejdes der ud fra en strategi om, at medarbejderne aktivt bliver opfordrede til at arbejde på egne fagrelevante projekter i fritiden.

Grunden er, at arbejdet med egne fagrelevante projekter er både kompetencegivende og styrkende, hvilket naturligvis kommer virksomheden til gode. Medarbejderne vil ligeledes få mulighed for at afprøve strategier, som de muligvis ikke kan afprøve hverken internt på arbejdet eller for kunder, hvilket kan bidrage til at give medarbejderne ny og spændende viden.

Har medarbejderen sin egen nicheside, som eksempelvis er fokuseret på online marketing, så vil dette uden tvivl bidrag til at understrege medarbejderens kompetencer inden for dette felt. En medarbejder, der af arbejdsgiveren motiveres til at arbejde på en hjemmeside eller lignende i sin fritid, vil ligeledes uden tvivl erhverve sig en masse kompetencer i forbindelse med disse fagrelevante fritidsprojekter, hvilket både kommer medarbejderen og virksomheden til gode.

At kaste sig ud i at lave en hjemmeside eller et lignende projekt kræver hverken akademiske forudsætninger eller ti år i branchen, men derimod blot gå-på-mod og interesse for et emne. Hvis medarbejderen vælger at lave en hjemmeside, og han/hun lykkes med at tiltrække en relativt stor skare af læsere til denne, vil hjemmesiden uden tvivl fungere som uvurderlig branding af medarbejderen.

Et udvidet kompetencerepertoire

Hos Spinnaker Nordic er de overbeviste om, at medarbejderne kan udvide deres kompetencerepertoirer ved at arbejde på egne projekter i fritiden.

“For blot at nævne et par eksempler, så skriver vores Head of SEO, Patrick Hoffmann, bl.a. på sin egen blog om online markedsføring. Nichlas, en af vores AdWords specialister, skriver i sin fritid om aktier på sin egen hjemmeside, Stocknick. For os som virksomhed, giver det os nogle tegn på, at de er dedikerede i at blive bedre til formidling og at arbejde online.” siger Simon Elkjær, Direktør i Spinnaker Nordic.

Vi lever i en konkurrencestat, hvor det er yderst vigtigt, at man som individ konstant foretager sig noget aktivt med henblik på udvikle sig og dermed blive (ekstra) attraktiv for arbejdsgivere. Hvis man vælger at lave en hjemmeside, vil man uden tvivl optjene en masse tekniske færdigheder i forhold til opbygning af side og lignende. Samtidig vil man uden tvivl også lære en masse om det tema, som hjemmesiden beskæftiger sig med. En hjemmeside kan ligeledes bruges i forbindelse med promovering af dels en selv, men også ens kreative projekter. Er man for eksempel designer eller grafiker, er en hjemmeside en fantastisk platform til en digital udstilling af ens produkter.

Ja, det er vitterligt noget, som arbejdsgiverne kigger efter

Vores påstand om, at det virkelig betyder meget for en arbejdsgiver, hvorvidt man er initiativrig og typen, der kaster sig over forskellige projekter, er ikke bare tom snak. Det illustrerer casen om webshoppen Poolworld også.

Her ansatte man for et par måneder siden en medarbejder, der tidligere havde arbejdet på sin egen webshop. Det gjorde medarbejderen ekstra attraktiv. Først og fremmest viste det over for virksomheden, at medarbejderen er en initiativrig type. Derudover viste det sig også at være en enorm styrke i forbindelse med oplæringsprocessen, at medarbejderen havde optjent en masse kompetencer i arbejdet med webshoppen. Oplæringsprocessen var nemlig både hurtig og uden nævneværdigt besvær. Derudover viste det sig også at være en enorm styrke i forbindelse med oplæringsprocessen, at medarbejderen havde optjent en masse kompetencer i arbejdet med webshoppen.

Per Grønning, chef hos Poolworld siger “når man arbejder med SEO og online markedsføring, så er tankegangen hos medarbejderen enorm vigtig. Har personen en basisforståelse af SEO, er det meget nemmere at fylde mere viden på hos medarbejderen, hvilket gør medarbejderen meget hurtigere bliver selvkørende. Har du først prøvet et backend webshopsystem, så kan du også nemmere lære et andet shopsystem. Derfor var det en kæmpe fordel for os at finde en medarbejder, som på forhånd havde en god grundviden og havde arbejdet med webshops før.”Peter fra

Peter fra GoldenTimes tilføjer: ”Da vi i sin tid startede projektet GoldenTimes, var det meget klart for os, at fundamentet skulle støbes ud fra know-how og kompetente medarbejdere, så vi ikke skulle bruge mange af vores ressourcer på oplæring. På papiret er det stort set det samme der står, men i praksis er sandheden den, at vi ikke havde været her hvor vi er i dag, hvis ikke vi havde investeret i lidt ekstra i personer, som allerede havde arbejdet med deres egne projekter online.”

Fagrelevante projekter er win-win

Hvis vi skal opsummere, kan man sige, at hvis en medarbejder arbejder på fagrelevante projekter i sin fritid, er dette både givende for medarbejderen, virksomheden, som medarbejderen er ansat i, samt medarbejderens kommende arbejdsgiver.

Derfor vil vi på det kraftigste opfordre virksomheder til at motivere deres medarbejdere til at kaste sig ud i fagrelevante projekter uden for arbejdstiden. Ligeledes råder vi alle, som har interesse i at promovere sig selv, samt at udvikle sig yderligere om at kaste sig ud i forskellige kreative projekter.

Læs også

Top