Arkiver

Content PartnereSustainable Tech

Grøn bæredygtighed skal tænkes ind i virksomheden fra starten

bæredygtighed

Grøn bæredygtighed og energioptimering burde slet ikke være et spørgsmål. Det burde bare være et logisk nødvendighed. Både fordi du kan tjene penge på det, og fordi du som virksomhed har et ansvar for miljøet. Det er hovedpointen til konferencen Responsible Energy.

I Kina ligger der en by, hvor himlen er brun, og luften er tyk af CO2. Eller det var den. Himlen er nu begyndt at have sin naturlige blå farve, og indbyggere kan ånde igen. Den brune farve og dårlige luft kom fra byens enorme kulforbrug. Den er nu bremset, og i stedet kommer varmen fra byens lokale stålværk via fjernvarme.

Dette er et eksempel på bæredygtig tankegang i meget stor skala, og det er blandt andet Danfoss, der står bag. Men baggrunden for eksemplet er simpelt: Energieffektiviseringer kan ofte ske ved at bruge, hvad du har, i stedet for at købe noget nyt. Det lyder nemt og logisk, men kan være svært at implementere. Og sådan forholder det sig ofte med bæredygtig omstilling.

Derfor skal det enten indgå fra begyndelsen eller være en naturlig del af vedligeholdelsesplanen. Det er pointen i sessionen “ansvarlige energiløsninger – lokalt”, der er en del af konferencen Responsible Energy. Konferencen afholdes af CSR Link, og direktør i den offentlig-private klima innovationsvirksomhed Climate KIC, Susanne Pedersen, er moderator for sessionen.

Du har som virksomhed et miljøansvar

“Detailbranchen skal tage ansvar. Vi skal ikke kun give kunderne, hvad de vil have, de skal også have det, der er godt for dem og miljøet,” siger sustainability manager i Ikea Danmark, Jonas Engberg.

Ikea sælger en del belysning og besluttede sidste år udelukkende at sælge LED-pærer. Branchen rystede på hovedet, men faktisk har det vist sig, at kunderne holder ved og køber pærerne. Jonas Engberg mener, at det er vigtigt, at man som virksomhed ikke går på kompromis, men at man nogle gange satser alt på bæredygtighed for at vise ansvar. Samtidig husker Jonas Engberg virksomhederne på, at man skal energimærke:

“Det skal være nemt for kunderne at gennemskue produkterne. Hvis de selv skulle vurdere om et produkt er energirigtigt, så gad de ikke tage stilling. Derfor skal vi hjælpe dem med at træffe det rigtige valg, og det gør vi ved at energimærke,” siger han.

Den grønne teknologi findes allerede -brug den

Talerne på konferencen påpeger alle, at meget af den grønne teknologi allerede eksisterer. Det er bare med at bruge den. Det er direktør for energy efficiency & sustainability i Danfoss, Flemming Lynge Nielsen, der kommer med eksemplet fra Kina, hvor det er lykkedes, at gøre byen sundere og grønnere. Han pointerer dog, at der kan være en fordel ved at tænke bæredygtighed fra begyndelsen af et projekt.

John Finnich Pedersen, der er kommunikationsdirektør i Siemens, peger på, at man kan bruge de ESCO-modeller, der er til rådighed i markedet i dag. ESCO står for Energy Service COmpany og er en offentlig-privat samarbejdsform med fokus på energioptimering og renovering. Han bakker op om fordelen ved at tænke bæredygtigt fra starten:

“Når vi kommer ud til en kommune, så siger de, at de sparer lidt på energien år fra år. De ikke kan lave én stor miljø investering, fordi besparelserne sker over det årlige driftsbudget. Men det er ærgerligt, for der er endnu flere penge at spare ved at gøre det på én gang,” siger han.

John Finnich Pedersen mener desuden, at det som regel godt kan betale sig at bruge ESCO-modellen til at foretage investeringerne på én gang med en rimelig tilbagebetalingstid.

Skriv et svar