Reglerne for at bootstrappe en ny virksomhed

Gurubogen, Gurudagen, Jeff Cornwall

En perlerække af kendte ansigter inden for startup-miljøet herhjemme og i udlandet har bidraget til en ny bog, som de håber kan inspirere kommende og andre iværksættere. Trendsonline har eksklusivt fået lov til at bringe tre af kapitlerne fra GURUBOGEN op til Gurudagen, hvor bogen bliver lanceret. Andet uddrag er af medstifter af The Entrepreneurial Mind og serieiværksætter Jeff Cornwall. 

Jeff Cornwall er serieiværksætter og har undervist tusindvis af iværksættere i blandt andet bootstrapping og scaling. Han har bidraget til Gurubogen af Jonathan Løw, hvor han deler ud af sin erfaring.


Nye studier viser, at den gennemsnitlige startkapital ligger på 6-10.000 dollars. Så hvordan får iværksættere gang i deres virksomhed, når de har få midler? De får succes ved at bruge en masse forskellige værktøjer og teknikker, som kaldes for bootstrapping.

Ved brug af bootstrapping finder iværksætteren kreative måder at lancere og vækste en virksomhed med de få midler, som de fleste nye foretagender har tilgængelige. Ved hjælp af kreativitet nås målet for virksomheden med færre penge.

Der er fire nøgleregler til effektivt at bootstrappe en virksomhed:

Regel #1: Vær sparsommelig men med et formål

Den første regel ved at bootstrappe en virksomhed er at huske vigtigheden ved udgifterne. Der er nogle faste udgifter, som skal betales hver måned, og det er uanset, om du har solgt noget eller ej. Det kan være løn til ansatte, husleje, afbetaling på lån, andre lejemål, mobiltelefonregninger og så videre.

At bootstrappe nogle af de her udgifter kan hjælpe med at få regnskabet til at gå op noget før. Og når en virksomhed kan dække alle udgifter, så kan iværksætteren tjene penge. Det sker først, når bruttoindtjeningen (indtægt uden udgifter) er stor nok til at dække de faste udgifter. Hvis man tjener 2 dollars, efter man har betalt for materialer og arbejdskraft for at lave et produkt, og udgifterne er på 10.000 dollars om måneden, så skal man sælge 5.000 enheder, for at det skal gå lige op. Hvis ens faste udgifter kan sænkes til 5.000 dollars, så skal man kun sælge 2.500 enheder om måneden for, at det går op.

Læs også: Er du klar til at hente en investering?

Der er flere måder, hvorpå man kan spare på udgifterne i et startup. Hav så få ansatte som muligt. Iværksættere bør prøve selv at udføre så mange af hovedfunktionerne som muligt. I stedet for at hyre en fuldtidsrevisor, så nøjes med at købe simpelt bogføringssoftware til regnskabet. Vær klar til at udføre simple opgaver så længe som muligt. En bootstrap iværksætter sender måske fakturaer ud om morgenen, om eftermiddagen ringer han til potentielle kunder, og om aftenen gør han rent på kontorets toilet.

Det er også vigtigt at holde udgifterne på faciliteter så lave som muligt. Iværksættere gør det ved at drive deres virksomhed fra deres hjem, på kaffebarer eller ved at låne eller dele kontorer.

Det er meget vigtigt at tænke sig om, inden man tilfører nye månedlige faste udgifter. Hver gang, iværksætteren tilføjer flere faste udgifter, forhøjer han det antal salg, som er nødvendige for at dække udgifterne.

En advarsel – kvæl ikke din mulighed for at skabe vækst ved at bootstrappe din virksomhed. Målet er både at være kunne levere kvalitet og være effektiv. Vær sparsommelig, men med et formål.

Regel #2: Marketing er en proces og ikke en event

Selv om pengene ikke hænger på træerne for små virksomheder, så er det vigtigt at få potentielle kunders opmærksomhed, hvis virksomheden skal vokse og trives. Det første trin i at blive en succesfuld bootstrap-markedsfører er at huske, at budskabets indtryk er mere vigtigt end indholdet. I modsætning til store virksomheder, som kan fylde hele markedet med dyre reklamer, så har iværksættere ofte kun begrænsede muligheder for at kommunikere deres budskab til potentielle kunder.

For at opnå succes med markedsføring så er iværksætteren nødt til at vide, hvor hans kunder går hen for at få information. Lær at tænke ligesom kunden. Hvis kunderne bruger sociale medier for at finde information om produkter og services, så er det de sociale medier, du skal være engageret i. Hvis det ikke er dér, så lad være med at bruge tid på at informere gennem Twitter og Facebook.

Mund-til-mund synes at være den ultimative måde at boostrappe sine markedsføringsinitiativer. Men mund-til-mund sker sjældent bare sådan uden videre. Man skal udføre en gennemtænkt plan for at sikre, at folk har en grund til at fortælle andre om ens virksomhed. Og det kan koste noget at få gang i mund-til-mund processen. For eksempel kan det ofte være en god idé at opfordre eksisterende kunder til at sprede budskabet ved hjælp af mund-til-mund. Sociale medier kan hjælpe med at sprede mund-til-mund, men vær sikker på, at det budskab, som alle deler, er det tiltænkte! Mund-til-mund kan være svær at administrere og styre.

Alt for mange iværksættere beskæftiger sig med ”panik marketing”. De bruger kun penge på marketing, når der ikke er gang i virksomheden, og tror, at de på den måde sparer penge. Men studier har tydeligt vist, at ”panik marketing” er mindre effektivt og dyrere end en tålmodig, jævn tilgang. Marketing er en proces og ikke en event.

Regel #3: Ansatte er den største udgift

For de fleste små virksomheder er medarbejderlønninger den største udgift. For at holde overblikket over pengestrømmen skal iværksætteren holde nøje øje med lønningerne og overveje nogle bootstrap-teknikker i forhold til HR-delen.

Iværksættere prøver ofte at hyre folk, før de vækster, i troen på, at det er bedre at have ansatte klar, inden der kommer nye kunder. Men det kan være en voldsom belastning for likviditeten, hvis man prøver at have flere folk ansat, end de igangværende salg kan retfærdiggøre.
Et alternativ er at vente med at ansætte ind til, der er nok salg til det. Det kræver, at du får alle dine medarbejdere med på det. Vær ærlig omkring det. Forsikr dem om, at selv om de kan forvente ekstra arbejde på kort sigt, så vil der blive hyret flere folk, når der er nok salg. Tilbyd nogle frynsegoder så som mere fritid eller en bid af kagen som en belønning for, at de er villige til at vente. Vær sikker på, at du leverer det, som du har lovet, ellers mister du troværdighed og commitment i fremtiden.

Et andet almindeligt bootstrap-værktøj til at kontrollere medarbejderudgifter er at bruge freelancere, partnere og leverandører. På den måde bruger virksomheden kun folk til særlige opgaver, når der er brug for dem.

Man kan også hyre studerende som praktikanter for at holde medarbejderudgifterne nede og under kontrol. Praktikanter er villige til at arbejde for få penge, da de er ude efter at få erfaring, og de vil ofte også arbejde gratis, hvis de får noget ud af deres praktikforløb i henhold til deres studie.

Der er også måder, hvor en iværksætter kan bruge bootstrapping til at konkurrere med større virksomheder for at tiltrække ledelsestalenter. Iværksættere kan tilbyde talenterne ejerandele, overskudsdeling m.v. Den slags initiativer hjælper samtidig med at udskyde den høje løn, indtil virksomheden har råd til det.

Regel #4: Reducér driftsomkostninger

Driftsomkostninger inkluderer løn, råmaterialeudgifter og prisen for de faciliteter, man bruger til at producere produktet eller servicen, man tilbyder. At bootstrappe driftsomkostningerne ved at outsource kan hjælpe med at få overskud tidligere, samt forbedre profitten efterhånden som virksomheden vokser.

At outsource er en strategi, som kan virke godt for startups og mindre virksomheder. I stedet for at betale for at leje lokaler og hyre ansatte, så kan disse virksomheder bruge den ekstra plads, som andre virksomheder har, til at lave deres produkt.

For eksempel er der mange eksklusive kaffebarer, som outsourcer ristningen af kaffebønner til større producenter. På den her måde behøver kaffebaren ikke at eje deres egen rister, betale ansatte der kan betjene den og leje de kvadratmeter, som en rister kræver. At outsource kan som regel betyde lavere udgifter per enhed for små virksomheder. Da du betaler for en anden virksomheds ekstra kapacitet, så kan du drage fordel af de lavere priser, som de har skabt ved at have stor volumen.

At outsource til sælgere i lavprislande kan også være en måde at spare driftsudgifter. Bare vær sikker på, at du kender hele prisen, når du benytter dig af internationale muligheder.


Hvis du vil læse flere inspirerende indspark fra danske og internationale entreprenører kan Gurubogen forudbestilles her.

Gurubogen er redigeret af Jonathan Løw, stifter af Listen Louder, som også står bag Gurudagen den 15. november, hvor bogen bliver lanceret under festlige omstændigheder med kendte gæster, talks, key notes og networking.

Der har længe været udsolgt til eventen, men det er lykkedes at sikre en live stream af Gurudagen og endda via tre forskellige fotografer. Tilmeld dig live-stream her: Gurudagen LIVE-stream.

guru

Skrevet af

Læs også

Top