Salecto er programmeret til international vækst

Daniel Skov Jacobsen under et internt møde om Salecto.

Med en succesfuld dansk virksomhed i ryggen blev webshopplatformen Salecto allerede fra start bygget til skalerbarhed og international vækst. Læs, hvilke overvejelser stifterne har gjort sig, for at bygge vokseværk ind i Salectos DNA.

På godt fire år er det digitale bureau Conversio vokset fra at være en nystartet virksomhed til at have 25 ansatte. Det går godt. Men den konstante vækst har dog ikke afholdt partnerne bag fra at sætte et nyt skib i søen: Webshopplatformen Salecto. Partnerne er nemlig sultne efter international vækst.

”Det danske marked er interessant, men udlandet er bare 1000 gange mere interessant,” siger Daniel Skov Jacobsen, partner i Salecto og Conversio.

Selvom Danmark er det første marked, platformen er kommet ud på, er Salecto skabt til at vokse sig ud over landets grænser.

Skalerbar teknik

Der er efterspørgsel på webshops i hele verden, og netop skaleringsmulighederne var en af de vigtigste grunde til, at det blev det første spinoff fra Conversio. For at udnytte skaleringspotentialet skulle systemet dog bygges på en måde, så antallet af kunder kan vokse uden at medarbejdertallet behøver vokse med.

”Det er typisk den tekniske del, der gør det vanskeligt at skalere. Uanset om det er i Tyskland, Frankrig eller USA skal vi være fleksible på det tekniske og juridiske fra start. Og vi skal være klar til at integrere med tredjepartssystemer i alle lande,” siger Daniel Skov Jacobsen.

Salecto sælges primært på at være den mest SEO-venlige webshop, men de 18 måneders udvikling, der ligger bag platformen, er også blevet brugt på at sikre, at gøre platformen klar til at vokse.

“Én af vores helt store fordele er, at vores platform er bygget, så vi kan vedligeholde og servicere alle webshops på platformen på én gang. Det betyder altså ikke det store for os, om vi har 100 eller 1000 webshops på systemet, da vores egenudviklede webservice gør det muligt at vedligeholde kode, og servicerer platformen på alle shops på én gang,” forklarer Daniel Skov Jacobsen.

En modulær platform

Samtidig har Salecto haft fokus på at gøre systemet hurtigt at integrere til tredjepartssystemer, så brugeren kan skræddersy shoppen lige efter sine behov.

”Vi har lavet en modulær platform, så vi løbende kan tilføje nye samarbejdspartnere. Indtil videre har vi gjort det internt for at sikre, at alt er i orden, men vi vil snart åbne op for, at andre kan gøre det”, siger Daniel Skov Jacobsen.

På den måde håber de at gøre Salecto til et modulært system, hvor andre udviklere laver en del af softwaren, som de så kan sælge gennem Salecto – ganske som man kender det fra eksempelvis Apples Appstore.

Vokseværk er dyrt

Selvom platformen teknisk er gearet til at vokse, er Daniel Skov Jacobsen meget bevidst om, at det bliver kostbart at komme ind på nye markeder.

”Vi har forsøgt at bygge vores system, interne processer og onboarding så smidigt som muligt. Men skalering er jo dyrt, når man skal prøve det af på nye markeder. Det kræver mange penge at skulle ud og markedsføre og sælge sit produkt,” siger han.

Samtidig peger han på, at nye sprogområder kræver ansatte, der har kendskab til både det lokale sprog og lokal kultur, ligesom lokale partnerskaber også skal findes af en udstationeret sælger.

Flersprogede planer

De første 100 webshop er kommet på platformen i Danmark, og de udenlandske planer begynder at presse sig på.

”Vi skal først etablere os i Norden i løbet af 2017, især i Norge. I 2018 vil vi gerne ud i udvalgte lande i resten af Europa – gerne de store som Tyskland, Frankrig, Spanien og England,” siger Daniel Skov Jacobsen.

Med ansættelse af lokal support, salg og markedsføring vurderer han, at der formentlig skal et tocifret millionbeløb til at gennemføre den plan. Og indtil videre, har partnerne selv betalt for udvikling og lancering af Salecto, så der skal tjenes penge, før de når så langt.

Han afviser da heller ikke, at de kunne være interesseret i at få den rigtige investor ind til at booste dem ud over landets grænser, men han er sikker på, at de nok skal nå derud uanset.

”Vi har de rigtige folk og det rigtige produkt. Vi skal nok komme ud over landets grænser, men det kræver enten tålmodighed – eller også kræver det nogle penge, så vi kan ansætte flere sælgere og betale markedsføring. Med den rigtige investor skal det nok gå hurtigere,” siger Daniel Skov Jacobsen.

Drømmen om international vækst

Mens forskellige sprog, kulturer og lovgivninger gør det europæiske marked komplekst at ekspandere på, ses det amerikanske og flere asiatiske markeder som mere ensartet og derfor som skabt til skalerbare virksomheder. Men alligevel mener Daniel Skov Jacobsen ikke, at det er markeder for Salecto i den nære fremtid.

”Det er jo vanvittige og super hårde markeder. Du skal være knivskarp, for du får kun én chance. Og hvis du ikke er skarp, så løber du tør for penge, inden du får succes. Det er ikke noget jeg har lyst til,” siger Daniel Skov Jacobsen.

Det betyder dog ikke, at Salecto aldrig skal til USA og Asien. Planen er bare at bevise konceptet i Danmark først og at stable forretningen på benene i Europa.

”Men det er klart, at det er det, vi tænder på, det vi løber efter – for hold kæft, hvor kunne det være sjovt at prøve det af i USA på et tidspunkt,” siger Daniel Skov Jacobsen.

Skrevet af

Læs også

Top