Dansk startup pitchede sig til sejr i Sydkorea

Harba, Sydkorea

Fem studenter-startups har tilbragt den forløbne uge i Sydkorea. Her har de sparret med sydkoreanske studerende, skabt internaitonale relationer og pitchet foran et internationalt panel. 

Foran ham sad CEO i Lego Korea, Bo Kristensen, prodekanen fra Københavns Universitet og direktør for Yonsei Entreprise Foundation. Han befandt sig på Yonsei Universitet i Sydkorea og skulle som et af de udvalgte danske startups pitche for det internationale panel. Han endte med at tage panelet med storm.

Christian Elkrog Hansen, CEO i Harba, talte sig nemlig torsdag eftermiddag til en førsteplads ved pitchkonkurrencen, der markerede afslutningen på det ugelange Student Entrepreneurship Seminar i Sydkoreas hovedstad Seoul.

Læs også: Student-startups rejser mod Seoul på innovationsrejse

”Med Harba bringer vi friheden fra havet med ind i havnen. Det første, vi gør for at give sejlerne og havnene mere frihed, er at lade sejlerne betjene sig selv på mobilen. Det er således muligt for sejleren at reservere pladser, betale havnepenge og få information om og fra havnen på deres eget sprog,” siger Christian Elkrog Hansen.

Andenpladsen gik til det danske startup Bundl, en platform for virksomheder indenfor tekstil-, møbel- og brugskunst. Bundl-platformen lader virksomheder måle, hvor godt deres samarbejdsfabrikker præsterer i forbindelse med produktion af bestilte varer. Og det var også noget, juryen kunne se det smarte i.

Harba

Harba præsenterer for CEO i Lego Korea Bo Kristensen, Prodekan ved Københavns Universitet Erik Bisgaard Madsen, Direktør for Yonsei Enterprise Foundation Hong-Gyoo Sohn, PhD ved CBS Kalina Stefanova Staykova, koreanske venture kapitalister og repræsentanter fra Yonsei Universitet. Foto: UCPH Innovation Hub

En rejse, hvis mål er at skabe relationer på tværs

Under rejsen til Sydkorea har de studerende, der deltog i Student Entrepreneurship Seminar, sparret med koreanske studerende, mødt koreanske stakeholders, forretningsfolk og professorer. De danske og koreanske startups har hjulpet hinanden med at udvikle idéer ved hjælp af det danske værktøj Ideanote, tilpasset koncepter til henholdsvis det asiatiske og det europæiske marked og ikke mindst fået personlige kontakter og netværk.

Rejsen til Sydkorea har bragt Københavns Universitet, Copenhagen Business School og Yonsei Universitet i Seoul tættere på hinanden – og ikke mindst skabt værdi og bidraget til den innovationsrejse, som Københavns Universitet er stævnet ud på, fortæller Erik Bisgaard Madsen til UCPH Innovation Hub.

”Vi valgte at tage fem studerende med på ’Student Entrepreneurship Seminar’ i Sydkorea, hvor de fik mulighed for at udvikle deres idéer i fællesskab med sydkoreanske studerende. Målet var at skabe relationer på tværs af kontinenter, der i fremtiden kan være værdifulde for de deltagende studerende og deres potentielle vækstvirksomheder og for Københavns Universitet som helhed. Turen til Sydkorea er på den måde en del af større rejse for Københavns Universitet.”

Harba vokser – men ikke til Sydkorea

UCPH Innovation Hub er en Københavns Universitets gratis tilbud til studerende, der ønsker at starte deres egen virksomhed op, mens de studerer. Alle kan være med og blive en del af Hub’en, som i efteråret 2016 tilbyder en række workshops til de studerende, der gerne vil afprøve iværksætteri.

Og vinderen af picthkonkurrencen på Yonsei, han har allerede opbygget partnerskaber med havne i Danmark, Tyskland, Polen og Litauen. Dog bliver en udvidelse til Sydkorea nok ikke på tale, da en af de læringer, Christian Elkrog Hansen tog med sig fra turen var, at trods landets kystlinje, så er lystsejlads ikke udbredt her.

 

”Hver gang jeg deler min idé, får jeg nye vinkler og input,” siger Christian Elkrog Hansen.

 

Skrevet af

Læs også

Top