Blog: Tid til at få netbutikken i gear til julehandlen

Julehandlen

BLOG: Juletiden er snart over os, og det betyder travlhed hos landets netbutikker. Marketingskonsulent Morten Storgaard deler her nogle tips til julehandlen – både fra egen erfaring og fra en række netbutikker, som giver deres bedste råd til at optimere shoppen til gavernes fest.

Skrevet af: Morten Storgaard, Online Marketing Specialist

Mange butikker skyder julehandlen i gang allerede 1. november med en række stærke tilbud. Det kan være med til at flytte lidt af presset fra december, hvor der altid er højtryk på alle afdelinger. Det betyder også, at man må være meget tydeligt omkring frister og datoer.

Vær tydelig med bytteret og sidste salgsdato

Hos livsstilsbutikken Trendyliving.dk, har man fuld fokus på at kommunikere tydeligt omkring frister og datoer.

Ejer Jacob Friis-Christensen fortæller: Når man giver en gave, er det vigtigt at føle sig tryg ved, at modtageren kan returnere og bytte gaverne udover de almindelige 14 dage.”

Det er en god idé at kommunikere disse budskaber helt ud i Adwords annoncer og andet markedsføringsmateriale. Særligt når vi nærmer os slutningen af julesalget, kan det være med til at forlænge salget en dag eller to.

Sørg desuden for at have klare aftaler med fragtfirmaerne, så I ikke kommer til at love mere, end I kan holde.

Overvej særlige produkter til julemåneden

Hos Refurb.dk fokuseres der normalt primært på salg af professionelle laptops, men op mod jul købes der større varepartier ind, som er mere målrettet børnefamilier. Det vil sige billigere tablets og bærbare, som passer godt rent prismæssigt til julegavebrug.

Det er for at have nogle gode gaveidéer på hylderne for alle besøgende, både de som leder efter det, de plejer at finde på shoppen, og de mange nye besøgende, som blot leder efter en gave til børnene.

Har du ikke overblik over, hvad der sælger bedst til jul, er det en rigtig god idé at tage en snak med alle dine leverandører. De har ofte har mange års historik med julesalget, og ved dermed hvilke varer, der rykker mest.

Black Friday er den officielle start på julehandlen

Det amerikanske koncept med ‘Black Friday’ har de seneste år fået rigtig godt fat i danskerne. Dagen falder altid på den fjerde fredag i november, som er dagen efter Thanksgiving. I år er det således den 25. november.

Hos Power.dk fortæller man, at netop Black Friday er blevet et stort fokusområde, og at de bruger utrolig meget tid på at planlægge den, da deres erfaring også viser, at en stor del af julehandlen foregår på denne dag.

Sidste år var Black Friday, den dag der blev handlet mest på nettet. Denne dag altså er vigtigere end de sidste dage op mod jul, så sørg for at synliggøre nogle gode tilbud på shoppen denne dag, og udnyt nyhedsbreve, Facebook og så videre til at få budskabet ud.

Derudover fortæller Power, at de bruger meget tid på at kigge på deres data fra forrige år, og er særlig opmærksomme på at have en god synlighed på netop de produkter og kategorier, der solgte godt sidste år.

Mobiltelefonen er vigtig i år

Et sidste tip er at sørge for, at alt fungerer helt optimalt på mobiler og tablets. De seneste to år har vi set rekordstore antal besøgende fra smartphones, og alt tyder på, at tendensen bliver endnu mere markant i år.

Det betyder også, at vi ser en tendens lige nu om at skifte til mobile-first design på hjemmesider og shops; at man først designer til mobilbrugerne, og derefter optimerer mod de bærbare computere.

Det er en god øvelse, da det tvinger en til at fokusere på det vigtigste, når der tages udgangspunkt i en smal skærm.

Det stiller nye krav til webdesignerne og UX’erne, som skal sørge for at loadtider, nagivation og indhold fungerer optimalt på de smalle skærme. Her er en liste, med nogle af de ting, man bør særlig opmærksom på, når der designes til mobilskærmene.

Hvis butikken ikke er optimeret til køb via mobilen, så er det på tide at få testet og rettet til, så der ikke mistes for meget salg på den konto denne jul.

Skrevet af

Læs også

Top