Arkiver

NyhederPlatform

Peblish brændte nallerne: Hvad skal du være opmærksom på i forhold til emailkontakt?

Peblish fik for nyligt høvl af en freelance-journalist, der kaldte deres email-henvendelse for spam og satte tvivl ved lovligheden. Men er henvendelser over mail at regne for spam, eller er det en fornuftig måde at gøre opmærksom på sin virksomhed? Og hvordan kan benytte emails til kontakt inden for lovens rammer?

Emails er udråbt til at være en glimrende måde at nå ud til potentielle kunder. Men man kan ikke bare sende mails ud med spredehagl. Det skal fremgå klart, om mailen er sendt i marketing-øjemed, eller om det er en personlig henvendelse.

Den misforståelse oplevede Peblish for nylig i forbindelse med en sending emails til freelance-journalister, skriver Journalisten.dk.

Personlig henvendelse eller ulovligt spam

Peblish er en platform, hvor journalister kan lægge idéer til artikler ind, som så bliver crowdfundet af brugerne, der derefter får adgang til artiklerne, når og hvis de bliver skrevet. Med den nye idébørs kan brugerne nu også selv præsentere idéer til artikler, som de gerne vil læse.

Læs også: Peblish: Startup vil forny journlaistikken med brugerskabt idébørs

Platformen kan således være et glimrende redskab til at finde ekstra arbejde som freelance-journalist. Det mener folkene bag Peblish også selv, og derfor har de sendt mails ud til folk, som de tænkte kunne have glæde af platformen. En del af journalisterne har de fundet via Find-freelancer.dk, og det var også her de fandt emailadressen på Carsten Lorentzen.

Men Carsten Lorentzen blev ikke glad for henvendelsen. Som han udtaler til Journalisten.dk, er han først og fremmest videojournalist og skriver slet ikke artikler. Han er på Find-freelancer.dk for at nå ud til kunder, ikke for at få tilbud.

“Jeg er uddannet journalist, men jeg skriver ikke artikler i dag. Jeg laver video. Når jeg får sådan en mail, rammer det lige så meget ved siden af, som hvis jeg fik en mail med tilbud om løbesko, for jeg løber heller ikke,” siger han til fagbladet og tilføjer, “Det er ikke en personlig henvendelse, det er en massehenvendelse. Det er markedsføring af deres firma.”

Emailmarketing uden tilladelse er ulovligt

Jan Trzaskowski, som er lektor med speciale i markedsføringslov, udtaler til Journalisten.dk, at Peblish’ brug af emails er ulovlig. Selvom de ikke tilbyder et produkt, vurderer han ordlyden i emailene til at være markedsførende. Og så skal modtageren selv give tilladelse til at blive kontaktet, siger han.

Læs også: E-mail marketing er din bedste ven

Peblish stiller sig uforstående over for beskyldningerne om ulovlig markedsføring, da de afsendte emails var møntet på at gøre opmærksom på jobmulighederne for freelancere på platformen. De mener ikke, at de tilbyder noget produkt.

“Vi så Find-freelancer.dk som en side, hvor freelancere havde lagt deres kontaktoplysninger åbent frem, fordi de var interesserede i mere arbejde. Derfor sendte vi en række emails ud for at fortælle dem om Peblish, som et sted, hvor de kan få betalte jobs, samtidigt med at de er med til at gøre en forskel for journalistikken,” siger Ulrik Sell, som er projektleder hos Peblish.

“De fleste af de freelancers, som vi har kontaktet, har været glade for henvendelsen,” uddyber han.

En storm i et glas vand

Ulrik Sell fortæller, at folks reaktioner på situationen med de afsendte emails har været ganske positive. Journalist og iværksætter, Jan Birkemose har på det sociale medie Twitter rost Peblish for at søge nye forretningsmodeller og afslutter sit tweet med at ønske god weekend til alle dem, der ikke går i for små sko.

Men selvom folks reaktioner har været godsindede, så har Peblish ingen intentioner om at fortsætte mail-strategien, fortæller Ulrik Sell.

“Intentionen med vores mail var at hjælpe freelancere, men hvis ordlyden bevæger sig i et grænseland, så afholder vi os fra at sende flere. Som det også fremgår af vores hjemmeside, ønsker vi netop at hjælpe freelancerne blandt andet med at få en ordentlig betaling. Vi ønsker ikke at træde nogen over tæerne, ” forklarer Ulrik Sell og fortsætter:

“Vores fokus er nu mere rettet mod vores brugere og på at få udviklet vores idébørs. Men selvfølgelig vil vi da altid gerne have nogle engagerede journalister med interesse i konceptet bag Peblish, som jo er at tage journalistikken til et bedre sted.”

Pas på med dine emails

Ifølge et blogindlæg på Amino, er der en hel række regler i forhold til henvendelser på mails.

Kogt ned siger reglerne, at man aldrig må henvende sig på email i forbindelse med tilbud. Man må henvende sig over telefonen eller via et almindeligt brev. Man må heller ikke kontakte vedkommende per mail for at opnå tilladelsen til at sende en markedsførende mail, det skal også foregå via telefon eller brev.

I kommentarsporet til dette blog-indlæg, luftes der en masse spørgsmål og holdninger. En af kommentarerne går på, at vedkommende fandt reglerne underlige, da en email er nem at slette, hvor en telefonsamtale kan være irriterende og tidsrøvende.

Men en anden kommentator henviser til, hvordan vores indbakker ville se ud, hvis der ikke var regler for emailmarketing:

“Velkommen til din indbakke, du har 739 nye emails siden i går.”

I beskuerens øjne

Det tyder altså på, at problemet i dette tilfælde ligger i oplevelsen af emailens indhold. Peblish mener ikke, at de har sendt reklamation til freelancerne, men en ekspert er uenig. Han mener, at de henvender sig med et tilbud – også selvom det ikke koster noget – og så kategoriseres henvendelsen som markedsføring og er derved ulovlig.

Freelancerne har i nogle tilfælde følt, at henvendelsen var upersonlig massekommunikation og har ikke følt, at Peblish reelt havde taget højde for, om platformen var relevant for dem. Til gengæld har andre været glade for henvendelsen og har oplevet Peblish’ email som en hjælpende hånd til at nå ud til et større netværk

Moralen må være, at man skal se sig godt om, før man kontakter folk via emails.

1 kommentar

  • LinkedIn er også interessant i den sammenhæng: det at sende privatbeskeder der, til folk man ikke kender, må vel falde ind under den samme lovgivning som email?

    Man ser også folk på LinkedIn bede om emailadresser til at sende en ebog, men ved at poste sin email der giver man vel heller ikke tilladelse til at blive sat på et nyhedsbrev eller lignende…

Skriv et svar