Nyt SoMe-værktøj monitorerer de sociale medier og frigør mere tid

SoMe, sociale medier

SoMeHawk er et ganske nyt dansk startup, der vil gøre det nemmere at holde sig opdateret på de sociale medier. I stedet for at skyde med spredehagl med et semi-generisk tag eller søgeord, vil SoMeHawk gøre det nemmere at følge specifikke profiler og på den måde holde sig opdateret med relevante profiler.

De sociale medier er for alvor blevet en fast del af vores hverdag. Og ikke bare som vores private platform, der benyttes i fritiden. Vi bruger mere og mere de sociale medier til at promovere os selv i henhold til karriere, kendskab eller rækkevidde.

Derfor er det vigtigt at kunne holde sig opdateret på relevante profiler både for at have den nyeste information, men også for inspiration. Det vil SoMeHawk gøre nemmere.

SoMeHawk er nemlig et webbaseret værktøj til at monitorere de soiale medier. Men hvor mange andre SoMe-værktøjer gør det muligt at følge et bestemt tag eller et bestemt søgeord, så fokuserer SoMeHawk på, at man skal følge definerede profiler eller opslag. Via indstillingerne kan man følge en profil og dennes opslag, eller man kan vælge at zoome ind på et enkelt opslag og følge det i dets udvikling med likes og antal delinger.

De sociale medier kan være en tidsrøver

Kasper Skov Jensen, stifter af SoMeHawk, har tidligere arbejdet som digital journalist hos Se & Hør, hvor han oplevede, at han brugte en hel masse tid på at holde sig opdateret via de sociale medier. For selvom man kan følge profiler på eksempelvis Facebook og indstille notifikationerne til at give lyd, når der sker noget, så kan disse notifikationer ofte være mange timer forsinket, og den går ikke, når man er en del af pressen.

Derfor tænkte han videre i en løsning, der ikke indebar, at han selv skulle sidde og trawle profilerne igennem på mediet. Og sådan blev SoMeHawk født for halvandet år siden.

Men det var ikke en eksplosiv rejse frem til lanceringen. Idet Kasper Skov Jensen selv har finansieret udviklingen af det digitale SoMe-værktøj, så krævede det at han holdt fast i sit fuldtidsjob og derfor kun arbejdede med SoMeHawk i sin fritid.

Men det lykkedes ham, og han kunne lancere for omkring to uger siden.

Undgå spredehagl, hvis du kender dine profiler

På sigt vil SoMeHawk også gerne kunne tilbyde en endnu mere specialiseret søgefunktion, fortæller Kasper Skov Jensen. På den måde vil man for eksempel kunne sortere i de viste opslag, så man kun får opslag fra specifikke profiler, når de benytter sig af et specielt søgeord eller tag. Men det ligger længere ude i fremtiden, fortæller han.

Den nuværende søgefunktion har den bagside, at man skal vide hvilke profiler, der er relevante for ens virksomhed, men til gengæld slipper man for at få smidt en hel masse information og opslag i hovedet, hvor man reelt kun kan bruge en brøkdel. Men de fleste indehavere af en virksomhed eller ansvarlige på et projekt ved godt, hvem der er relevante at holde fokus på, eller hvem der kan være en inspiration for én selv.

Kasper Skov Jensen har allerede fået en del henvendelser fra medie- og kommunikationsbranchen, men på grund af setuppet kan målgruppen være meget bred.

“Det er ikke kun journalister, der kan drage nytte af SoMeHawk, det er også kommunikationsbureauer og i det hele taget alle de forskellige virksomheder, der har et behov for at følge med i udviklingen på de sociale medier.”

SoMeHawk er abonnementsbaseret. Virksomheder betaler for seks eller 12 måneder og beløbet sættes alt efter, hvor mange brugere og overvågninger de har brug for.

Læs også

Top