Naboens sukkerkop skal kun være ét klik på mobilen væk

Sharepeeps

En ny app vil fokusere på relationerne i det at dele. Her kan man bytte, låne og forære ting væk i lokalområdet. Det er godt for både samfund og selvfølelse.

”Undskyld, men du har vel ikke en kop sukker, jeg kan låne?”

Hvor ofte hører du dig selv spørge naboen om det? Eller om du kan låne en boremaskine, en opvasketab eller noget andet værktøj, man kun bruger få gange om året? Sikkert ikke ret tit. Selvom deleøkonomien har fået fuld fart fremad herhjemme, er det ikke ensbetydende med, at man stormer rundt i opgangen og bytter og låner til højre og venstre.

Er der plads til flere platforme som Sharepeeps?

Derfor er der også stadig plads til flere platforme. Mange flere, hvis man spørger Daniel Thulstrup, som sammen med Nikolaj Kirk Jordansen og Anders Toft Larsen har stiftet appen Sharepeeps. En app, der vil understøtte den cirkulære økonomi, bekæmpe overforbrug og bringe os tættere på hinanden.

Læs også: Deemly lancerer deleplatform: Vi har ændret os meget undervejs

”Så længe platformene genererer noget nyt og hele tiden gør det lettere, billigere og mere brugervenligt; det er deleøkonomi for os. Selina Juul (aktivist og stifter af Stop Spild Af Mad red.) har haft fokus på madspild, hvilket har haft nogle rigtig positive udfald. Vi mener nu, det er tid til at skærpe fokus på problemet med tøj- og elektronikspild, og vi tror på at vi skal være flere til for at løfte opgaven,” siger han og tilføjer:

”Det er desuden godt, at der findes special-apps til fx børnetøj, men der bliver nødt til at være en løsning, der også favner bredere, og berører nogle af de områder – fx elektronik – hvor der ikke findes løsninger. Det er her vi kommer ind. Den brede løsning, der favner flere ting og tager kampen op fra flere sider.”

Det skal være en glæde at hjælpe

Når man åbner Sharepeeps-appen kommer man ind i et univers, der minder lidt om loppemarkedet Tradono i udseende. I bunden kan man bytte, låne og forære noget væk. Her er bowlingkugler, dvd’er, kogebøger, en kasse med æbler og tøj i alle farver. Men hvad er det, der gør Sharepeeps anderledes end Mineisyours, Deemly og alle de mange lokale Facebook-grupper?

Læs også: Deleøkonomisk platform på Danmarksturné: Vil være dit deleøkonomiske udgangspunkt

Daniel Thulstrup gør opmærksom på, at Sharepeeps skal ses i sammenhæng med alle de andre tiltag. Sharepeeps er gratis, den er 100 procent mobil, og så har de samlet tre løsninger ét sted, uden at man skal forhandle om en 20er for en brugt t-shirt.

”Men ligeså vigtigt er det for os, at vi skal komme tættere på hinanden som mennesker og medborgere. At nedbryde fordomme og opbygge relationer. Vi opfordrer til at låne, bytte og forære væk fordi, det kan gøre dig glad at hjælpe. Det aspekt har vi savnet i nogle af de andre gode løsninger,” fortæller Daniel Thulstrup.

Vi køber nyt, selvom vi godt ved, vi ikke har brug for det

Vi lider nemlig lidt af en samler mentalitet. Man vil hellere eje end låne af naboen, siger Daniel Thulstrup, men det er det stærkt voksende delesegment, som de henvender sig til. De 18-45 årige, som er dem, der forbruger mest og som bruger deres mobil til alt.

”Hvorfor kan man ikke låne af hinanden mere, som i gamle dage hvor man altid hørte om naboen, der lånte en kop sukker. Vi har alle mange ting, vi ikke bruger hver dag; boremaskine, gasblus, grill og limpistol. Vi skal tackle overforbrug fælles, og den målgruppe, vi fokuserer på, har netop den fællesnævner, at de elsker at være sociale på diverse medier. Det samler vi i en løsning, hvor du både kan kommunikere, være social og blive sat i kontakt med de ting, du står og mangler,” forklarer Daniel Thulstrup.

Det skal ikke koste penge at være bæredygtig

Sharepeeps er dog ikke kun til private. En større vision med appen er, at den skal støtte andre bæredygtige initiativer, nye som etablerede, ved at kunne reklamere i appen. Daniel Thulstrup nævner økologiske bagerier, fair trade kaffe eller virksomheder, der vil reklame for CSR-kampagner som hos H&M, der mod en pose brugt tøj giver 15 procent rabat på tøj.

Læs også: Startup laver deleøkonomi for erhvervslivet: Har du et mødelokale?

Det er også sådan, Sharepeeps vil tjene penge. Deres slogan er, at det ikke skal koste penge at være bæredygtig, men for at kunne køre rundt, skal der penge til. I fremtiden vil Sharepeeps tilbyde et B2B-setup, hvor virksomheder med en CSR-profil, der matcher appens værdier, kan købe in-app reklameplads. Indlæg med relateret indhold. De vil lave en kategori kun til CSR, hvor de gode eksempler kan blive promoveret med logo og beskrivelse. For man kan jo nok ikke undgå at købe nyt tøj, men så kan man i det mindste tænke i grønne løsninger, når man gør, siger Daniel Thulstrup.

Han tænker allerede i at skalere platformen til Berlin i starten af 2017, en by, hvor deleøkonomi og tøj i kilokøb også har vundet godt indpas.

”Vi skaber en grøn ring, som kommer flere til gode. Deleøkonomi behøver kke have landegrænser,” siger han.

Skrevet af

Læs også

Top