Reklamer på sociale medier er ofte forgæves, eller er de?

marketing-1466315_1280

En stor del af danskerne stoler slet ikke eller kun i mindre grad på virksomheder, der reklamerer på Facebook. Det viser en ny undersøgelse foretaget af YouGov for Trustpilot. SoMe-ekspert er skeptisk over for undersøgelsen. 

Vi kender det snart kun alt for godt. Facebook annoncer i rækkevis og sponsoreret indhold i vores newsfeed. Det er i dag værktøjer, som mange virksomheder kaster ressourcer efter. Her håber virksomhederne at nå deres kunder direkte gennem sociale medier, men danskernes tillid er skrantende, hvad angår denne form for direkte kommunikation. Det viser en ny undersøgelse foretaget YouGov på vegne af Trustpilot.

I undersøgelsen er 1.005 danskere blevet spurgt om deres holdning til virksomheders aktivitet på sociale medier. Her svarer 42 procent, at de slet ikke eller kun i mindre grad stoler på virksomheder, der reklamerer på Facebook. Samtidig svarer 59 procent, at de foretrækker ikke-sponsoreret indhold.

”Undersøgelsen peger først og fremmest på, at vi i stigende grad er bevidste om, at meget af indholdet på Facebook er betalt. De danske forbrugere er generelt gode til at forholde sig kritisk på nettet, og det indebærer også, at vi i høj grad kan skelne mellem annoncer og virksomhedernes eget indhold,” siger Mathilde Lykke Bülow, kommunikationschef i Trustpilot.

Word-of-mouth er at foretrække

Undersøgelsen viser også, at andre personers anbefalinger klart er at foretrække sammenlignet med virksomheders egne reklamer på sociale medier. Her svarer 80 procent, at de stoler mere på familie og venners anbefalinger end på virksomheders reklamer.

I samme forbindelse svarer 53 procent, at de i højere grad stoler på online brugeranmeldelser som TripAdvisor og Trustpilot, end virksomhedernes indhold på sociale medier.

Mette Bacher, Head of Social hos Mindshare Danmark, udtrykker dog sin skepsis omkring undersøgelsen, som ifølge hende flere steder er meget ledende.

”Jeg er skeptisk over for undersøgelsen, for det er vigtigt at tænke over, hvilke spørgsmål man stiller og med hvilken agenda. Folk tænker ikke altid over, at en sjov eller interessant video også er sponsoreret indhold. Når de tænker på sponsoreret indhold, tænker de på den sidste irriterende reklame, de har set..”

Sociale medier er ikke forgæves

Hun tilføjer desuden, at der er langt fra, at 42 procent af danskerne slet ikke eller kun i mindre grad stoler på virksomheder, der reklamerer på Facebook, til konklusionen om, at virksomheder reklamerer forgæves på sociale medier og fortsætter:

”Brands og virksomheder på sociale medier kan opnå gode resultater, hvis de evner at skabe interessant indhold, som brugerne har lyst til at se og interagere med. De brugere på Facebook og andre sociale platforme, der vælger at følge et brand, gør det, fordi de har en interesse i brandet. Det betyder, at det er brandets fornemmeste opgave at give sine fans relevant indhold, som eksempelvis løser problemer for dem i hverdagen, giver dem nye indsigter eller lignende.”

Sådan gør du som startup

Mette Bacher kommer også med en række råd, man som startup kan tage med i overvejelserne.

  • Det vigtigste er at udkomme med relevant indhold til sine brugere.
  • Du bør identificere sin målgruppe og hvilke problemer, du kan hjælpe dem med at løse.
  • Du skal være skarp på målretningen af indholdet, så de rigtige rammes, og du ikke bruger tid og penge på brugere, der ikke er interesserede i produktet.

Det kan også være smart at starte med at fokusere på en enkelt platform.

”Mange startups eller nye virksomheder starter ud med flere forskellige platforme og glemmer eller har ikke ressourcer til at gentænke indhold til de enkelte platforme, hvilket går ud over kvaliteten af indhold til brugerne. Så fokusér på én platform først og byg så på, når du har etableret en god base der,” afslutter Mette Bacher.

Skrevet af

Læs også

Top