Fuldt hus til den første townhall i Aarhus

#Aarsome, townhall

Dome of Visions lagde torsdag hus til det først Townhall-arrangement i Aarhus. På en mørk, våd og kold aften skulle kommende, nye og garvede startups, investorer og andre interesserede for første gang teste Townhall-formatet. Vi sendte freelance tekstforfatteren Lasse Juhl Nielsen af sted.

Skrevet af: Lasse Juhl Nielsen

Townhall-konceptet er skabt af det københavnske iværksætter community #CPHFTW. Men nu har den aarhusianske pendant, #AARSOME, adopteret formatet. Og torsdag blev konceptet så testet for første gang i Aarhus.

Townhall er et udpræget netværksformat, hvilket blev signaleret allerede i indgangen, hvor deltagerne fik hængt skilte om halsen med plads til at liste tre ‘haves’ og tre ‘needs’.

“Townhall er rammen, hvor startup miljøet kan mødes og blive endnu stærkere sammen,” fortæller Lea Kruse der er en af hovedkræfterne bag #AARSOME og den aarhusianske udgave af Townhall og fortsætter:

“Qua et samarbejde med #CPHFTW, er formålet, at vi på sigt kan skabe en stærkere synergi på tværs af økosystemerne og positionere den nationale startupscene endnu stærkere. Og når man nu ved, noget virker, er der jo ingen grund til at skulle opfinde den dybe tallerken.”

#CPHFTW var da også på sin vis tilstede denne aften på havnen i Aarhus. Managing director i #CPHFTW, Christoffer H. Malling bød velkommen på et videoklip på storskærmen. Han kom med et råd til de aarhusianske Townhall-debutanter, nemlig at se sig omkring og byde to – endnu ukendte – mennesker i nærheden, på en kop kaffe.

dome-of-vision

Foto: #AARSOME

Inspirerende program og keynotes med personlighed

Programmet på denne første udgave af #AARSOME Townhall bød på to keynotes ved local heroes Mads Rydahl fra UNSILO og Morten Larsen fra hungry.dk. De to keynotes blev  efterfulgt af 3 fire-minutters pitches ved Adrian Solgaard med Lifepack, John Smedegaard med Ceptu og Johan Schjødt fra AutoUncle.

Et stærkt og inspirerende program, der havde lokket 150 mennesker til plastikboblen på havnen på trods af kulden.

Efter en introduktion ved Lasse Chor inklusiv en upbeat montage af en lang række succesfulde Aarhushistorier gik Mads Rydahl fra UNSILO på scenen med sit imponerende cv under armen. Mads Rydahl er i sig selv inspirerende blandt andet i kraft af et ophold i Silicon Valley som Head of Product hos Siri.

Rydahl berettede om sin vej fra ungdommens Commodore64 i Aarhus til San Francisco og Siri og hjem til Aarhus og etableringen af UNSILO.

Teknikeren over for den kommercielle

Keynote nummer to var ved Morten Larsen fra hungry.dk. Han fortalte om sin rejse fra ganske ung mand på den Blå Avis til at blive del af Just Eat og udfordringer med Miinto til nye udfordringer og succeser med hungry.dk.

De to keynotes var meget forskellige, det var teknikeren over for den kommercielle. Morten Rydahl har siddet med fingrene nede i teknikken fra dag ét. Og på den anden side havde vi Morten Larsen, den kommercielle sværvægter, der formår at sælge sine visioner, rejse pengene og føre idéerne ud i livet.

Men fælles for de to keynotes og mændene bag var, at de lod deres private forhold få plads i beretningerne. De talte om familierne som et væsentligt parameter i karrieren. Morten Larsens indlæg var blandt andet en beretning om både at være far til fire og serieiværksætter. Og Mads Rydahl kunne fortælle, hvordan det blandt andet var familieforøgelse og et generelt ønske om en tilfredsstillende tilværelse for hele familien, der trak ham hjem til Aarhus.

De personlige historier og hensyn kom til at ligge som en vigtig klangbund for begge beretninger om succes som iværksætter.

Fire minutter til at fange opmærksomheden

Efter de to inspirerende keynotes var der tre pitches; et punkt på programmet, som undertegnede havde glædet sig til. Ignite-/pitch-formatet er ofte intenst og inspirerende, fordi det korte format gør det til en yderst fortættet affære.

Johan Schjødt brugte sine fire minutter på at fortælle om de grundlæggende visioner for AutoUncle og ikke mindst fremtidsplanerne om for alvor at bevæge sig længere ind under huden på brugtbilsmarkedet. John Smedegaard berettede om det imponerende FieldSense projekt, og ikke mindst styrker og svagheder i det ambitiøse startup. Adrian the Canadian fortalte om Lifepack-projektet og reflekterede over succesen på Kickstarter.

Venteliste og fyldt sal

Det var et ganske varieret og inspirerende program i et format, der gav plads nok til at mingle, mødes og skabe nye forbindelser. Dome of Visions var fyldt med iværksættere, investorer og andre nysgerrige aarhusianere, og man kan ikke andet end at have høje forventninger til stemningen ved næste omgang Townhall i Aarhus, når der denne gang endda var håbefulde gæster på venteliste.

Det var da også en rigtig tilfreds Lea Kruse, der kiggede tilbage på den første udgave af #AARSOME Townhall.

“Jeg er ovenud glad! Det første Townhall er blevet en stor succes. Vi kunne melde udsolgt, og gæstelisten har været fyldt med en lang række af de aller sejeste startups fra Aarhus. Gæsterne er glade, og vi har skabt en ramme, hvor de har kunnet lade sig inspirere af de seje talere og efterfølgende møde dem og de andre seje deltagere i baren,” slutter hun.

Skrevet af

Læs også

Top