Startup kombinerer vin og deleøkonomi i en kælder under Carlsberg

Vinkælder

Et dansk startup har åbnet en fælles vinkælder under Carlsbergbyen i København. Her kan man få opbevaret sine gode vine, og som noget nyt kan man også handle indbyrdes med de andre entusiaster via deres online markedsplads. 

Den kendte vinapp, Vivino, fik stor succes på kort tid. Det samme gjorde deleøkonomien. Hvorfor så ikke kombinere de to ting og skabe et forum for vinentusiaster, der bygger på principperne fra deleøkonomien. Det har UrbanWineBox gjort.

Men vin og deleøkonomi? Bare rolig, det betyder ikke, at man skal dele ud af sin vin, men derimod at man får adgang til en nicheorienteret platform, hvor man kan handle sine vine sammen med andre vinentusiaster. Og så kommer idéen til platformen fra en iværksætter, der nærmest er blevet en slags Godfather inden for deleøkonomi.

Gomore-stifter i nyt eventyr

Alexander Gregersen er marketing-ansvarlig i UrbanWineBox, som til daglig har hjemme hos kontorfællesskabet KPH Projects.

Han fortæller, at idéen til delekælderen er udtænkt af Søren Riis, der også var med til at stifte Gomore, den populære samkørselsplatform. Idéen kom efter en tur til Frankrig, hvor Søren Riis havde købt en masse lækker vin, men endte i pladsproblemer, da han og hans kæreste var hjemme i København. Flaskerne røg op oven på klædeskabet i mangel af bedre, men skæbnen ville ikke som Søren Riis, og skabet brast sammen.

Derfra udsprang idéen om UrbanWineBox. Startuppet har nu lejet sig under den nyrenoverede Carlsberg-by, hvor vinentusiaster kan få opbevaret deres vin i UrbanWineBox’ vinkælder. Op til 100 flasker kan man have på lager uden afregning, og derover koster det en krone pr. flaske.

Deleøkonomien kommer ind i snakken, når det drejer sig om den nye markedsplads, som UrbanWineBox har åbnet. Nu kan man nemlig præsentere sin vinportfolio og tydeliggøre, hvilke vine man er interesseret i at sælge videre til andre medlemmer af UrbanWineBox.

Købet sker via et enkelt klik. Medlemmerne behøver ikke engang at mødes fysisk, den købte vins unikke hyldenummer tilføjes bare til købers profil. Et voíla.

Svært at finde en vinkælder på 4. sal

UrbanWineBox henvender sig især til de vinentusiaster, som er interesserede i at opbygge en vinsamling, men som ikke umiddelbart synes, at flere store vinkøleskabe i københavner-lejligheden er så god en idé. For at finde den rette opbevaring til vinen kan godt være sin sag. Faktisk er vin en delikat størrelse. De skal helst opbevares mørkt, fredeligt og i en forholdsvis kølig og stabil temperatur.

“De udsving vinen oplever ved at ligge forkert opbevaret oven på skabet eller under sengen, har en negativ indvirkning på deres modning. Derfor vil UrbanWineBox gerne imødekomme københavnerne ved at tilbyde state-of-the-art vinopbevaring, centralt i byen,” siger Morten Sørensen, CEO i UrbanWineBox.

Der har Urban WineBox gjort meget ud af sikkerheden, fortæller Alexander Gregersen. For når man i en vinkælder har plads til 100.000 flasker vin, og værdien går så langt op som 23.000 kroner for en enkelt flaske, så skal der være styr på forholdene. Derfor er alle døre blevet skiftet til sikkerhedsdøre, og kælderen er ført op til standard med sikkerhedsforanstaltninger.

Kælderen er også bemandet onsdag til lørdag, så folk ikke selv går ind og ud af lagrene.

Ikke kun opbevaring, mere fællesskab

UrbanWineBox er ikke bare det nye Shurgard for vin. På nuværende tidspunkt ligger fællesskabet mest på platformen, men drømmen er, at de i fremtiden kan tilbyde events på udvalgte restauranter rundt om i København, fortæller Alexander Gegersen, så vinentusiasterne kan mødes og dele en speciel vin, de har snakket sammen om eller dele erfaringer fra den seneste tur til Bourgogne.

Startuppet overvejer også et muligt samarbejde med andre nicheprojekter med samme interesse for vin. For arbejdet med UrbanWineBox har gjort det ekstra tydeligt for teamet bag, at selvom vin er en niche-interesse, så er det en virkelig stor niche.

Fællesskabet tæller et stort antal vinkendere og kunne sikkert tælle endnu flere, hvis mulighederne var mere lettilgængelige. Det er de jo så nu, med UrbanWineBox. Det betyder også at flere folk kan lege videre med tanken om at importere deres egen vin fra mindre vingårde rundt om i verden. Det åbner op for en helt ny tilstrømning af vin, som man måske ikke er stødt på før, forklarer Alexander Gregersen.

Store forhåbninger

UrbanWineBox åbnede vinkælderen i september og har allerede set en del trafik. Derfor har de en forventning om, at de gerne skulle være trekvart fyldt inden for det næste år, det vil sige en belægning på omkring 75.000 flasker vin, lyder det fra Alexander Gregersen.

Og så håber de at se en masse trafik på den virtuelle markedsplads. Det er nemlig transaktionerne fra salg, der skal være den primære indtægtskilde, når nu man ikke betaler for opbevaring. UrbanWineBox har valgt at dele transaktionsgebyret ud, så der tages 5 procent hos sælger og 2,5 procent hos køber, men så passer de til gengæld også godt på din vin, lover han.

Læs også

en kommentar;

  1. th@markedskommunikation.com'Malou-Victoria Hellige said:

    Det lyder som et rigtig godt initiativ og jeg er helt enig. Kombiner de to ting da det er så smart lige for tiden! Har blandt andet en veninde som er færdiguddannet jurist og hun har brugt hentpriser.dk til at få kunder og bygge et klientel op på. Altså Vi kan udnytte deleøkonomien i mere eller mindre alle brancher og det åbner op for en større tryghed i form af job og arbejde.
    Jeg er selv en stor vinelsker og det er min venindegruppe også, så kunne godt være vi skulle forbi og se lidt til de :) !

Top