Danish Tech Challenge: 60 sekunder til at overbevise publikum

60 sekunder

60 sekunder er ikke lang tid, når du skal servere dit hjertebarn foran mulige investorer. Men det var dagens opgave for deltagerne i Danish Tech Challenge. Få her et par gode råd fra projektlederen bag Danish Tech Challenge.

Kan du fortælle din idé skarpt og præcist på ét minut?

For mange er det endnu sværere, end det lyder. Men det er udfordringen til Danish Tech Challenges åbent hus. De 20 deltagere i Danish Tech Challenge skal stille sig frem foran et publikum af mulige samarbejdspartnere og investorer, og overbevise dem om, at de skal satse på dem til dagens åbent hus-arrangement.

“For os, som har trænet hele ugen med virksomhederne, er det primære mål, at alle folk gennemfører, og at ingen falder igennem på scenen. Men rigtig spændende bliver det efterfølgende at høre, om der opstår nogle gode kontakter mellem de folk, vi har inviteret og virksomhederne. For pointen med i dag er også at netværke,” siger Jakob Svagin, der er projektleder for Danish Tech Challenge.

Derfor starter åbent hus-dagen også med en mingle-leg. Jakob Svagin beder alle i det stopfyldte auditorium på Scion DTU i Lyngby uden for København om at vende sig mod deres sidemand og hilse på. Straks opstår der høj og ivrig snak. Det er tydeligt, at både deltagere og gæster er interesseret i hinanden.

60 sekunder på 6 timer

Danish Tech Challenge er et iværksætterforløb, der udspringer af en temaindkaldelse, som Industriens Fond stod bag i 2013. Forløbet afholdes i 2016 for tredje gang og gennemføres også i år som et samarbejde mellem Industriens Fond og Scion DTU. Det skiller sig ud ved udelukkende at være målrettet fremstilling af hardware og de konkrete udfordringer, som iværksættere med et naturvidenskabeligt afsæt står overfor. Gennem de fire måneders forløb i Danish Tech Challenge bliver deltagerne i de 20 virksomheder undervist i en række forskellige ting. Blandt andet i at pitche deres idé.

“Det er super svært at formulere, hvad man laver. Hvad gør dit produkt, og hvem gør det godt for – i en 60 sekunders pitch. Det er oven i købet meget tekniske produkter, som vi står med: Folk der laver fiberoptiske systemer, medicinske sensorer, avanceret måleudstyr. Og det gør ikke pitchen nemmere,” siger Jakob Svagin.

Men folk har taget opgaven alvorligt, og Jakob Svagin fortæller, at han har snakket med en af deltagerne, der dagen forinden sad seks timer for at lave sin 60 sekunder pitch.

“Der går virkelig meget arbejde med at lave en god pitch. Men når du først har lavet en, så kan du den i al fremtid. Det er virkelig vigtigt, at du som startup kan formulere dig kort, præcist og forståeligt, for du skal hele tiden pitche din idé over for eksempelvis potentielle ansatte, kunder, partnere eller investorer,” siger han.

Den gode pitch

Jakob Svagin, hvordan laver man så den super gode pitch?

“Det første, man skal have, er en kort og præcis sætning, der gør folk interesseret og sætter folk på sporet af, hvad man laver. Eksempelvis: ‘Viste du, at over 100.000 mennesker hvert år dør i trafikken?’ Så er vi igang. Som modtager ved vi, at det er noget med at redde menneskeliv, og det er noget med trafik. Dernæst skal man kunne svare på, hvad det er, man laver. Altså: Hvad er det for et problem, man løser, og hvem har det problem. Og til sidst er det godt at sige, hvor man er kommet til i processen,” siger han.

Så man skal også sige, hvad man mangler?

“Uhja, meget gerne! Der vil være flere virksomheder her i dag, som slutter deres pitch af med at sige, at de eksempelvis leder efter en potentiel investor, en distributør, en udviklingspartner eller en ny CEO,” siger han.

Hvad med økonomi og forretningsgrundlag?

“Det skal du ikke have med i en 60 sekunder pitch med mindre det er meget afgørende for produktet. Økonomi og forretningsmodel skal du som regel vente med, til du har fanget eksempelvis en investor med din korte pitch. Efter måske 15-20 minutter kan du bringe det på banen,” siger han.

Danish Tech Challenge består af:

  • 4 måneders intenst program
  • Hovedpræmien er Industriens Fonds Iværksætterpris på 500.000 kr.
  • Sparring med rådgivere og mentorer
  • Kontorplads hos Scion DTU
  • Adgang til prototypeværksted
  • Adgang til investorer
Skrevet af

Læs også

Top