Blog: Pensum har ikke ændret sig, men det har verden!

Skolerne, Det Lille Skridt, Rasmus Madsen

BLOG: De få iværksætteri- og markedsføringsfag, som unge elever bliver undervist i, er håbløse og forældet! Vi prøver at indføre innovation i skolen men belærer dem i stedet om teorier og metoder, der blev forældet for mange år siden. Hvorfor, spørger iværksætter Rasmus Madsen, som har skrevet en praktisk bog til fremtidige entreprenører.

Skrevet af: Rasmus Madsen, partner i Dinero og forfatter til iværksætterbogen Det Lille Skridt.

Sidst jeg kiggede i ned i pensumlisten på et gymnasium, opdagede jeg, at elever i dagens Danmark belæres om avisannoncer, TV-reklamer og andre døende medier. Spørg lige de unge elever, hvornår de sidst har set en TV-reklame? Efter indtoget af internettet og Netflix aner ingen under 20 år, hvad flow-TV er, og hvorfor mor og far stadig bliver ved med at se det!

Politikerne gemmer sig

Det eneste, vores politikere gør ved problemet, er at diskutere fremdriftsreformen og SU-nedsættelser, men ingen kigger dybt ned i den reelle udfordring: Nemlig at vi producerer unge mennesker, der lærer om datidens erhvervsliv!

Jeg siger ikke, at alle skal være iværksættere – det behøver vi ikke. Men det er vigtigt at lære om iværksætteri, uanset om du skal være iværksætter eller have en fed stilling ved Mærsk. Det handler nemlig ikke om at starte en virksomhed. Det handler om at tænke nyt og altid være på forkant. Noget du bestemt ikke lærer ved at dvæle ved fortiden.

Gamle teorier

Innovation handler i skolerne eksempelvis om at tage syv forskellige hatte på, som skal symbolisere hvilken indstilling, du har til projektet. Du kan ”tage den sorte hat på”, hvorefter du skal være negativ indstillet på dit projekt. Måske virkede teorien for 10 – 15 år siden, men i dag virker det mere som et ufattelig dumt rollespil.

Hvorfor lærer de unge ikke at lave seje prototyper, snakke med potentielle kunder eller nogle af de andre ”moderne” iværksætterteorier?

I den verden vi lever i, er det nemt at få lavet både fysiske såvel som software-prototyper – og det har faktisk aldrig været billigere. Samtidig lever vi i en verden, hvor mund-til-mund anbefalinger på sociale medier betyder langt mere, end hvad der står i Børsen.

I stedet for underviser skolerne i forældede teorier, som de unge elever ikke ved, hvad er, fordi teknologien har overhalet det hele.

Hvem er skyld i det?

Er det lærerne, som ikke har de rigtige kompetencer? Er det lovgivningen, som gør, at lærerne skal følge specifikke regelsæt? Eller er det ganske enkelt vores skolesystem, som ikke bliver fornyet hurtigt nok?

Jeg har gennem mine foredrag og undervisning faktisk mødt rigtig mange dygtige lærer ude på skolerne. Mit indtryk er desværre, at de underlagt mange regler og metodikker, der gør det svært for dem at give eleverne den bedste læring.

20 procent af verdens befolkning består af unge mennesker, som er under uddannelse. Men husk lige på, at de står for 100 procent af vores fremtid. Derfor nytter det ikke, at vi alle lukker øjnene for de rigtige problemstillinger!

Hvad skal skolerne gøre?

Skolerne skal kigge deres støvede pensum efter! Der er behov for nyere udgivelser og teorier. Udfordringen er, at for at en bog må bruges som pensum, skal den være forskningsbaseret. Forskningsbaseret betyder, at skal den underbygges med årelange studier. Men når verden ændrer sig radikalt hele tiden, er der ikke tid til at vente!

Skolerne skulle i stedet inddrage nyere materiale, som er knapt så forskningsbaseret.

Så skoler – kom nu ind i kampen! Hvis Danmark ikke tænker innovativt, så ender vi med at tabe vores konkurrenceevne.


Om skribenten: 

Rasmus Madsen – forfatter og partner i Dinero. 

Uddannet Cand.merc.aud på CBS. Har 6,5 års erfaring ved Deloitte. Har startet flere projekter – både succeser og fiaskoer, er til daglig partner i Dinero og afholder foredrag om blandt andet iværksætteri. 

Er desuden forfatter til bogen Det Lille Skridt, en bog, som han selv ønskede var tilgængelig, da han var yngre. 

 

Skrevet af

Læs også

en kommentar;

  1. lameren@msn.com'Simon said:

    Kedeligt indlæg – kedeligt i den forstand, at du ureflekteret og uden belæg generaliserer hele uddannelsessystemet. Som udd.koordinator på en iværksætteruddannelse kan jeg berette om, at vi underviser i den nyeste litteratur fra bla. MIT og vores studerende har adgang og bruger vores laboratorie med de nyeste 3D printere, lasercutter og 3D scannere. Iøvrigt, så “de sorte hatte” du snakker om kommer fra Edward de Bono seks ‘thinking hats’ og hans thinking methods er stadig brugt i dag af globale brands som bla. LinkedIn og mange andre.

Top