Arkiver

EventsGuideNyheder

Christiane Vejlø: Vi er dårlige til at spørge om hjælp

Christiane Vejlø

Hun har både siddet på den ene og den anden side af bordet. Hun arbejder dagligt med digitale trends, men finder stor inspiration i alle brancher og mener, at det er vigtigt at lade sig inspirere og lære noget af andre. Derfor har Christiane Vejlø deltaget i en ny bog fyldt med spændende profiler.

Interesserer man sig bare lidt for digitale trends eller har bevæget sig på sociale medier, er man på et tidspunkt stødt på profilen Elektronista. Det er trendanalytikeren Christiane Vejlø, der står bag, og har båret navnet Elektronista fra blog til online medie.

Hun er foredragsholder, keynotespeaker, rådgiver og paneldebbatør. Og fra den 15. november kan man også læse hendes bidrag til Gurubogen af Jonathan Løw, der lanceres til Gurudagen, hvor hun beskriver de fem ting, succesfulde startups efter hendes mening har tilfælles.

Fem ting, succesfulde startups har tilfælles

Christiane Vejlø har nemlig erfaring fra flere sider. Hun har selv siddet i et startup, og hun har skulle vurdere andre startups idéer på den anden side af bordet. I bogen sætter hun fed streg under idéen, pitchet, teamet, kunden og timingen.

”Det er de fem vigtigste ting, fordi de alle er afhængige af hinanden. Idéer er der nok af, det kræver det rigtige team at få lavet en vinder. Og det team skal kunne pitche. Det hele kan stå og falde på, om man kan formulere sin idé for investorer og kunder, og hvornår man gør det,” fortæller hun.

Se ud over din egen ekspertise

I bogen går alle deltagere under betegnelsen guru. En betegnelse, Christiane Vejlø aldrig før har brugt på sig selv eller andre. Men det handler i bund og grund og dygtige mennesker, der kan inspirere og hjælpe andre – og selvom hun ikke har en direkte guru, er der flere mennesker, hun ser op til.

”Jeg bliver inspireret af folk fra mange forskellige brancher. Jeg kan nævne folk som Steve Jobs og Sheryl Sandberg, men man skal huske også at se ud over sin egen ekspertise. Det er i andre fagområder, at man bliver tvunget til at tænke anderledes; modeindustrien, containerindustrien eller fødevareindustrien,” fortæller hun.

Vær ambitiøs, når du beder om hjælp

Christiane Vejlø valgte at deltage i Gurubogen af flere grunde. Formatet tiltalte hende. Hun kalder den en samling espressoshots af profiler med noget at byde på. En overskuelig opgave at sætte tid af til frem for lange bøger, hvor man kun når til kapitel ét, selvom portrættet er spændende. Og så fordi, hun mener, at vi i Danmark gerne vil søge hjælp hos guruer og mentorer, men slet ikke er gode nok til at spørge om det.

”I USA er der en helt anden accept af at være ambitiøs og pege folk med talent ud, som man gerne vil bruge til noget professionelt. Som yngre har jeg selv gjort det meget. Jeg har ikke været bange for at række ud og bede om hjælp. Det værste, der kan ske, er, at folk siger nej,” fortæller hun.

Men man skal også være ambitiøs i sin måde at gå til folk på, understreger hun. Hun bliver ofte opsøgt af folk, der vil have et godt råd eller søger hjælp gennem hende på anden måde, men skriver de blot om hun vil tage en kop kaffe med dem, bliver det højst sandsynligt nej.

”Vil man lære noget af nogen, skal der ligge noget ambition bag. Jeg fik en toptjekket henvendelse fra en studerede for nylig. Hun tydeliggjorde i mailen, hvem hun var, hvad hendes projekt gik ud på, og hvilken rolle jeg præcis spillede. Hun kom med noget energi, og turde give noget af sig selv også. Hun var klar på at lære,” forklarer Christiane Vejlø.

Skriv et svar