Gode råd fra Web Summit: Jeg har ’the what’, men ikke ’the how’

dsc_0144

Deltagerne på gårsdagens startup scene trak en rød tråd gennem deres diskussioner: Investering.

Vi har samlet et par highlights fra Web Summits startup-scene. De skal fungere som en række gode råd til startups, der jager det forjættede land på den anden side af en funding check.

Men græsset er ikke altid grønnere på den anden side.

“Human capital is as important as investors capital”

Holly Liu, Co-Founder, Kabam:

“Allerførst skal du begynde at tænke over hvilket hold, du vil sætte. Vær forberedt på, at der venter forventninger fra investorer, når de har lagt pengene på bordet. For alt i verden må du ikke kalkulere med, at du kan klare alle opgaver alene i din virksomhed. Menneskelig kapital er lige så vigtig som hårde kontanter.”

“Søg altid efter flere penge, end du har brug for. Når du har mest brug for dem, så får du dem ikke. Og sørg for at behandle de gode tider, som de dårlige tider. Brug ikke penge, du potentielt kunne bruge på noget andet.”

“You shouldn’t fake it til you make”

Adam Sager, Founder & CEO, Canary:

“Gå i dybden med dit økosystem, og lær investorerne at kende, før du henvender dig. Vær proaktiv, og forvent, at de går lige i flæsket på dig. I dag er det billigt og nemt at bygge en prototype. Byg en fantastisk prototype, og fej benene væg under investorerne. Med den store konkurrence, der er i alle sektorer, forventer de det efterhånden.”

“Mange investorer er røvhuller. De vil hellere mingle med de succesfulde startups, de har i folden og pleje dem med deres gode råd. Derfor skal du være aggressiv og sørge for at løbe ind i så mange investorer som muligt, når du er til events som dette.”

“Prove that you are good at doing one thing”

Anousheh Ansari, CEO, Prodea Systems:

“Proaktivitet er virkelig nøgleordet her, og det betaler sig. Tag til events som Web Summit, og gør dit forarbejde ordentligt. Få overblik over hvilke investorer, der dukker op, og gennemgå deres protefølje. Forsøg at lave aftaler hjemmefra, eller undersøg, hvor de bevæger sig til eventet. Er der meetup zoner, hvilke indslag på dagen er interessante for dem og så videre.”

“Det er vigtigt, at investorerne mærker, at de kan stole på, at du driver tingene fremad. Fokusér på den ene ting eller de få ting, du er rigtig god til. Investorerne skal nok selv spørge ind, hvis der er konkrete udfordringer, du ikke har dækket i præsentationen.”

 

Læs også

Top