– Når man sigter mod udlandet, skal man ikke miste fokus på sit kernemarked

Traede, e-conomic

Danske Traede har nu så solidt et fundament i Danmark, at virksomheden er klar til at skalere til udlandet. Men når man ekspanderer, er det vigtigt ikke at miste fokus.

Traedes kontor hænger ordene; ”I can accept failure, everyone fails at something. But I can’t accept not trying.” Ordene er Michael Jordans, men kan også oversættes til Traedes nye vision. Traede er en B2B-salgsløsning, og virksomheden har bygget så solidt et fundament i Danmark, at de nu vil forsøge at skalere til udlandet.

Læs også: Traede og e-conomic skal spare kunderne tid og styrke positionen i livsstilsbranchen

”Uden for Danmark findes der nogle store spillere, som gør det rigtig godt. Men vi føler os rustet til at udfordre dem. Vores produkt er gennemarbejdet og har nogle virkelig fede features,” siger CEO Christopher Heilmann.

Vigtigt ikke at blive forblændet af alt det nye

Men når man sådan sætter sig for at kapre nye markeder og skalere, skal man passe på ikke at få tunnelsyn efter alt det nye spændende. Det er meget vigtigt for mindre virksomheder som Traede ikke at miste fokus på hjemmemarkedet og komme i en situation, hvor man mister både det gamle og det nye, fortæller Christopher Heilmann.

”Grunden til at vi arbejder på at udvide til udlandet, er at vi har opnået et fundament i Danmark, hvor vi har ressourcer til at håndtere vores kunder og de nye, der kommer ind. Vi er nået til et punkt, hvor vi er ressourcemæssigt og produktmæssigt stærke nok til at udfordre konkurrenterne, uden at det går ud over vores forretning i Danmark,” siger han og fortsætter

“Det er vigtigt for os at gå langsomt frem og gøre det i de lande, hvor vores kunder har agenter og retailers tilknyttet. Det er ikke meningen, at vi vil satse det, vi allerede har opbygget, men derimod satser vi på at vinde terræn og udvide vores medarbejderstab i takt med, at vi vokser.”

Èt land ad gangen

Derfor har de oprettet en gruppe, der kun fokuserer på det danske marked, en grupper der løbende arbejder med at få nye samarbejdspartnere og en gruppe, der arbejder på at udvide kundeporteføljen til udlandet.

Traede vil udvide ét land ad gangen, og har endnu ingen faste aftaler eller kontorer. Men virksomheden er i dialog med investorer med henblik på at finde den rette til at spare med om ekspansionen.

“Vi har især mange brugere fra USA og England, og det vil være naturligt for os at se den vej, når vi skal udvide, og så bare tage ét skridt ad gangen,” siger Christopher Heilmann, som udtaler, at flere integrationer er en del af samme strategi som at udvide til udlandet.

Vi kan nemt og hurtigt integrere med nye programmer, og for at komme til udlandet, skal vi integrere med regnskabsprogrammer, der bruges, i de lande vi udvider til.”

Traede indgik i sommer et samarbejde med regnskabsprogrammet e-comomic, som satte skub i sagerne. På ét år er Traede vokset til 10 ansatte og over 1000 aktive brugere i 55 lande.

Skrevet af

Læs også

Top