En Snap blev starten på iværksætteres kokkeeventyr

ChefMe

To iværksættere har lavet en platform for kokke, hvor de kan blive booket af private ud fra menu og tilgængelighed. Det bringer restaurantoplevelsen hjem i folks stuer, og allerede inden lanceringen er interessen stor.

I køkkenet stod en kok og lavede maden til et privat fødselsdagsarrangementet hos Thomas Mamburay. Værten tog et billede af kokken og lækkerierne og sendte det via Snapchat til sit netværk. Snappen fik overvældende stor respons. Folk ville vide, hvor de selv kunne hyre en privatkok til fødselsdage og andre arrangementer i eget hus.

Det gav Thomas Mamburay en idé. Hvorfor ikke lave en platform, hvor kokke kan oprette en personlig profil med menuer, så de kan blive booket af private, der vil have restaurantoplevelsen hjem i stuen?

Bringer restaurantoplevelsen ind i dagligstuen

Han fik Alexander Bech med på idéen, og startuppet ChefMe.dk blev født.

”Vi vil bringe restaurantoplevelsen hjem i folks sturer, hvor de hyggelige og mest personlige stunder oftest opstår,” fortæller Alexander Bech.

Søger man efter en privatkok på Google kommer et hav af hjemmesider op. Rentachef, chef2go og privatkok.nu. Men ChefMe adskiller sig ved at være en portal for kokke, forklarer Thomas Mamburay.

”De andre sider er kokke, der har lavet et firma, hvor de udlejer sig selv og ansatte. På ChefMe er du som kok din egen chef, vi stiller blot en portal til rådighed. De bestemmer selv, hvilke menuer de lægger op, hvilke dage, de er ledige og hvilke postnumre, de kan bookes i,” siger han.

Kunderne kan dermed vælge præcis, hvem de vil have ud og hvilken menu, der tiltaler dem. Kokken kommer så med råvarerne, tilbereder dem, anretter, serverer og rydder op.

130 kokke på 10 dage

Portalen lanceres den 14. november i tråd med Global Entrepreneur Week, og allerede inden lancering har de to iværksættere oplevet stor interesse for deres portal. 130 kokke fra Danmark og Sverige har meldt sig til inden for de første 10 dage.

”Jeg tror de mange tilmeldinger kan tilskrives, at mange kokke gerne vil tjene lidt mere, men ikke har haft muligheden for det. De fleste kokke arbejder i 5-2 skemaer, hvor de arbejder fem dage én uge og to dage den næste, og derfor har de tiden til det. De fleste har bare ikke redskaberne eller lysten til at bygge en hjemmeside, kundebase og lave leverandøraftaler. Men det klarer vi,” fortæller Thomas Mamburay.

Han har selv erfaring med branchen fra Hotel og Restaurantskolen. Han har også altid haft en passion for mad, men kok var ikke noget for ham. Han havde nemlig allerede snuset til iværksættermiljøet for ti år siden som 17-årig med sit første seriøse firma, et eventbureau, siden med deltagelse i opfindelsen af en oliealarm og en masse småprojekter.

For fem måneder siden droppede han så sit arbejde på en business school for at gå all in på ChefMe.

Portalen kommer til at henvende sig til en bred skare af kokke såvel som kunder, da priserne starter ved 200 kroner pr. kuvert og op til at bestille en Michelin-kok hjem i dagligstuen.

ChefMe

Foto: Samy Khabthani

Skrevet af

Læs også

Top