CEO: Det er murene, jeg har ramt, der har formet mig

Learningbank, Stine Schulz, medarbejderudvikling

Det er i modgangen, at hun finder inspirationen til at blive bedre. For hende er det vigtigt, at man hele tiden bliver lidt klogere og ikke bare sidder fast i samme rytme. Derfor sprang hun ud i iværksætteri som 25-årig. I dag er hun CEO for virksomheden Learningbank, der fokuserer på kompetenceudvikling med medarbejderne i centrum.

Vendepunktet kom, da hun i presset for at optimere sig selv og alt omkring hende blev mødt af den første mur. Dengang arbejdede Stine Schulz som kundeservicechef i BoConcept, og hun oplevede, hvordan ny viden og stræben efter at forbedre sig selv var vigtig. Men hun manglede nogle værktøjer, der kunne hjælpe hende til at tilegne sig nye kompetencer og måle resultaterne.

Det var ikke e-learning, hun ønskede sig. Men nogle digitale værktøjer, med medarbejderen i fokus, som kunne gøre det både relevant og sjovt at forbedre sig. For det er medarbejderne, der skaber succesen, som hun ser det.

”Magien sker på gulvet. Men finanskrisen fjernede mange ressourcer i denne del af virksomhederne. Jeg blev optaget af, hvordan man kunne optimere i det,” fortæller Stine Schulz, som nu er CEO i Learningbank, der betjener virksomheder som Røde Kors, Telia og Novo Nordisk med digital styring af HR, digital læring og kompetenceudvikling.

Men før hun tog første digitale spadestik til Learningbank skulle hun over et par mure mere.

Iværksætteriet bankede på

Inden hun kom i BoConcept havde hun taget en handelsskoleuddannelse fra Niels Brock. Her skulle hun ende igen. Hun var blevet godt og grundig irriteret over at blive begrænset af andres begrænsninger, og midt i frustrationen fik hun en mail fra en ven: ” Har du set, at Iværksætterskolen tilbyder kontor, mens du går i skole?” stod der. Og dermed skrev hun sig nok en gang op på Niels Brock.

”Jeg fik mit første CVR-nummer, da jeg startede i skole igen. Der er selvfølgelig også begrænsninger i at vælge den vej; fravalg af venner, pengene eller mangel på dem, og udvalget af muligheder. Men det tændte mig at forstå de her begrænsninger,” fortæller Stine Schulz.

Sådan har det været, så længe hun kan huske. Med selvstændige forældre har hun nærmest fået ind med modermælken, at muligheder og begrænsninger er to sider af samme mønt, og at man kun kommer mod sit mål ved konstant at forbedre sig og optimere en selv og ens arbejdsgange.

”Vi rammer alle mure i vores egne begrænsninger – og selvfølgelig i de udefrakommende som tid og økonomi. Men vi kan ikke bare gå i stå. Dét har formet mig. Det har hjulpet mig til at finde et sted, hvor jeg føler, at jeg kan gøre en forskel,” siger hun.

Fra brætspil til digitale kompetenceløft

Men tilbage til murene. Endnu en skulle overvindes inden Learningbank kunne bygges op. På Iværksætterskolen startede hun nemlig ud i en helt anden lejr. Hun solgte brætspil produceret i Kina. Et jordnært, ægte produkt, som hun havde en drøm om, at kunne tilføre en interaktiv del.

Hun kom så langt som til at forhandle med en detailkæde i USA, men bestod ikke prøven at blive fast leverandør. Men erfaringerne derfra samlede hun til en virksomhed, der leverede ledelsestræning til blandt andre Dong Energy. Og så opstod idéen til at forankre og understøtte træningen med en softwareløsning, en slags digital ven, som kan følge medarbejderne i al tiden i virksomheden.

”Der er en masse hurdles, der skal overkommes i ens egne kompetencer, og jeg ser et behov for det i en verden, hvor vi ellers taler meget om robotter. Men mennesket er stadig den vigtigste ressource. Vi skal lære at tilpasse os fremtiden. Og det kan man ved hele tiden at udvikle sine kompetencer,” siger Stine Schulz.

Nomineret til to Ivækst-priser

I år er hun blevet nomineret i to kategorier til Året Ivækstpris, prisen som Årets Væksteventyrer og Årets kvindelige iværksætter. Men æren vil hun ikke tage alene. Det er en holdindsats fra de mennesker, hun gennem to år har arbejdet sammen med om at skabe Learningbank, der i dag er vokset fra tre til 20 medarbejdere, har nået break even og en fortsat stigende omsætning.

“Når virksomhederne kommer i gang på vores digitale platform, kan vi måle værdien på flere forskellige måder. Nye medarbejdere bliver hurtigere produktive, fordi de kan starte deres læring, længe før de formelt starter i deres nye job. Service- og vidensniveauet stiger generelt. Ledelsen får større indblik i, hvorfor man når eller ikke når sine mål, og der bliver elimineret en masse unødvendige omkostninger til formålsløse kurser, hvilket måske er den største værdi, hvis du spørger medarbejderne,” fortæller Stine Schulz.

Læs også: Stem på de nominerede til Ivækstprisen 2016

Hun håber, at Learningbank kan være med til at gøre det lidt sjovere at gå på arbejde og ændre medarbejderudvikling fra “I have to do this” til “I want to do this.” Og måske en dag går hendes drøm i opfyldelse om, at én person derude klikker ind på sin Learningbank-profil mere end sin Facebook-profil, fordi han eller hun har tanken om at udvilkle sig.

Men der er stadig flere mure at overkomme. Dog ser hun i dag flere muligheder end begrænsninger. Og det gør virksomhederne også.

”Flere ser de muligheder, det giver, at skabe en agil virksomhed, der kan håndtere alt fra 15 til 40.000 medarbejdere. Flere er begyndt at tænke i cloud-løsninger og ser, at det skaber en verden til forskel at overgå fra tunge systemer til den nyeste teknologi. Men software bliver aldrig færdig, og for at kunne udvikle mennesker, skal vi også udvikle softwaren. Og det gør vi. Hver dag,” siger Stine Schulz.

Skrevet af

Læs også

en kommentar;

Top