Startup-stafet #11: Appen, der hjælper børn med ADHD, er blevet en del af familien

Tiimo

Vi har sendt en startup-stafet af sted til nogle danske iværksættere, fordi vi gerne vil vide, hvad der ligger bag deres virksomheders navne. Det rigtige navn er nemlig en vigtig del af et startup, men det er ikke altid lige nemt at hitte på eller at finde det rigtige. Denne uge er stafetten endt hos tiimo.

tiimo er et et visuelt kalendersystem til smartwatches, som skal gøre op med stigmatiseringen af børn med ADHD og gøre deres hverdag mere overskuelig. Men hvad ligger bag navnet til appen? Det har vi spurgt stifterne Melissa Azari og Helene Nørlem om.

Læs også: En ven på armen: App skal hjælpe børn med ADHD

Hvad er historien bag jeres navn, og hvorfor blev det netop tiimo?

Vi ville gerne have et navn, der kunne understøtte konceptet om, at tiimo skal være den her lille ven, man har med på armen. En lille hjælper i hverdagen – en man danner team med. Derfor gik vi efter noget, der var eller mindede om et ”rigtigt” navn. Samtidig ville vi gerne have, at det skabte associationer til tid, da det netop er det med at holde styr på tiden, tiimo især hjælper med.

Ganske klassisk havde vi en brainstorm, hvor vi kom med alle de idéer, vi kunne forestille os. Vi havde også i baghovedet, at det skulle se flot ud, når det skulle bruges i logo, og at det ikke skulle være for langt. Vi endte på tiimo, som vi var enige om klingede godt. Vi forestillede os allerede, at forældre kunne sige ”Har du husket tiimo” eller ”spørg tiimo, hvis du er i tvivl”.

Valget om at bruge to i’er var især fordi, vi tænkte, det kunne se flot ud, når det skulle skrives, og at man kunne lave noget sjovt med det, når vi skulle til at lave logo. Eksempelvis at prikkerne over i’erne også kunne være øjne på den lille figur, vi har, som også hedder tiimo. Det er dog ikke sådan, det er endt i dag, man det var overvejelser, vi havde dengang.

Næste skridt var at se, hvilke domænenavne der var ledige. På daværende tidspunkt kiggede vi mest på Danmark og fik købt tiimo.dk. Vi har senere fundet ud af, at der især i Finland, findes en del personer der hedder Tiimo, og at tiimo.com bliver brugt til et personligt CV. Derudover er der også en Amerikansk musiker, der hedder Tiimo, som har de fleste sociale medie profiler. Vi har dog købt tiimo.org, og på sociale medier kommer vi omkring det ved at kalde os tiimoapp.

Hvornår i forløbet med jeres startup, lagde I jer fast på navnet?

Det var faktisk inden, vi overhovedet vidste, at vi ville ende med en startup. tiimo blev til under det speciale, vi skrev på ITU, så det var faktisk for at kunne præsentere konceptet i specialet, at vi fandt på et navn. Dog havde vi allerede en forestilling om, at vi gerne ville gå videre med konceptet efterfølgende, hvorfor vi også allerede der købte domænet tiimo.dk

Hvilke reaktioner har I fået på navnet?

Der er rigtig mange, der spørger, hvorfor vi hedder tiimo, så det er tydeligvis ikke et navn, der giver sig selv. Når vi så forklarer tankerne bag, giver det god mening for de fleste. Vi har dog fået enkelte kommentarer om, at vi burde ændre navnet, men det er ved at være længe siden, så jeg tænker det måske vokser på alle andre, ligesom det er vokset på os – vi ville have svært ved at forestille os, at det skulle hedde noget andet.

I dag oplever vi, at de familier der bruger tiimo, har taget navnet til sig som en del af deres familie. tiimo er med på ferie og en del af deres hverdag og kommentarer som ”har du husket tiimo?”, ”tak for hjælpen tiimo” og ”kom nu tiimo”, vidner om at tiimo, har fået den personlige identitet og karakter, som vi drømte om, da vi valgte navnet.

Hvad udgør I jeres øjne et godt navn?

Helt overordnet tænker jeg, at det skal være let at udtale, gerne på flere sprog hvis man vil uden for Danmark, og at det gerne må tale ind i det, produktet handler om på den ene eller anden måde. Dette behøver dog ikke, efter min mening, at være helt åbenlyst for alle, nogle gange er det fint med en god historie bag. Jeg synes, der findes mange gode navne derude, og de fleste af dem gav måske ikke mening første gang, man hørte dem, men hører man navnet nok gange, eller bliver det rigtig stort, så kan man pludselig ikke forestille sig, at de skal hedde andet.

Har I noget erfaringer eller faldgruber I kan dele med hensyn til navngivning?

Som nævnt er det en god idé at tjekke domæner. Derudover skal man selvfølgelig også passe på, at det ikke skaber associationer til et helt andet produkt eller kan betyde noget på et andet sprog, der måske ikke er lige i øjet i forhold til det, man vil kommunikere.

Der findes for eksempel en figur i Leage of Legends, som hedder Teemo. Han kan efter sigende være en rigtig dræbermaskine.

Næste stafet går til Artboost

Læs også: Startup-stafet #10: Dit navn kan blive synonym med dine løfter og værdier

Læs også: Startup-stafet #9: Vores navn stammer ikke fra en græsk gud

Læs også: Startup-stafet #8: Et catchy navn, der får folk til at bryde ud i sang

Læs også: Startup-stafet #7: Navnet skulle virke troværdigt, da det er kernen i vores produkt

Læs også: Startup-stafet #6: Vi ville fokusere på relationen

Læs også: Startup-stafet #5: Det bedste navn, jeg har fundet på, var til min hvide varevogn

Læs også: Startup-stafet #4: Hele idéen er, at vores navn skal vække fantasien

Læs også: Startup-stafet #3: Et navn må godt være svært at udtale, hvis der er mening i det

Læs også: Startup-stafet #2: For et web-startup er det alfa og omega, at man kan findes online

Læs også: Startup-stafet: Hvor kommer dit navn fra?

Skrevet af

Læs også

Top