Selvlært startup: Fra dropout til selvstændig

trendsonline03

Han droppede ud af gymnasiet. Han vidste ikke, hvad han ville med sit liv, og der gik længe, før han fandt ud af det. I dag er han selvstændig og kører en virksomhed med to fuldtidsansatte og en omsætning på over én million årligt.

Han gjorde egentlig bare som de andre. Tog den obligatoriske rute fra folkeskole til gymnasiet. Men det var ikke rigtig ham. Hele det der boglighed. Han smiler, da han tænker tilbage på det. Allerede i 2.g droppede han ud. I dag sidder han her foran mig, selvstændig, altid i gang og med sin trofaste følgeven gennem mange år ved sin side: sit videokamera på gorillapod.

Henrik Brændgaard har stiftet Videofabrikken, der producerer online videoindhold til virksomheder. Men han har ikke altid vidst, at han ville være selvstændig. Heller ikke at han ville lave videoer og optage sig selv dagligt til sin vlog på Youtube.

 

Et standby moment på syv år

Da han droppede ud af gymnasiet i sin tid, anede han ikke, hvor han skulle hen. Hvor han ville hen. Han tog arbejde i Bilka ved Kolding og flyttede dertil fra Vejen med sin kæreste, nu kone. Han tog en HG, udelukkende fordi det var den hurtigste vej til en færdig uddannelse og kom derefter i lære i Intersport i Storcenteret. Her skulle han blive i syv år. Men han vidste stadig ikke, hvad han ville. Han vidste bare, at han ikke var helt tilfreds.

”Det var fint nok. Jeg arbejdede med outdoor, men det var mere sådan et standby moment,” fortæller han over dampende kaffe uden mælk, kameraet ligger for en gangs skyld stille ved siden af ham som et mekanisk kæledyr.

”Men så fik jeg pludselig øjnene op for online marketing. Døren blev åbnet til bagsiden af Google. Jeg var fascineret af tankerne bag, hvad der får kunden ind og får dem til frem til købsbeslutningen. Det var lidt som at blive medlem af en klub, jeg trådte ud af pøblen. Pludselig vidste jeg noget om, hvordan handel foregår på nettet, som ikke alle vidste,” siger han med slet skjult entusiasme.

Startede fra scratch

Han opsøgte iværksættere og podcast, blev inspireret af Martin Thorborg og fik til sidst en idé om at skabe et site for outlets – Outlet Hunters – fordi Blockbuster åbnede et Outlet i samme center, hvor Henrik arbejdede. Men så måtte han sætte sig ind i, hvordan man laver en hjemmeside.

Han startede helt fra bunden. Nørdede til sent ud på natten og lærte sig selv om WordPress, plug-ins, SEO-optimering, konverterings-optimering og AdWords. Ingen sport. Ren nørd, som han udtrykker det.

Sitet gik i vasken. Men så blev Intersport opkøbt af Sport24, og de skulle have en webshop.

”Så tænkte jeg, de gamle købmænd der, de har nok ikke styr på en skid med ehandel. Jeg blev nødt til at markere, at jeg var der. Jeg tog fra i driftslederen og bad om et møde med direktøren. Jeg aner ikke, hvordan jeg fik det møde, men det gjorde jeg. Onsdag aften klokken 18,” siger Henrik.

Han kørte til Silkeborg med et PowerPoint-show på 53 slides under armen, som direktøren, der havde været til møde hele dagen, blev trukket igennem. To timer om alt, hvad Henrik vidste om ehandel, konvertering og SEO. Det hold, købmændene havde sat til at styre webshoppen havde, som Henrik antog, ikke erfaring med området, og det endte med, at han fik jobbet på holdet, der varetog den del af den online markedsføring, som samarbejdspartneren Online Partners ikke varetog.

Video kan skabe personlig kontakt til kunderne online

På vejen til mødet havde Henrik optaget en film i bilen. Det var ikke den første film, han vrøvlede tit foran kameraet, fordi han var fascineret af mediet. Men så slog det ham, at video kunne han bruge til at skabe den personlige kontakt med kunderne, som manglede online.

”Når jeg tænker på det, har jeg egentlig altid været ham, der lavede filmen fra skituren. Men jeg havde aldrig tænkt på, at det var dét, jeg skulle. Men jeg kan rigtig godt lide det kreative i det, og så begyndte jeg at nørde med det,” fortæller han.

Han hentede Adobe-pakken og startede igen fra scratch. Han ville vide alt. Startede op med LED-reklamer og grafik og stod hjemme i stuen hver aften og optog sig selv foran kameraet. Han ville være hele videopakken for webshoppen.

”Men købmændene i butikken var vant til, at de åbner en butik i gågaden, og så kommer der kunden fra dag ét. De køber nogle paller, smide et gult skilt på, og så sælger det sig selv. Men det gik ikke så hurtigt med webshoppen, som de havde tænkt sig. Så de skar ned, og jeg skulle være deltid fysisk i butikken igen,” fortæller han med et suk.

trendsonline02

Skilte sig ud med sit videofokus

Det blev springbrættet til, at han tog fat i Rune Hansen, CEO i Online Partners, selv. De havde præcis den målgruppe, Henrik var efter. Han præsenterede idéen om Videofabrikken, og de var vilde med den.

“Vi mødtes på en café over to liter Tuborg Classic, og han syntes sådan set bare, at jeg skulle gå i gang. Vi sidder i hus med dem i dag,” fortæller Henrik Brændgaard.

Altså stoppede han kort tid efter mødet hos webshoppen i Silkeborg, men fortsatte et par måneder som deltidsansat i den fysiske butik i Kolding. Sideløbende lavede han videoer om at optimere videoer til Google, og de blev delt på Google +. Det var dengang, der stadig var gang i det, griner han. Hans videoer blev delt i marketingcirklerne, og så gik det stærkt.

”Jeg tror, det havde en rimelig syg effekt. For jeg skilte mig ud, men det havde stor relevans i forhold til, hvad de lavede,” siger han.

Han begyndte at holde foredrag og prædikede YouTube. Men selvom det er tre år siden, er det først nu, folk begynder at tage kanalens muligheder seriøst, og det kommer Henrik til gode.

Fra fastansat til fuldtidsselvstændig

Videofabrikken er vokset til tre fuldtidsansatte og en praktikant. Omsætningen er årligt over én million. Efter syv år i butik fysisk og online, styrer han selv sin tid nu, hvor han lægger sine timer, og hvad indholdet skal være i dem. Han er gået fra sikker indkomst til selv at skulle klare ærterne – med kone, børn, hus og bil at skulle tage højde for.

”Jeg kan faktisk godt lide usikkerheden i det. Der er ikke noget af det, der stopper mig. Det værste der kan ske er, at det går galt, at jeg må stoppe og finde fast arbejde igen. Men min kone støtter mig. Hun ved, det er min passion,” fortæller han.

Han har ikke en færdigudviklet forretningsplan, og et årshjul har han aldrig hørt om. Men Videofabrikken kører i hans hoved hele tiden, dagligt laver han vlogs fra sin hverdag, planlægger foredrag og snart også workshops for virksomheder.

Da han tager jakken på, er det første, han gør ude på trappen, at tænde kameraet. Jeg vinker til det. Også i dag dokumenterer han turen til København, over broen, op til 4. sal i KPH, som var sværere at finde, end han havde regnet med og videre til møde i Parken, og hvad dagen ellers bringer.

Sådan gør han hver dag. Filmer. Nørder. Taler om det. Det er han endnu ikke træt af.

Skrevet af

Læs også

Top