ADHD-app skal konkurrere om millioner og Silicon Valley-visit

tiimo, ADHD, HAndsON

Danske tiimo er sammen med 15 andre europæiske startups udvalgt til finalen i HandsOn Startup Tour 2016. Vinderne skal en tur til Silicon Valley for at hente inspiration og er desuden i spil til en investeringspulje på mere end ni millioner kroner.

Der er meget at lære, når man er et ungt dansk tech-startup. Og man finder formentlig ikke en bedre læremester end Silicon Valley til at forklare, hvordan tingene rykker uden for Danmark.

Derfor er der ikke kun penge, men også vigtige erfaringer på spil, når tiimo den 24. november tager til Paris for at deltage i årets udgave af HandsOn Startup Tour. Vinderne får nemlig ikke blot muligheden for at hente investering fra en pulje på 1,25 millioner euro (9,3 millioner kroner). De skal samtidig tilbringe en uge i Californien for at høste inspiration fra verdens mest kendte startup hub.

”Vi skal uden for Danmark på et tidspunkt, men lige nu har vi ikke begreb om, hvordan tingene rykker i et land som USA. Det kan flytte os helt vildt meget at få en introduktion til et økosystem som Sillicon Valley. Her er der en helt anden dynamik,” siger medstifter og partner i tiimo Helene Nørlem.

Det danske startup, der har udviklet en smartwatch-app, som hjælper børn med ADHD til at få struktur på en ellers uoverskuelig hverdag, skal i finalen op imod 15 konkurrenter fra det meste af Vesteuropa. Heraf går halvdelen videre.

Vigtigt udenlandsk netværk

Men selv om tiimo skulle ende uden for det fine selskab, vil rejsen til Paris langt fra være spildt. Hver deltager får 90 sekunder til at pitche sin idé foran både dommere og tilskuere, der kommer til at tælle en række potentielle investorer.

Læs også: En ven på armen: App skal hjælpe børn med ADHD

Helene Nørlem fortæller, at tyske Lemonblood allerede har vist interesse for tiimos app. Den Berlin-baserede inkubator er en af hovedaktørerne bag HandsOn Startup Tour og er derfor også repræsenteret i dommerpanelet. Finalen er således en anledning til at skabe sig et vigtigt netværk blandt udenlandske investorer.

”Vi lancerede for to måneder siden, og lige nu leder vi efter vores næste investering, fordi vi gerne vil til udlandet, men også fordi vi gerne vil fokusere på folk med demens og Alzheimers ud over børn med ADHD,” siger Helene Nørlem.

Kvalitetsstempel at nå finalen

Finaledeltagelsen er også i sig selv et kvalitetsstempel for tiimo. Danskerne er blevet vurderet på baggrund af kriterier som deres idés potentiale, innovationsniveau og værdiskabelse samt styrken af deres team. Det skete, da HandsOn-teamet besøgte København i starten af september til en indledende pitch-konkurrence.

HandsOn har herudover lagt vejen forbi Berlin, Amsterdam, Barcelona, Paris, Stockholm og Cascais for at finde deltagere. Bag Startup Tour står entreprenøren Rodrigo Barros med Carrefour Group, Partech Ventures og Lemonblood i ryggen.

Læs også: Startup-stafet #11: Appen, der hjælper børn med ADHD, er blevet en del af familien

Læs også

Top